Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket är det normala att gå upp?


Ämnesstartare

Som gravid. Hur mycket är det normalt att gå upp då? Jag har en kompis som säger att 15 kg är normalt. Men jag har en höggravid kompis som hat gått upp 25 kg. Kompisen som sa att 15 kg är normalt säger att den höggravida människan har typ risk för diabetes nu.

Så, nu tänkte jag på det. Vad är normalt att gå upp, och när kan det bli farligt? [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter

Mellan 15-25kg är väl ganska normalt skulle jag tro.


   
SvaraCitera

Så är det nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fråga på bvc. De lär ju veta bäst.... läkarna skulle säkert säga det till henne... 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lagom:

läkarna skulle säkert säga det till henne... 🙂

Haha, ja, antagligen. Men man vill ju inte ba: "Vad tjock du är!" när hon känner så själv, ovärt att göra saken värre liksom! ;P


   
SvaraCitera

Det är väl jätteolika för alla. Vissa går knappt upp nånting, och blir bara tjocka om magen, medan andra går upp jättemycket och blir tjockare överallt, precis som vissa blir av med vikten efter att ha klämt ut ungen och andra inte.
Vet att min mamma gick upp ganska lite med min bror, och mycket mer med mig (vet dock inte hur mycket), och med min bror blev hon av med allt efter att ha fött honom, medans vikten hon gick upp med mig satt kvar länge.
Min svägerska gick upp JÄTTEmycket med min brorson, och sedan blev hon mycket smalare efter förlossningen än vad hon varit innan.

Det är ytterst individuellt. [no-no]


   
SvaraCitera

De är väldigt olika. Jag gick upp 13 kg, de är inte speciellt mycket [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upbuttcoconut:

De är väldigt olika. Jag gick upp 13 kg, de är inte speciellt mycket

Ja, det lät lite faktiskt! [smile] Men det är väl skönt ändå?


   
SvaraCitera

Hannajkl:

Ja, det lät lite faktiskt! Men det är väl skönt ändå?

Japp riktigt skönt ;> när man fött var ju nästan kilona borta så ;>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upbuttcoconut:

Japp riktigt skönt ;> när man fött var ju nästan kilona borta så ;>

Ja precis! Ammar/ammade du då? Då blir man ju smalis också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vissa säger att man går upp mer när det är en flicka :]


   
SvaraCitera

Hannajkl:

Ja precis! Ammar/ammade du då? Då blir man ju smalis också

Japp de gjorde ja^^


   
SvaraCitera

Jag gick upp 14 kg ungefär och jag har väl runt 5 kilo kvar. Min kompis som var gravid samtidigt och födde 5 veckor efter mig gick upp 2.5 kilo precis som hennes barn vägde [smile] sen gick hon ner allt och ännu mer.


   
SvaraCitera

MindrasMamma:

Min kompis som var gravid samtidigt och födde 5 veckor efter mig gick upp 2.5 kilo precis som hennes barn vägde

Nu ljuger jag, hon gick upp 2.5 kilo men ungen vägde 4.5 [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min mamma gick upp 35kilo. Så när det är dags för mig så blir det vattengymnastik,promenader, mm o en vettig men näringsrikkost.


   
SvaraCitera