Aviseringar
Rensa alla

hur mkt yngre är de ok att tjejen är?


Ämnesstartare

Skapar den här tråden för att jag är lite nyfiken på hur mkt yngre tjejer eller killar får va i ett förhållande med sex. Till exempel om du är 24 och tjejen/killen är 15, är det ok för er? Själv tkr jag att de är på gränsen till pedofili eller rent av är det....


   
Citera
Ämnesstartare

det varierar
beror inte bara på åldern, mognad och samspel spelar roll också.


   
SvaraCitera

beror ju på hur gamla båda parter är. om båda är över 18 är det väl upp till dem själva, men om man är under 18 så kan bara några år vara alldeles för mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om x ≥ 14 så gäller:

(x/2) + 7 = y

x är din ålder
y är lägsta åldern som du får ha ett förhållande med

http://xkcd.com/314/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är 16, min pojkvän är 23. Tycker ej det är konstigt, finns inget knasigt maktutövande från hans sida - han är inte överlägsen på något sätt iom hans ålder - så är inte några problem.

Tycker inte det är okej om den som är yngre blir den äldres nickedocka och blir manipulerad men såvida det inte är så så behöver man väl inte lägga sig i. [confused]


   
SvaraCitera
Tyrael

Birgrrr:

om x ≥ 14 så gäller:

(x/2) + 7 = y

x är din ålder
y är lägsta åldern som du får ha ett förhållande med

snacka om att komplicera det..

svårt att skriva ålder/2 + 7 = lägsta åldern du får ha ett förhållande med

mycket svårt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

finns inget knasigt maktutövande

genus:

manipulerad

Fast å andra sidan vet man inte när man är manipulerad. Hela grejen med manipulation går ut på att offret tror sig göra saker av fri vilja som denne egentligen blivit manipulerad till att göra.

Nu menar jag inte att det är så i ditt fall, jag tror du är för smart för att manipuleras så lätt. Det gäller dock att ha koll på sina känslor så de inte styr över förnuftet.

Tyrael:

snacka om att komplicera det..

Tycker han gjorde det tydligare, inte mer komplicerat. Men visst, kan man inte grundläggande matematik kan det tyckas komplicerat.


   
SvaraCitera
mynona

Så länge båda är över laglig ålder är det upp till dem själva, och så länge båda två är könsmogna är det inte pedofili, eftersom pedofili är sexuell dragning till barn, dvs icke könsmogna personer.
Huvudsaken är att känslorna är ömsesidiga och relationen inte alltför obalanserad - och sådant beror ju mer på personlig mognad än på ålder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

personlig mognad

Sant. Vissa kan leva ett helt liv utan att bli mer mogna än fjortisar. Då syftar jag inte på psykisk sjukdom.


   
SvaraCitera
mynona

xyz123:

Sant. Vissa kan leva ett helt liv utan att bli mer mogna än fjortisar. Då syftar jag inte på psykisk sjukdom.

ja, det var väl ungefär det jag menade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

ja, det var väl ungefär det jag menade.

Japp, jag kände bara för att krydda till det genom att överdriva innebörden. En tendens jag har. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Hela grejen med manipulation går ut på att offret tror sig göra saker av fri vilja som denne egentligen blivit manipulerad till att göra.

Ja, det klart. Men jag är inte i det skick att bli manipulerad (längre), tror jag har för mycket självinsikt. Och tänker att ungdomar (ofta i min ålder eller lite yngre) inte har så mycket självinsikt ofta och är osäkra, är lätt att bli manipulerad då. Det är väl det som kan vara dåligt när det gäller relationer med stor åldersskillnad, att den yngre hamnar i någon slags beroendesituation. been there done that


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag kan aldrig vara med en 94:a, alltså två år yngre. 93:a är okej, har hamnat med dem stundom.

som kvinna går jag inte ner mer än ett år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

att den yngre hamnar i någon slags beroendesituation. been there done that

Det är det jag brukar se som en fara.

genus:

Men jag är inte i det skick att bli manipulerad (längre), tror jag har för mycket självinsikt.

Det tror jag också, men det finns inget sådant som "för mycket" självinsikt.[no-no][wink] Jag tror inte någon har fullständig självinsikt (förutom några få upplysta andliga mästare). Jag litar inte på min självinsikt, det är för lätt att bli manipulerad och speciellt när man tror att man inte kan bli det. Människor har svårt med att respektera varandra som fria individer vilket betyder att de förr eller senare försöker kontrollera och styra varandra. Sådan är verkligheten, tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Men jag är inte i det skick att bli manipulerad (l

Går att manipulera de flesta människor, trots bra mående.


   
SvaraCitera