Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket bör vi minska våra koldioxidutsläpp?


Ämnesstartare

Stringburka:

Teknologin går framåt hela tiden

Ja, teknologin ersatte pest med cancer, grottmän med tjockisar.

Stringburka:

vi har redan tillräckligt med både mat, plats, och el för att försörja hela världen flera gånger om.

Om vi lever som befolkningen i Nigeria, ja.

Anarkandi:

Tredje världen har det svårt för att vi i i-länderna lever över våran och deras nivå.

Nej, det är för att de är för många att dela på tårtan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

50% (Du röstade på detta alternativ)

Vi får hoppas att Vattenfall lyckas med sitt projekt som går ut på att försöka få fram en teknik som fångar in/avskiljer och lagrar koldioxid från koleldade kraftverk.

Ett stort steg är även att satsa på kärnkraften istället för att stänga ner den. Just nu importerar vi smutsig kolkraft från Tyskland och Polen för att täcka vårt behov av el. Är det okej sålänge Sverige inte smutsar ner sina händer? Det verkar så på våra kära politiker.

alter ego:

Förbjud all cellandning.

Tänkte precis samma sak![bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Ja, teknologin ersatte pest med cancer, grottmän med tjockisar.

Teknologin med manipulerade grödor som är mer effektiva, bättre energiproduktion, bostäder och så vidare.

The Weapons Dude:

Om vi lever som befolkningen i Nigeria, ja.

Nej. Som sagt har (t.ex.) tillräckligt med mat för att bli feta allihopa. Däremot kan vi inte leva i det här överkonsumtionistiska samhället vi har här. Vi måste landa någonstans i mitten så att säga. Att sluta slänga 30% av all mat vore en bra början.


   
SvaraCitera

sikkos:

Vi får hoppas att Vattenfall lyckas med sitt projekt som går ut på att försöka få fram en teknik som fångar in/avskiljer och lagrar koldioxid från koleldade kraftverk.

Lul, plantera träd någon?

sikkos:

Tänkte precis samma sak![bigsmile]

[y]


   
SvaraCitera

The Weapons Dude:

Ja, teknologin ersatte pest med cancer, grottmän med tjockisar.

Precis, egentligen har ingen fått det bättre sen stenåldern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Nej, det är för att de är för många att dela på tårtan.

Det var ett jävligt enkelt sätt att se på saken. Vad du glömmer är att om de vore färre och rikare skulle inte vi kunna leva vårat liv som det är nu här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Teknologin med manipulerade grödor som är mer effektiva, bättre energiproduktion, bostäder och så vidare.

Jag påstod bara inte att teknologi per automatik är lösningen till allt, men trots det kommer det inte räcka. Man kan inte skapa mat av luft.

alter ego:

Precis, egentligen har ingen fått det bättre sen stenåldern.

Nästan, men det är inte jag som påstår att det ena eller det andra är bättre enbart pga att det är modernare eller äldre.

Stringburka:

Nej. Som sagt har (t.ex.) tillräckligt med mat för att bli feta allihopa.

Det räcker fortfarande inte mer än ett par decennium.

Stringburka:

Vad du glömmer är att om de vore färre och rikare skulle inte vi kunna leva vårat liv som det är nu här.

Jag klarar mig utan en massa iPods och Toyotas, om det var det du menade?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

50% (Du röstade på detta alternativ)

Dock omöjligt med tanke på jordens befolkning ökar så pass mycket.


   
SvaraCitera

The Weapons Dude:

Nästan, men det är inte jag som påstår att det ena eller det andra är bättre enbart pga att det är modernare eller äldre.

Skulle du föredra en grottmänniskas liv framför ditt nuvarande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Skulle du föredra en grottmänniskas liv framför ditt nuvarande?

Ja! Vad nu mitt personliga liv är för argument, ens handlingar sträcker inte bara till fingertopparna precis.


   
SvaraCitera

The Weapons Dude:

Ja!

Enkelt. Bosätt dig i en stor skog, lev på det naturen ger.

The Weapons Dude:

Vad nu mitt personliga liv är för argument, ens handlingar sträcker inte bara till fingertopparna precis.

Är du någon slags miljötomte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Nej, det är för att de är för många att dela på tårtan.

[zzz]
Du tror inte de har det svårt för att det inte är lönsamt att spendera hela sina liv med att producera mat och kläder åt oss?

sikkos:

Ett stort steg är även att satsa på kärnkraften istället för att stänga ner den. Just nu importerar vi smutsig kolkraft från Tyskland och Polen för att täcka vårt behov av el.

Källa?

Vi har ett energiöverskott idag, nämligen, och vårat behov av el minskar med 2,5% per år, vilket innebär 25% om tio år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

100% (Du röstade på detta alternativ)

FÖRBJUD BILAR


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Enkelt. Bosätt dig i en stor skog, lev på det naturen ger.

Jo, jag vet hur man gör det. Nu gäller det bara att applicera det på resten så att mina avkommor slipper ett framtida Coruscant.

alter ego:

Är du någon slags miljötomte?

Nej, vadårå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

vårat behov av el minskar med 2,5% per år, vilket innebär 25% om tio år.

Har du någon forum utav trovärdig källa på det där? Jag är ytterst tveksam till dina siffror eftersom att el-förbrukningen ökade under 2007.

Anarkandi:

Källa?

Allmänbildning och
http://www.svenskenergi.se/sv/Aktuellt/Artiklar-till-startsidan/eLARET-2007/


   
SvaraCitera