Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket protein ska jag äta per dag?


Ämnesstartare

Jag är tjej och styrketränar hela kroppen Tisdagar & Fredagar (kör helkroppspass) och joggar övriga dagar.

Jag är 165 cm och väger 47 kg men jag vill gå upp till 55 kg i muskler (inte fett) för jag vill ha en välformad kropp typ som Jessica Biel eller någon random fitnessbrud.

Hur mycket kalorier/protein ska jag äta per dag för att få ut det maximala från min träning? Behöver jag styrketräna mer? Jag lyfter så tungt som jag orkar för tillfället och kör 10 x 3 på varje maskin och kämpar.

Skriv gärna ett matschema så jag vet hur jag ska äta. Ska jag även dricka proteinshakes?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

ät så mycket protein du kan bara. det finns ingen realistisk övre gräns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: ät så mycket protein du kan bara. det finns ingen realistisk övre gräns.

räcker det om jag byter ut min yoghurt mot kvarg å börjar äta omelette för att få upp mitt proteinintag till ca 2 gram per kroppsvikt (räcker det eller?)? Ska jag äta så mycket proteiner som jag vill ha för min målvikt eller ska jag äta proteiner för den vikt jag har nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och räcker det om jag äter 1000 kcal om dagen- kan man bygga muskler ändå? Eller måste jag ligga på överskott?


   
SvaraCitera
höna

plutten:
Och räcker det om jag äter 1000 kcal om dagen- kan man bygga muskler ändå? Eller måste jag ligga på överskott?

1000 är för lite. Om du tränar sådär mkt borde du ligga på det dubbla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ät bönor och mkt kött/ ägg linser grönt dra upp till 2500-3000 kcal är nog mer vettigt  och glöm inte fett behövs för att bilda muskler också . Tränar du så mkt så bränner du bort alla överskotts fett om det  blir över vills säga   , så finns ingen gräns glöm inte dricka 3-4 liter om dagen också 🙂 


   
SvaraCitera

plutten:
Och räcker det om jag äter 1000 kcal om dagen- kan man bygga muskler ändå? Eller måste jag ligga på överskott?

hur ska du kunna bygga muskler och kroppsmassa när du ligger på minus energimässigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen: hur ska du kunna bygga muskler och kroppsmassa när du ligger på minus energimässigt?

Ingen aning. Men jag borde alltså äta 2000 kcal om dagen eller för att bygga muskler? Söt Det låter så mycket!!! Jag äter mig redan mätt på 1000 kcal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

plutten:

Ingen aning. Men jag borde alltså äta 2000 kcal om dagen eller för att bygga muskler? Söt Det låter så mycket!!! Jag äter mig redan mätt på 1000 kcal.

Ta mitt råd det funkar bra ! 


   
SvaraCitera

plutten:

Ingen aning. Men jag borde alltså äta 2000 kcal om dagen eller för att bygga muskler? Söt Det låter så mycket!!! Jag äter mig redan mätt på 1000 kcal.

du borde äta 2000 kcal, annars tar du sönder kroppen. 1000 är "farligt" lite


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:
ät så mycket protein du kan bara. det finns ingen realistisk övre gräns.

inte om man verkligen gillar att slita på njurarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

inte om man verkligen gillar att slita på njurarna.

äh, vegan-propaganda. ge mig en källa på att högt proteinintag leder till (inte bara förvärrar redan existerande) njurskador!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

inte om man verkligen gillar att slita på njurarna.

finns ingen forskning (vad jag vet) som pekar på att det skulle vara skadligt för njurarna att inta en högprotein-diet. dock kan det vara skadligt för sådana som redan har problem sedan innan med njurarna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:

äh, vegan-propaganda. ge mig en källa på att högt proteinintag leder till (inte bara förvärrar redan existerande) njurskador!

hur vet du om hon har befintliga njurskador? hur vet du om du själv har det, för den delen? vill minnas att jag läst siffror som säger att 20-25% av befolkningen kan ligga i riskzonen. kan återkomma med källa när jag har tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

plutten: Ska jag äta så mycket proteiner som jag vill ha för min målvikt eller ska jag äta proteiner för den vikt jag har nu?

2 gram för varje kg av din nuvarande kroppsvikt räcker gott. Men glöm inte kolhydrater och nyttigt fett som hjälper dig att nå kaloriöverskott, för det behöver du om du ska bygga muskler.


   
SvaraCitera