Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket påverkar reklamer ditt köp? (American Apparel strikes again)


Kudhos
Ämnesstartare

American Apparel har en ganska dålig historia kring hur de marknadsför sina kläder. Där männen oftast visar sitt plagg genom att bara stå framför kameran, varav kvinnorna ska posera för att visa upp sin kropp betydligt mer (Helst naket där plagget är det enda som hon har på sig).

americanapparel683(2).jpg

(Det är skjortan som gäller på båda bilderna)

ja3cye5dcrfaghic5ebs.jpg

(Här är det kjolar som gäller, även om det inte riktigt syns på den översta bilden)

Q8aPyyo.jpg

(Skjortan som gäller här med)

Märket fick priset "Årets sexister" i Sverige förra året men deras kampanjer fortsätter att komma i samma mönster. 

Min åsikt är att är det är både dålig marknadsföring och sexistiskt, men vissa argumenterar att det är styrkande för kvinnorna eftersom stigmat kring nakenhet sätts på press. Jag håller mig dock till att det är sexistiskt eftersom det är en sådan obalans i hur märket tar fram kläderna. Dvs. att männen ska oftast bara stå där och visa helheten av plagget när kvinnorna ska "visa allt annat också".

Vad tycker ni? Och påverkar reklamen för plaggen hur ni ser på butiken, plaggen, och ert köp? Detta gäller inte endast American Apparel, men de är väl duktigast att komma upp till rampljuset. 


   
Citera
Ämnesetiketter

man ser nästan hennes fitta på bild 2


   
SvaraCitera

Den enda reklam som påverkat mig någonsin har varit Sodastreamarrow-10x10.png reklamerna för nårra år sedanarrow-10x10.png som resulterade i ett inköp av varan Glad 
     Har alltid ansett att reklamer ärarrow-10x10.png ett störande koncept så har alltid stängt av hjärnan någorlunda mycket för att intearrow-10x10.png bli intresseradarrow-10x10.png.


   
SvaraCitera

Köper crop tops på American Apparel för att de är snygga. Tycker illa om sättet de marknadsför plaggen på, dock.


   
SvaraCitera

Tycker: usch


   
SvaraCitera

Så jävla billigt och hjärndött.

pengar pengar pengar

pvQm1Vz.gif


   
SvaraCitera

blir nog sjukt påverkad i det undre psyket, 


   
SvaraCitera

Sexistiskt trams. Tragiskt nog hade jag inte ens hört talas om dem annars dock, så det är effektivt.


   
SvaraCitera

bojkottar american apparel. har dock av misstag köpt en bandtröja av deras märke...

det är så jävla smutsigt sätt att marknadsföra sig på, och det värsta av allt är att "all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet" uppenbarligen stämmer


   
SvaraCitera
Kudhos
Ämnesstartare

Blivande_japan:
bojkottar american apparel. har dock av misstag köpt en bandtröja av deras märke...

det är så jävla smutsigt sätt att marknadsföra sig på, och det värsta av allt är att "all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet" uppenbarligen stämmer

Ja alltså. De når ju ut till folk genom att hamna i pressen. Men man får väl fråga sig vilka de drar till sig. Speciellt i ett land som Sverige där genusfrågan, jämställdhet, och sexism är väldigt aktuellt. Det känns som att de skjuter sig själva i foten ganska rejält. 


   
SvaraCitera

Fantastiskt:
Så jävla billigt och hjärndött.

pengar pengar pengar

pvQm1Vz.gif

:DDD


   
SvaraCitera

Kudhos:

Ja alltså. De når ju ut till folk genom att hamna i pressen. Men man får väl fråga sig vilka de drar till sig. Speciellt i ett land som Sverige där genusfrågan, jämställdhet, och sexism är väldigt aktuellt. Det känns som att de skjuter sig själva i foten ganska rejält. 

jag vet inte. det är en sak att vara feminist och en annan att vara medveten konsument. om de sålde sämre på det de gör hade de aldrig gjort det.

jag läste om ett litet jeansföretag i sverige som gjorde en "fejkkampanj" som såg ut att vara väldigt sexistisk, deras försäljning gick dock upp med hundratals procent


   
SvaraCitera

Blivande_japan: ag läste om ett litet jeansföretag i sverige som gjorde en "fejkkampanj" som såg ut att vara väldigt sexistisk, deras försäljning gick dock upp med hundratals procent

Reagerar folk på reklamen så är den effektiv oavsett om det skulle vara negativa reaktioner. Ineffektivaste reklamerna är de som ingen reagerar på och  glöms bort o.s.v.


   
SvaraCitera

Snygga tjejer. Klagar inte.

 


   
SvaraCitera
höna

För några år sedan gillade jag american apparels reklamer för modellerna såģ så olika ut. Och bilderna såg ibte retuscherade ut utan man såg typ skavanker som hår på diverse ställen, celluliter, leverfläckar osv. Å så hade dom Olika hudfärg, kroppsform. Inte som idealet typ typ assmal å blond å solbränd. Men på senare tid, fifan 🙁 illa. Har ej kläder därifrån. Tråkiga å väldigt dyra är dom för det man får. 


   
SvaraCitera