Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket är mycket för csn lån?


Ämnesstartare

Så som titeln lyder. Vad anser ni är väldigt "Mycket" för Csn skuld? Över 100 lax? Hur skall man ens betala allt de där?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Man behöver ju ej betala tillbaka allt på en gång, så hundra är ej så mkt om man fått en bra utbildning och sen ett bra jobb. En investering i ngt bra. Tänk när du ska låna till hus, då är du ju ofta skyldig banken miljonbelopp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Man behöver ju ej betala tillbaka allt på en gång, så hundra är ej så mkt om man fått en bra utbildning och sen ett bra jobb. En investering i ngt bra. Tänk när du ska låna till hus, då är du ju ofta skyldig banken miljonbelopp.

Jag menar då om man studerar i 3-4 år vilket är standard. Alltså mer än 300 lax. Det tar ju kanske 10 år att betala av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jag menar då om man studerar i 3-4 år vilket är standard. Alltså mer än 300 lax. Det tar ju kanske 10 år att betala av.

Tio är väl ingenting där. Tror att min morsa tog en massa år på sig att betala igen och pluggade i ca sexsju år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min farbror betalar fortfarande av sin skuld trots att han är 36 år och välavlönad. Är man rädd för skulder kan det förstås ta emot att leva på CSN, men hellre det än att jobba på donken liksom. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

men hellre det än att jobba på donken liksom. 🙂

Man kan ju ta bidragsdelen :p Eller jobba samtidigt man pluggar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Eller jobba samtidigt man pluggar.

ja, men man ska ha tur om att hittar ett jobb som är värt mödan... mitt var det inte. mycket slit för knaper lön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

ja, men man ska ha tur om att hittar ett jobb som är värt mödan... mitt var det inte. mycket slit för knaper lön.

Krogen?


   
SvaraCitera
M00N
 M00N

Schism:

men hellre det än att jobba på donken liksom. 🙂

Varför verkar alla tycka att donken är det sämsta jobbet man kan ha?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

M00N:

Varför verkar alla tycka att donken är det sämsta jobbet man kan ha?

Enformigt, stressigt, skitlön osv.


   
SvaraCitera

M00N:

Varför verkar alla tycka att donken är det sämsta jobbet man kan ha?

För att det är kassa arbetsförhållanden, låg lön och allmänt känt som ett lågstatusjobb. Dock är det ett bra tillskott till CV:t!


   
SvaraCitera
M00N
 M00N

passaro:

Enformigt, stressigt, skitlön osv.

Det är säkert sant. Men är det inte väldigt många jobb som har de kvalifikationerna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

M00N:

Varför verkar alla tycka att donken är det sämsta jobbet man kan ha?

Stressigt arbetsklimat, (förhållandevis) usel lön, krass mentalitet och dåliga förutsättningar för någon som helst personlig utveckling. Jag använder hellre min tid till vettigare sysslor - typ träning, naturen och en god bok emellanåt.

Anura:

Krogen?

Nej, ett telefonjobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Csn lånet är nog det absolut mest förmånliga lån du kan ha. Du betalar först av det när du fått en stabil inkomst och räntan är mycket låg, i dagsläget 1,5% vilket beteder att det kan vara en fördel att ta lånet även om man inte är i behov av det.
Sedan sparar man lånet på ett bankkonto med 3% ränta. Då lånar du pengarna gratis och tjänar till och med lite pengar på det. När du studerat klart använder du pengarna istället för att ta bolån [cool]


   
SvaraCitera
M00N
 M00N

passaro:

Enformigt, stressigt, skitlön osv.

KnightInShiny:

För att det är kassa arbetsförhållanden, låg lön och allmänt känt som ett lågstatusjobb. Dock är det ett bra tillskott till CV:t!

Schism:

Stressigt arbetsklimat, (förhållandevis) usel lön, krass mentalitet och dåliga förutsättningar för någon som helst personlig utveckling. Jag använder hellre min tid till vettigare sysslor - typ träning, naturen och en god bok emellanåt.

Är inte vilket jobb som helst innom snabbmatsbranchen samma sak?


   
SvaraCitera