Aviseringar
Rensa alla

hur mycket får man slå den andre om man blir nerslagen?


Ämnesstartare

som topic lyder, hur mycket får man slå den andre om man blir nerslagen?¨

ponera att man ät ute på stan, plötsligt kommer det fram nogån som hoppar på dig, börjar slå och sparka. hur mycket får man då slå honom? vart går gränsen för självförsvar?


   
Citera
Ämnesetiketter

erinhio:

vart går gränsen för självförsvar?

det är en tolknings fråga som rätten avgör


   
SvaraCitera

Du slår tills han vänder eller ligger sen räcker det


   
SvaraCitera

0 slag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

0 slag.

så du menar att man inte ska försvara sig?


   
SvaraCitera

erinhio:

så du menar att man inte ska försvara sig?

Precis.


   
SvaraCitera

erinhio:

så du menar att man inte ska försvara sig?

det bästa om man ska vinna i en rättsprocess är att inte försvara sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det bästa om man ska vinna i en rättsprocess är att inte försvara sig

ja om man vet vem man blev nerslagen utav, antag att den är okänd och som sedan sprigner iväg. inte en chans att man skulle hitta han igen. vilket leder till att utredningen läggs ner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lika mycket som han slog dig [smile]


   
SvaraCitera

erinhio:

ja om man vet vem man blev nerslagen utav, antag att den är okänd och som sedan sprigner iväg. inte en chans att man skulle hitta han igen. vilket leder till att utredningen läggs ner.

så är det i det samhälle vi lever i


   
SvaraCitera

Man får bara slå i nödvärn alltså så mycket som situationen kräver. Slår du tillbaka med än vad som anses nödvändigt åker du även själv dit


   
SvaraCitera
Hando

"Så mycket som situationen kräver"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som alla andra redan har sagt, så mycket som nöden kräver.
Jag tror dock att du har lättare att hävda nödvärn och komma undan med det om du slår dig fri och sticker än om du klubbar ner honom medvetslös och besegrar honom.

Så tillräckligt mycket för att kunna i första hand fly och i andra hand freda dig själv.


   
SvaraCitera

Du har egentligen ingen rätt att slå den alls. Men självklart ska det inte hindra dig från att göra det. Det är ren idioti att bara ligga och vänta på att det ska ta slut. Får man chansen ska man ta den. Så länge du inte plockar fram baseballträ och pucklar på honom med lär du inte åka i fängelse för det i alla fall. Och vad det än blir för straff är det troligen bättre än att vara död eller ligga på sjukhus i 4 månader med 57 brutna ben.

Har själv blivit frikänd från anklagelser om misshandel efter en sån händelse. Det motsatta parten hävdade att jag brukade mer våld än vad situationen krävde men då han som överföll mig tidigare erkänt att han skulle jagat efter mig om han haft chansen blev det inge av med det. Då ansåg de att jag hade rätt att ta i så pass att han inte kunde göra det.

Men förhoppningsvis slipper du hamna i såna situationer. Skulle du göra så försök springa därifrån, det riskerar du inget straff för i alla fall. 🙂


   
SvaraCitera

Pungspark är allt man behöver


   
SvaraCitera