Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket skatt är lagom skatt?


Ämnesstartare

När man diskuterar skatter och att man birde höja den kommer motargumentet att skatten kommer göra människor för omotiverade för att jobba, jaga ut företagen ur landet, etc. Men har någon någon aning var gränsen går?


   
Citera

Det är en ständig balansgång. Är svårt att säga då det beror på om människor i detta land känner att skattepengarna går till det de borde. Annars leder det till strejk och annat som förekommer emellanåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

väldigt individuellt tror jag. Min gräns går vid 5% kanske. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men tror det är relativt få som stormtrivs med att betala 50% på omkring 300k...


   
SvaraCitera

S3ON:
väldigt individuellt tror jag. Min gräns går vid 5% kanske. 

Vilket innebär att du aldrig kommer att jobba lagligt i detta land? 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakobmiller:

Vilket innebär att du aldrig kommer att jobba lagligt i detta land? 😀

Jag följer en del lagar, men inte på grund av att jag samtycker med dem.


   
SvaraCitera

S3ON:

Jag följer en del lagar, men inte på grund av att jag samtycker med dem.

En del lagar Cool Så är det. Går inte samtycka med allt. Då blir man politiker och ser till att det blir ändring 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror på vilken skatt man talar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakobmiller:

Vilket innebär att du aldrig kommer att jobba lagligt i detta land? 😀

Lönar sig ju knappt att arbeta i det här landet. Nästan hälften av allt man tjänar går till skatt, skatter som inte använts för att göra samhället bättre utan bara för att göda politikerna och deras egna vansinniga kulturella experiment och när man väl blir gammal så får man en sådan liten pension att den knappt går att leva på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakobmiller: Då blir man politiker

Ganska säker på att politiker oftast inte samtycker, därav sina yrkesval. 


   
SvaraCitera

Ingen skatt är lagom skatt, så därför ska jag flytta till Caymanöarna och investera i brevlådorMycket glad


   
SvaraCitera

Charly:

Lönar sig ju knappt att arbeta i det här landet. Nästan hälften av allt man tjänar går till skatt, skatter som inte använts för att göra samhället bättre utan bara för att göda politikerna och deras egna vansinniga kulturella experiment och när man väl blir gammal så får man en sådan liten pension att den knappt går att leva på.

Beror lite på vad du gjort, men ja, pensionärer idag får ytterst dåligt. Sen har vi många områden där pengar ska in. Ökad befolkningstillväxt vilket leder till högra kostnad inom skola, vård och omsorg. 

Att politiker tjänar för mycket och lägger ner för stora resurser där det inte borde läggas ner är vi nog alla icke-politiker överens om. Dock är det lite för ynklig anledning att skylla på när det är betydligt större pengaflöde vi snackar om i det stora hela.

Sen går oerhört mycket av våra skattepengar till något gott. Flytta till t.ex. USA och se det mesta rinna ut i sanden på militär och annat trams. 


   
SvaraCitera

Så att saker som behövs betalas. Sjukhus, Gammelhem, Konstaplar och möjligtvis vägar. + Annat.


   
SvaraCitera

Crysilis: Så att saker som behövs betalas. Sjukhus, Gammelhem, Konstaplar och möjligtvis vägar. + Annat.

Skola, sjukhus, , ålderdomshem är saker som vettig självständig människa ska finansiera själv och inte tvinga andra betala som ej tjänar på det.


   
SvaraCitera

Det borde vara två sorters skatter i Sverige vilket är fullt fungerande med dagens teknik.

1. Obligatorisk skatt som går till rättsväsendet, vägar, militär och liknande. Denna skatt är väldigt låg. 

2. Frivillig välfärdsskatt eller vad man vill kalla den. Inkluderar av eget val kommunalt sjukhus, kommunal skola och högskolor, försäkring, och liknande. Denna skatt är vad vänstern vurmar för. 


   
SvaraCitera