Aviseringar
Rensa alla

Hur mycket vatten kan en människa dricka?


Jag har diabetes typ 1 samt en diabulimi (rädsla för att ta isulin). Vid dåliga dagar, då jag har väldigt högt blodsocker dricker jag extremt mycket vatten (något som är vanligt vid högt blodsocker) och jag har på senaste oroat mig över detta också.

Kan man på något sätt förhindra natriumbrist själv?


   
SvaraCitera

Artie:

Dom som avlidit akut av för stor vattenkonsumtion tror jag har druckit närmare 10 liter

Var har du fått denna information ifrån?


   
SvaraCitera

Brk g:

vad ska jag göra? det har blivit en skön rutin att dricka massa vatten hela tiden. det känns inte alls som ett tvång utan är alltid gott och uppfriskande.

Antigen är det något patologiskt - att din kropp kräver så mycket vätska för att den är sjuk. kolla upp?
Eller så har du helt enkelt vant dig vid det, prova att vänja av kroppen vid så mycket vätska? Då aktiveras ett system som gör att njuren filtrerar tillbaka så mycket vätka som kroppen behöver och kissar ut resten och allt sköter sig självt.

kindergartner:

Kan man på något sätt förhindra natriumbrist själv?

Ja du kan ju äta saltiga grejer eller leta efter något tillskott. Man kan köpa sådan vätskeersättning på apoteket som man har i vatten som innehåller elektrolyter osv som man kan dricka vid magsjuka för att itne bli uttorkad. samma risk för att bli uttorkad finns ju vid hyperglykemi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

Antigen är det något patologiskt - att din kropp kräver så mycket vätska för att den är sjuk. kolla upp?

diabetes antar jag?

men har aldrig problem med blodsockret eller så vad jag märkt.

Postlapsaria:

Eller så har du helt enkelt vant dig vid det, prova att vänja av kroppen vid så mycket vätska? Då aktiveras ett system som gör att njuren filtrerar tillbaka så mycket vätka som kroppen behöver och kissar ut resten och allt sköter sig självt.

ska pröva att trappa ner.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

Man kan köpa sådan vätskeersättning på apoteket som man har i vatten som innehåller elektrolyter osv som man kan dricka vid magsjuka för att itne bli uttorkad

Tack!!! Jag ska verkligen kolla efter. Tänkte även ringa sjukvårdsguiden.

Postlapsaria:

samma risk för att bli uttorkad finns ju vid hyperglykemi

Jo tack... Det har man varit med om allt för många gånger.


   
SvaraCitera

Brk g:

diabetes antar jag?

men har aldrig problem med blodsockret eller så vad jag märkt.

Du bör i alla fall kolla upp det. Jätteviktigt och det sparar mycket lidande för kroppen om det visar sig att det är diab.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kindergartner:

Var har du fått denna information ifrån?

hört om ett fåtal fall här och var, aftonbladet mm.


   
SvaraCitera

Artie:

hört om ett fåtal fall här och var, aftonbladet mm.

Jag ser en artikel där det sår 7 liter vatten, inte 10.


   
SvaraCitera

Brk g:

men har aldrig problem med blodsockret eller så vad jag märkt.

Tyvärr brukar man inte få symtom på för högt blodsocker förrän man har kring 15-20, vilket är väldigt högt. Hälften av alla med typ 2 diabetes vet inte ens om att de har det.
Nu säger jag itne att du har diabetes! Men för att vara på den säkra sidan kan man ju alltid kolla upp om något är fel. Lycka till

kindergartner:

Tack!!! Jag ska verkligen kolla efter. Tänkte även ringa sjukvårdsguiden.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Vatskeersattning...
Man kan göra vätskeersättning själv också.
Och hemmagjord/köpt innehåller även socker. Men det är lika viktigt som salterna. (Tänker på din äs)
Ta hand om dig!


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

Ta hand om dig!

Tack, tack, tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den stora frågan är, hur mycket vatten ska man minst dricka på en dag? Tror det är vanligare med vätskebrist än vattenöverdos.


   
SvaraCitera
Tyrael

OF 5:

du är alltså övertygad om att kroppen inte kommer ha gjort något för att tala om att det är tillräckligt långt innan dess.

Oja. Hur fan tror du annars att vattenförgiftning är så vanligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

Men för att vara på den säkra sidan kan man ju alltid kolla upp om något är fel. Lycka till

jag ringde och bokade tid men hon i telefonen sa att det förmodligen var något annat då jag har haft dessa symptom (trötthet och törst) länge utan att värre saker hänt i samband med dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

efter ett tag dör du


   
SvaraCitera

Brk g:

jag ringde och bokade tid men hon i telefonen sa att det förmodligen var något annat då jag har haft dessa symptom (trötthet och törst) länge utan att värre saker hänt i samband med dem.

Å vad bra! Okej, men om inte annat är det ju inte vara kul att vara trött och törstig hela tiden. De kanske finner att tröttheten grundar sig i någon brist eller så.
Have fun at the doctor´s office!


   
SvaraCitera