Aviseringar
Rensa alla

Hur ofta får man träna en viss muskel?


Ämnesstartare

Igår var det någon som talade om för mig på gymet, att man inte ska träna "exempelvis" Biceps varannan dag, eftersom muskerna måste dra ut sig innan man får träna dom igen, han säger att man ska ha ca 5 dagars mellanrum för att träna samma muskel igen, stämmer det?

Är det såhär på alla muskelgrupper?
Alla verkar säga olika om detta. [confused]

Mage skulle man träna varje dag iaf vet jag.


   
Citera
Ämnesstartare

Skelettmuskler som skelettmuskler. Du bör inte träna en muskelgrupp oftare än var tredje/varannan dag för att ge den tid att återhämta.
Men det beror på hur hårt du tränar också.
Personligen tränar jag varje muskelgrupp endast 1 gång i veckan, gymmar 4 ggr typ. (inte nu längre dock :c)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Skelettmuskler som skelettmuskler. Du bör inte träna en muskelgrupp oftare än var tredje/varannan dag för att ge den tid att återhämta.
Men det beror på hur hårt du tränar också.

Okej, Tråkigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DoktorMaJk:

Okej, Tråkigt.

Njeh, tränar du ordentligt hinner du inte mer, och det ger bäst resultat också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Individuellt!

Jag körde ryggen tre gånger i veckan förut, gav bra resultat. Pröva dig fram, eller nej, känn efter.
Känner du att en muskelgrupp är återhämtad så go for it.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Majkiie:

Jag körde ryggen tre gånger i veckan förut, gav bra resultat. Pröva dig fram, eller nej, känn efter.
Känner du att en muskelgrupp är återhämtad så go for it

Hmm hur känner man det egentligen, kan man säga att musklerna känns nollstälda och ready to go? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DoktorMaJk:

hur känner man det egentligen, kan man säga att musklerna känns nollstälda och ready to go?

Du känner dig stark och du känner att du har tryck i musklerna, de känns liksom spända, fyllda. Då är du redo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Majkiie:

Du känner dig stark och du känner att du har tryck i musklerna, de känns liksom spända, fyllda. Då är du redo.

Hmm.. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DoktorMaJk:

Hmm..

Så ligger det till [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lyssna på kroppen. Tränar du biceps så jävla ofta lär du kunna hälsa på en ilande smärta i underarmarna ganska snart. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oggelgoggel:

Lyssna på kroppen. Tränar du biceps så jävla ofta lär du kunna hälsa på en ilande smärta i underarmarna ganska snart.

Jag tänker köra iaf var tredje dag med dom, det känns bäst så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DoktorMaJk:

Jag tänker köra iaf var tredje dag med dom, det känns bäst så.

Kör inte biceps var tredje dag, kör dem en gång hårt i veckan, det räcker gott och väl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Majkiie:

Kör inte biceps var tredje dag, kör dem en gång hårt i veckan, det räcker gott och väl.

Helt säker? [crazy]

Tränar ofta bröstpartiet också, hur ofta tycker du jag ska köra det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DoktorMaJk:

Tränar ofta bröstpartiet också, hur ofta tycker du jag ska köra det?

Ska du satsa på bänken eller så, så kör bröst två gånger i veckan, ett tungt pass och ett lätt pass där du satsar på explosivitet. Annars så räcker en gång i veckan om du kör riktigt tungt.

DoktorMaJk:

Helt säker?

Väldigt, väldigt säker [y]


   
SvaraCitera

72h


   
SvaraCitera