Aviseringar
Rensa alla

hur mycket pengar bör en 17 åring få?


Ämnesstartare

Jag får 1050 kr av mina föräldrar varje månad förutom juli och augusti som vanligt. 
200 kr drar de av till mobil kostnad så då har jag 850 kr kvar för månanden och det ska räcka till mat (vegansk om det gör någon pris skillnad), kläder och hygienartiklar + läggas undan lite för vinterkläder varje månad också. 

Om det är för lite så undrar jag hur mycket pengar man bör ha som 17 åring i månaden?


   
Citera
Ämnesetiketter

Alldeles lagom att få studiebidraget. Men behöver du betala mat själv? Det trodde jag att föräldrarna gjorde!  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whtpwr:
Alldeles lagom att få studiebidraget. Men behöver du betala mat själv? Det trodde jag att föräldrarna gjorde!  

Ja, jag får betala och handla all min mat själv. 🙂 Min mamma ser det som en viktig del innan man flyttar ut


   
SvaraCitera

jag får 1050 för studie och 12k för mitt arbete 


   
SvaraCitera

Hmm, låter som att du inte får mycket över om det ska räcka till mobil, mat, kläder etc.. Om du ska vara tvungen att betala mat själv så tycker jag att dina föräldrar kan lägga till lite pengar. Man ska väl kunna lägga pengar på nöjen också och inte bara mat/kläder. 


   
SvaraCitera

Om du måste stå för maten är det ju lite lite, men annars skulle jag nog säga att det är rätt lagom


   
SvaraCitera

Jag får hela mitt CSN för mig själv + lite till. Köper kläder själv o annat som är bra o ha. Mat fixar morsan men vill jag ha nånting själv köper jag det.


   
SvaraCitera

Lol snåla föräldrar, dom borde ge ett par hundra extra eftersom att du köper din egna mat. 


   
SvaraCitera

ja fick studiebidraget o de va de liksom. sen fick ja ju såklart mat o sånt man borde få om man bor hemma


   
SvaraCitera
23an
 23an

sarab00: Lol snåla föräldrar, dom borde ge ett par hundra extra eftersom att du köper din egna mat.

Alla föräldrar kan inte göra det. Finns vissa som är ensamstående t.ex. T.o.m i familjer där båda föräldrarna finns så är det inte alltid ens ekonomi är tillräckligt bra.
Jag och mina bröder fick aldrig något barn/studiebidrag t.ex. Pengarna tog mamma hand om för att försörja oss alla utöver pengarna hon fick från lönen.

Så nej, föräldrar är inte snåla för att de inte kan lägga till några hundralappar till en...


   
SvaraCitera
oneway

Jag fick studiebidraget rakt av. Mat fanns i kylskåpet, skulle man äta ute fick man betala själv. Behövde man mer pengar var det "bara" att jobba extra.


   
SvaraCitera

Jag fick mer när jag var 17 år och jag köpte inte mat för mig själv

Oscar Sigge


   
SvaraCitera