Aviseringar
Rensa alla

hur mycket får man slå den andre om man blir nerslagen?


erinhio:

som topic lyder, hur mycket får man slå den andre om man blir nerslagen?¨

ponera att man ät ute på stan, plötsligt kommer det fram nogån som hoppar på dig, börjar slå och sparka. hur mycket får man då slå honom? vart går gränsen för självförsvar?

Du slår tills han antingen brutit något eller däckat.


   
SvaraCitera

Vi bor i Sverige vettu, här får man inte göra någonting inte ens försvara sig [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misshandel är ett brott som kan leda till fängelsestraff. Det räcker med ett slag för att det ska räknas som misshandel. Om du ser någon utföra ett brott som kan leda till fängelsestraff har varje person rätt att göra ett envarsgripande, man får hålla fast personen tills polis eller ordningsvakt kommer och tar över. I princip får man bruka lika mycket våld som polis och ordningsvakt får göra vid ett gripande vilket är nödvändig mängd våld. Skillnaden är väl att den typ av våld som polis/ov brukar är mer inriktad på att hålla fast, något som de flesta inte kan göra. Jag tror inte jag har hört om en snut som genomför sitt gripande genom att ge någon en rak höger, ett knä i magen och ett slag i njuren men det kanske har hänt. Det är ju tydligen lite skillnad på våld och våld. Förutom rätt att göra envarsgripande har man rätt till självförsvar så om någon slår just DIG så kan du klappa till honom och vara rätt safe så länge han inte skadar sig allvarligt, att knäcka fotleden när han ligger på marken är med andra ord något som bör undvikas om du vill slåss lagligt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lallas:

så om du försöker hindra det men du får han att vika kniven mot sig själv och hugga sig själv

Aahh... Krav Maga och Hanagah.... Våldsporr i form av kampsport. Btw är det kanske den kampsport som fungerar bäst i verkliga situationer. Hanagah är fruktansvärt effektivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erinhio:

hur mycket får man slå den andre om man blir nerslagen

Det jag vet är att det inte spelar någon roll hur mycket man slår den andra. Slår den personen först så kanske du ger personen ett slag som däckar den andra personen. Då räknas det som om du gjorde självförsvar. Jag blev sparkad en gång och då sparkade jag tillbaka. Men det räknades bara som självförsvar i rätten. Nu handla inte min rättegång om det utan en annan grej. Men det räknades ilf som självförsvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Man får bara slå i nödvärn alltså så mycket som situationen kräver. Slår du tillbaka med än vad som anses nödvändigt åker du även själv dit

Nate:

Du har egentligen ingen rätt att slå den alls. Men självklart ska det inte hindra dig från att göra det. Det är ren idioti att bara ligga och vänta på att det ska ta slut. Får man chansen ska man ta den

sluta snacka skit


   
SvaraCitera

There's no rules[cool]


   
SvaraCitera

Tills man har chansen till att springa därifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nödvärn.. Får använda så mkt våld nöden kräver..


   
SvaraCitera

Nate:

Du har egentligen ingen rätt att slå den alls.

Eh, jo, det har du.

"1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458)."

Brottsbalken, 24 kapitlet.

[confused]


   
SvaraCitera

BÄSTA TAKTIKEN FÖR KVINNA SOM HÅLLER PÅ ATT BLI VÅLDTAGEN!

Dra ner killens byxor. Dra upp din kjol. Spring.
[smile]


   
SvaraCitera

erinhio:

hur mycket får man slå den andre om man blir nerslagen?¨

Jag tror inte du kommer kunna slå tbx när du är nerslagen? [rolleyes]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

mediakatt:

Brottsbalken, 24 kapitlet.

Hur orkar du?


   
SvaraCitera

sepideh:

Tills man har chansen till att springa därifrån.

+ några smäll


   
SvaraCitera

Fernan_king:

Hur orkar du?

Jag har mycket fritid. Vad gör du själv här?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Vad gör du själv här?

Har lite fritid...


   
SvaraCitera

Fernan_king:

Har lite fritid...

Bra att du använder den väl [y]


   
SvaraCitera