Aviseringar
Rensa alla

Hur motiverar du ditt politiska ställningstagande?


Ämnesstartare

extremister är korkade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amatören:

Hur motiverar du ditt politiska ställningstagande?

"Jag var full när jag sa det."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror på att samhället blir bättre ju mer demokrati vi har. Därför tycker jag att även ekonomin borde vara demokratisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tamburinmannen:

"Jag var full när jag sa det."

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amatören:

Varför skulle det du står för vara bra för samhället?

Vettefan var jag står men inte är det på de konservativas sida iaf. För att citera John Stuart Mill: Although it is not true that all conservatives are stupid people, it is true that most stupid people are conservative.

Men jag är inte jättevänster heller, finns många puckon där också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker sånt här är svårt eftersom det mesta rör sig om saker som är så inbäddade att de "känns naturligt". Jag drar väl till att börja med föreställningen om människans lika värde till sin yttersta spets. För det andra handlar det om en kritik om egendomen som sådan*.

För det tredje om att jag generellt ser större "positiva" friheter som viktigare än "negativa" friheter. För det fjärde så handlar det väl om att jag menar att kapitalismen som sådan är ineffektiv (ex. människan ägnar fortfarande >8h av sin dag åt lönearbete).

För det femte om att den är dåligt lämpad för människan (ex. varufetischism och att människan tenderar att må bäst i jämlika samhällen). För det sjätte om att den bär på mekanismer som är direkt skadlig för människan och jorden (ex. evig tillväxt).

Men det är som sagt svårt att bryta ner det när det rör sig om saker som man betraktar som naturliga och intuitiva föreställningar som är svåra att hitta bra indikatorer att försöka styrka.

* Här rör det väl sig om allt från jätteflummiga funderingar om hur man kan äga något man egentligen inte skapat (i enklare fall så handlar det väl om det bisarra i att kunna äga ex. mark och i mer abstrakta och komplicerade fall någon tanke om att allt utgår från saker ingen människa skapat = materia).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är kommunist. Jag anser att samhällets uppgift är att tillgodose sina medborgares behov och förbättra vår livskvalitet. Samhället existerar för människornas skull och inte tvärtom. Idag är det ekonomiska systemet överställt människorna, och vår frihet begränsas av storleken på vår plånbok. Har man inga pengar lever man i ett slavlikt förhållande; där alternativen är att sälja sin arbetskraft eller att inte kunna tillgodose sina behov. Vägrar man att sälja sin arbetskraft blir man utestängd ur samhället. Arbetet har blivit en förtryckande religion och något som ska utföras för sakens skull, snarare än något som existerar för att tillfredsställa våra behov och förbättra våra liv.

Massor av arbete som idag utförs är fullständigt onödigt arbete som inte tillför någon som helst samhällsnytta, som t.ex. telefonförsäljning. Dessutom hade massor av det nödvändiga arbete som idag utförs av människor istället kunnat utföras av maskiner. Exempelvis lagerverksamhet, transport av produkter och tillverkning av de flesta produkter är alla saker som lika gärna hade kunnat utföras av maskiner och robotar. Jag tycker att det är helt sjukt att vi tvingas att utföra fullständigt meningslöst arbete som vi egentligen inte behöver utföra, det är raka motsatsen till vad jag tycker att samhällets uppgift är.

Förutom att arbetet mer och mer övergår i ett slaveri-likt förhållande och att massor av det arbete som idag utförs är fullständigt onödigt eller kan utföras av maskiner, så tycker jag även att konceptet med "klass" är helt sjukt. Idag är samhället indelat i två huvudklasser, arbetsköpare (kapitalister) och arbetare (proletärer). Den ena gruppen är inte tvingad till arbete som oss andra, utan lever på sitt ägande av de maskiner som används för att tillverka de produkter vi alla behöver. Vi andra däremot är tvungna att sälja vår arbetskraft till dessa för att få en lön; för utan en lön har vi inga pengar att köpa varor för, och därmed ingen möjlighet att tillfredsställa våra behov. Samhällets utför alltså idag inte ens den mest grundläggande funktionen för ett samhälle, nämligen att tillgodose dess medborgares behov. Det är istället upp till varje individ att klara sig själv när verktygen för att tillgodose våra behov ligger i en liten samhällsklass händer, medan majoriteten av oss står egendomslösa. Man kan egentligen hävda att vi inte har ett samhälle alls idag, utan allt är bara ett enda stort "allas krig mot alla".

Jag tycker att naturresurser, maskiner, det maskinerna producerar och allt annat som behövs för att tillfredsställa människors behov ska ägas gemensamt av oss medborgare. Det arbete vi kan slippa bör avskaffas eller ersättas med maskiner, och det arbete som behöver utföras ska fördelas solidariskt. Alla ska dra sitt strå till stacken. Samhällets mål ska vara alla människors bästa, inte att tvinga majoriteten att slava under minoritetens styre. Produktionens resultat ska fördelas rättvist. Lagar och beslut ska tas gemensamt, och tekniken ska inte användas för att kontrollera människor utan för att förbättra vår livsstandard.

Jag är kort och gott för ett klass- och statslöst samhälle efter principen "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov!". [smile]


   
SvaraCitera

Jag brukar tänka så här: All politik har både rätt och fel i olika frågor. Därför har jag svårt att gå efter ett speciellt parti.

Jag personligen är däremot för att folk ska få vara hur fan de vill, så länge de inte skadar eller är en fara för andra i vad de gör.

Sen kan jag känna att folk som ska gå runt och vara arga över allt hela tiden och vara politiska fanboys är omöjliga att prata med. Håller mig för det mesta utanför politiska konversationer, även om jag kan ha åsikter om saker och ting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag anser att svensk politik ska utgå från svenskarnas intressen och att svenska politiker har ett ansvar för detta. Politik ska handla om att tjäna folket och inte ses som en möjlighet att på ohederligt vis tillskansa sig mer makt och förmåner.


   
SvaraCitera

JAG FÅR TYCKA VAD JAG VILL, DU BESTÄMMER INTE ÖVER MIG!!!!!!

brukar jag säga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så bra som möjligt för alla. Kloka och demokratiska ställningstaganden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

[smile]

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

motiverar inget. Är oförmögen till att motivera saker så även ställningstaganden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stäng av teven.


   
SvaraCitera

Utgår hur världen ser ut och vad som behövs för att förändra det till ett friare, rättvisare och mer hållbart samhälle.


   
SvaraCitera