Aviseringar
Rensa alla

Hur menar NT personer att man ska lära känna dem?


Ämnesstartare

Om NT personer tycker att man ska lära känna dem genom att göra på rätt sätt och man inte vet det rätta sättet, pga sin diagnos, men det låter konstigt för dem att bli vän med någon för att man hittar någonting att prata om i sociala sammanhang, men då är det på fel sätt. Brukar man inte lära känna någon genom att ta initiativ och påbörja ett samtal? Hur menar då NT personer att man ska göra då? Låter ju jättekonstigt om de menar att man ska lära känna någon på ett annat sätt än att prata. 

Tex såhär:
Stina är med några kompisar på en fest. 
Petra känner inte så många där men när alla sitter vid bordet och småpratar så tänker hon, nu är det mitt tillfälle att lära känna nya personer. Hon märker att personerna pratar om någonting och försöker hoppa in i samtalet. Hon frågar tex hur de känner varandra, eller säger att någon har en fin tröja, vart har du köpt den? 
Eller kanske om någon pratar om musik, säga att man också gillar den typ av musik osv. Ni fattar att det är såhär man påbörjar ett samtal, genom att hitta en strategi /startpunkt där man försöker hitta någonting gemensamt att samtala om. Hur kan då NT personer inte förstå då att man försöker lära känna dem då på ett normalt sätt? De förstår men det är då de tycker att man är konstig och beter sig underligt själva. Hur kan det beteendet vara okej? Det är inte okej. Då gör ju dem mer fel än att någon försöker lära känna andra personer på en fest. Då gör ju de fel genom att bete sig märkligt och visar det genom att tycka att sättet man tar kontakt på är konstigt. Deras beteende går inte att ursäkta för att de kan sociala koder, när de uppenbarligen inte vet hur man kommunicerar själva. 


   
Citera
Haien

Va 


   
SvaraCitera

Haien:
Va 


   
SvaraCitera

Va [1]


   
SvaraCitera

Jag ser mest till att vara i närheten och då och då lägga in små humoristiska kommentarer om vad som nu pratas om, det verkar fungera


   
SvaraCitera

vadå nt


   
SvaraCitera

mbti? 


   
SvaraCitera

jag tror NTpersoner menar att man ska lära känna dem genom att prata om saker som båda tycker är intressanta


   
SvaraCitera

hxiley:
vadå nt

Naturligt trötta 


   
SvaraCitera

Va e de för nåt


   
SvaraCitera

Tänker osökt på Windows NT-familjen. Tror inte det är en diagnos att ha Windows dock


   
SvaraCitera
time
 time

hxiley:
vadå nt

Neurotypiska = har ej autism


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag menar som Time skriver, Neurotypiska , dvs att man inte har en diagnos. 
Jag bara funderar på hur NT personer menar att man ska lära känna dem, om det nu är på fel sätt att lära känna någon på ett normalt sätt. Utgår då från exemplet jag nämnde, att man inleder en kontakt med en ny människa, genom att småprata. Om man träffar en främmande människa på tex en fest eller något, så brukar man väl ta initiativet genom att prata med den personen. Hur ska man annars lära känna någon om det nu är på fel sätt att prata med någon? 

Då känns ju det som om NT personer har en väldigt konstig syn på det sociala. De känns ju som de då inte vet hur kommunikation fungerar. 
Jag kan iaf stå för att jag har svårigheter med det sociala, och det är ju pga att jag har en diagnos. Jag missar självklara signaler som NT personer lättare kan se, men det ger ju inte dem rätten att säga att någon annan gör på fel sätt. Då är det ju snarare deras sätt som det är fel på, just för att de inte verkar förstå hur man beter sig i sociala sammanhang och för att de påpekar andras fel men kan samtidigt göra likadana fel själva, men då gör inte dem på fel sätt, för dem är ju NT personer och har rätt oavsett. De har ju blivit uppfostrade att de kan bete sig hur man vill och kommer undan lätt i situationer där dem även kan göra sociala fel. Men då är deras handlingar inga fel, utan då gör dem ju på rätt sätt. 


   
SvaraCitera