Aviseringar
Rensa alla

Hur media framställer tjocka människor


b1son

äh feta förtjänar kritiken, det är ju bara att äta mindre o motionera mer!!!!!! e man ohälsosam o DESSUTOM oattraktiv så har man inte rätt att bli behandlad som människa


   
SvaraCitera

Zymba:
Jag förstår inte hur det är att "uppmuntra" till någonting för att man låter bli att håna och fördöma det. Ingen har väl sagt något om att uppmuntra till fetma, utan snarare om att sluta porträttera feta människor som groteska, pinsamma, äckliga och klumpiga. Det sårar människor och det bidrar till att den redan dåliga synen på feta människor blir ännu sämre. Det är för mig obegripligt hur man kan tjäna pengar på att systematiskt måla upp en stor (pun intended) grupp människor på det sättet. 

+tusen

(detta är inte riktat till zymba. vill bara inte citera någon särskild för att minska risken för diskussion med nå rikspucko utan analys):
och orkar inte ge mig in i diskussion med folk här, men vissa borde dra ut huvudet ur sitt mörka hål och inse att normer skapas av bla filmindustrin, och vi efterfrågar dessa normer just för att de finns tillgängliga.
om hela ens omvärld är fylld av skadliga normer blir det otroligt svårt att värja sig.
för att fetmahat, rasism, sexism, funkofobi, transfobi, misogyni etc in i evigheten ska reduceras krävs det stora förändringar. företag, högt sittande rika pampar, stater och vilka jävlar det nu är som rider kapitalismens våg måste ta sitt ansvar.
det räcker tyvärr inte med att jag som inte gillar sexism, rasism, fetmafobi osvosvosvosv "visar min åsikt med plånboken", även om jag förstås gör så gott jag kan.

och nu går jag visst off topic.


   
SvaraCitera

Överviktiga människor framställs som lata, korkade och äckliga - något som är helt befängt och en sorts mobbing. Man ser tyvärr inte personerna, man ser bara deras utseende och det är det man lägger fokus på. Jag skulle klassa övervikt som en diskrimineringsfaktor.


   
SvaraCitera

Kanske handlar om att beteenden som är farliga eller omoraliska också framställs som dåliga i media. 


   
SvaraCitera
b1son

NiklasW:
Kanske handlar om att beteenden som är farliga eller omoraliska också framställs som dåliga i media. 

hur är det inte farligt eller omoraliskt att gå åt andra hållet isf o svälta sig själv (ex för att nå vikterna som visas som normala fast dom i själva verket är för låga)? hur kommer det sig dessutom att det är mer omoraliskt för en kvinna att vara fet än för en man?


   
SvaraCitera

NiklasW: Kanske handlar om att beteenden som är farliga eller omoraliska också framställs som dåliga i media.

Det framställs definitivt bättre att vara otrevlig, elak och snygg än att vara överviktig.


   
SvaraCitera

Visst övervikt är inte hälsosamt, men sen när började människor värna om okända människors hälsa och livslängd? Det är ett förakt och hån mot tjocka människor och inget annat. Dessutom bidrar ju den här porträtteringen till att människor som är helt normalviktiga plötsligt blir osäkra och i värsta fall får ätstörningsproblem, vilket är betydligt ohälsosammare än lite övervikt. 

Är man tjock och mår bra tycker jag allt annat är irrelevant. 


   
SvaraCitera

Bitterfnitter:
Visst övervikt är inte hälsosamt, men sen när började människor värna om okända människors hälsa och livslängd?

Deras övervikt kostar samhället pengar. 


   
SvaraCitera

b1son:

hur är det inte farligt eller omoraliskt att gå åt andra hållet isf o svälta sig själv (ex för att nå vikterna som visas som normala fast dom i själva verket är för låga)?

Eller så är båda två farliga och omoraliska, och det är balans man eftersträvar. Media har dock aldrig haft i uppgift att uppfostra befolkningen eller bestämma vad vi ska gilla.


   
SvaraCitera

presidente:

Deras övervikt kostar samhället pengar. 

Men herregud... folk som kör bil innebär en risk då de kan krocka=jättejättedyrt!! Alla som håller på med nån relativt riskfylld idrott kostar vid skada=förbjud all idrott förutom möjligtvis golf.
osvosv, allt kostar


   
SvaraCitera

Bitterfnitter:
Visst övervikt är inte hälsosamt, men sen när började människor värna om okända människors hälsa och livslängd? 

Du har rätt, vi ska inte bry oss om andras hälsa. Första steget blir att slopa välfärden och skattefinansierad sjukvård.

Vi lever i ett samhälle. Om en person i samhället har dålig hälsa påverkar det även andra personer i samhället på flera sätt. Dessutom kan fysisk ohälsa ofta även leda till att individen i fråga får sämre psykisk hälsa.

Bitterfnitter: Dessutom bidrar ju den här porträtteringen till att människor som är helt normalviktiga plötsligt blir osäkra och i värsta fall får ätstörningsproblem, vilket är betydligt ohälsosammare än lite övervikt. 

Eller så visar man att både övervikt och undervikt är dåligt, och uppmuntrar folk till att leva ett liv i balans och med lagom motion. Det optimala är i princip aldrig svart eller vitt, utan snarare en nyans av grått. Därför är det viktigt att säga ifrån när det blir för svart eller för vitt.


   
SvaraCitera

presidente: Deras övervikt kostar samhället pengar.

Liksom rökare, alholbrukare, idrottspersoner et cetera.


   
SvaraCitera

Bitterfnitter:

Men herregud... folk som kör bil innebär en risk då de kan krocka=jättejättedyrt!! Alla som håller på med nån relativt riskfylld idrott kostar vid skada=förbjud all idrott förutom möjligtvis golf.
osvosv, allt kostar

Vill inte förbjuda något. Jag tror på individuellt ansvar. 
Sporter bidrar dock vanligtvis till bättre hälsa. 
Det skulle förövrigt kostar mer att ta bort alla bilar en vad trafikolyckor idag kostar.


   
SvaraCitera

Nachac:

Liksom rökare, alholbrukare, idrottspersoner et cetera.

De som missbrukar kostar.
Sedan så uppmuntras inte alkoholism eller rökning av samhället. 


   
SvaraCitera

Nachac:

Liksom rökare, alholbrukare, idrottspersoner et cetera.

Varken rökning eller alkoholmissbruk är väl direkt uppmuntrat i Sverige? Vad gäller idrottare så finns även många positiva aspekter av motionen de får, så det är inte samma samhällsförlust.


   
SvaraCitera