Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket ska man äta


Ämnesstartare

Gör ett avvikande ifrån mitt icke trådskapande.. för nu jävlar kommer en seriös tråd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hur mycket ska man äta för att kroppen inte ska ställa in sig på svält?

Antar att det handlar om VAD man äter också...

Vill inte ha svar ifrån äsbarn.

pöss


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

minst 2 eller 3 måltider om dagen tror jag..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svara inte om ni typ tror såhär attee...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Krävs nog rätt mkt för att kroppen ska ställa in sig på svält. Om man tänker som en ickeätstörd människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Krävs nog rätt mkt för att kroppen ska ställa in sig på svält.

Vad är rätt mycket då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ju självklart olika, alla kroppar är olika och hamnar olika lätt i svältläge.

Men jag kan tänka mig att ett bra mått är att aldrig äta under sin basala energiomsättning, alltså den mängd energi som krävs för att kropppen ska hålla värmen, hålla igång organ, osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Vad är rätt mycket då?

Antal mål kanske inte går att säga då man ändå kan äta väldigt väldigt små mål. Men hellre lite väldigt ofta än mycket väldigt sällan, tror jag.
Levde så ett tag och min kropp svalt inte, tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Svara inte om ni typ tror såhär attee...

förlåt d¨å :(:(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Men jag kan tänka mig att ett bra mått är att aldrig äta under sin basala energiomsättning, alltså den mängd energi som krävs för att kropppen ska hålla värmen, hålla igång organ, osv.

Det är väll klart att det är det optimala men hur ska man då kunna gå ner i vikt... förutom att träna som en dåre.

isola:

Antal mål kanske inte går att säga då man ändå kan äta väldigt väldigt små mål. Men hellre lite väldigt ofta än mycket väldigt sällan, tror jag.

Ja... men det är ju en fråga om optimal förbränning, jag vill veta hur jag ska äta för att ej sätta min kropp i svält!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tycker det är svårt också för jag har sådan kass dygnsrytm att jag alltid vaknar när folk normalt äter lunch. Så jag äter aldrig lunch. Jag äter frukost, mellanmål, middag, kvällsmål.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

många mål men lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Det är väll klart att det är det optimala men hur ska man då kunna gå ner i vikt... förutom att träna som en dåre.

Du gör av med mer energi än din basala omsättning en vanlig dag, hur mycket beror på aktivitetsnivå.
Du behöver alltså inte träna som en dåre för att gå ner i vikt, om du har den basala omsättningen som minimumintag.
Men jag gissar som sagt bara, på att det är en ganska bra måttstock.
Man ska hur som helst inte banta, det gör en bara tjockare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Du gör av med mer energi än din basala omsättning en vanlig dag, hur mycket beror på aktivitetsnivå.

Gör man verkligen det?

Har svårt att tänka mig att jag skulle göra av med över 2000 kalorier per dag genom att bara sitta vid datorn... kan tänka mig att man snarare ligger på lite under då t.om.. och så sänker man energiintaget till kanske 1500 och då svälter man istället?

Jag hatar att träna [crazy]

framtidstron lever:

Man ska hur som helst inte banta, det gör en bara tjockare.

NJaeE beror på vad man tycker är banta.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

"Sträva efter att inte ligga under 1200 kalorier per dag" hittade jag på matdagboken.se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Gör man verkligen det?

Ja. Om du är HELT stillasittande är det klart du inte förbränner mycket mer än basalomsättningen, men så fort du anstränger dina muskler på något vis går det åt energi. Så en vanlig dag, om du inte är helt sängliggande, så gör du av med flera hundra kalorier mer än basalomsättningen.
Basalomsättningen handlar som sagt bara om vilken mängd energi som krävs för att hålla kroppens maskineri igång. Jag tycker därför det säger sig själv att det är dåligt att gå under denna.

Här är en sida:
http://www.primavi.se/Naringslara/artikel.cfm?newsID=687

Som du ser så, även vid mycket låg aktivitetsnivå gångrar man BMR (basalomsättningen) med 1,4.

Lounge fact:

Har svårt att tänka mig att jag skulle göra av med över 2000 kalorier per dag genom att bara sitta vid datorn... kan tänka mig att man snarare ligger på lite under då t.om.. och så sänker man energiintaget till kanske 1500 och då svälter man istället?

Fattar inget.
Du förbränner aldrig mindre energi än basalomsättningen.

Lounge fact:

NJaeE beror på vad man tycker är banta.

Vad tycker du är banta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Jag äter frukost, mellanmål, middag, kvällsmål.

Ät frukost när du vaknar, och en sen lunch. Brukar alltid göra så, hur sent jag än vaknar.
Men oroa dig ej, jag LOVAR att du ej håller på att svälta!!! <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Som du ser så, även vid mycket låg aktivitetsnivå gångrar man BMR (basalomsättningen) med 1,4.

Det är ju helt fantastiskt [crazy]

Men det du skriver ang. att man inte bör ligga under sitt egentliga behov, t.ex. matdagboken skriver att det inte är att rekommendera att ligga under 1200 kalorier per dag, borde ju ej vara någon fara då att ligga under med ca. 700.

framtidstron lever:

Fattar inget.
Du förbränner aldrig mindre energi än basalomsättningen.

Det jag menar är hur pass mycket man ska våga dra ner på kalorierna.

framtidstron lever:

Vad tycker du är banta?

Att gå ner i vikt hälsosamt, du tänker antagligen svält.

isola:

Ät frukost när du vaknar, och en sen lunch. Brukar alltid göra så, hur sent jag än vaknar.

Fast jag är ju inte ens hungrig då. Men tror jag ska börja käka ett mer matigt kvällsmål.


   
SvaraCitera