Aviseringar
Rensa alla

Hur ofta gäspar du?


Ämnesstartare

Undrar lite hur ofta ni gäspar. Jag gäspar skitofta och är lite less på det faktiskt. Det är lite jobbigt i skolan t.ex. om man sitter på föreläsning och så sitter man och gäspar hela tiden. Dom tror väl att man har tråkigt stackarna. Jag förklarade för en lärare iallafall att det är så dålig luft i ett av klassrummen för det är det verkligen. Jag gäspar alltid när vi är där inne.

Undrar hur det blir när jag gör käkoperation, hur fan ska det gå då när jag gäspar så jävla mycket?![shake] Jag sa tydligen ha gummiband så jag inte rör munnen för mycket men tänk om det gör ont när jag gäspar? Jag får nog fråga dom det...[chocked]

Här är en text från wikipedia som är bra:
Exakt varför man gäspar är inte helt klarlagt, men den förhärskande teorin är att man gör det för att fylla lungorna med luft, så att de inte faller samman. När man gäspar flödar också mer blod till hjärtat.

Gäspningar tvingar ofta fram en reflex hos personer som ser gäspningen, och leder till att även de börjar gäspa. Enligt samma experiment har människor med stor kännedom och medkänsla lättare för att "smittas" av gäspningar. Antagligen är gäspningsreflexen ett arv från våra förfäder.
Troligen var gäspningar ett sätt för gruppmedlemmarna att signalera till varandra hur alerta de var, och det kan även ha hjälpt gruppen att gå och lägga sig samtidigt för att på så sätt öka dess effektivitet.

Det här var väl intressant?[y] Okej nu har jag fan gäspat 15 gånger på en kvart typ och fler är på väg känner jag! Lite irriterande måste jag ändå säga[tired]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

grodan89:

Jag gillar pankakor!:D (Du röstade på detta alternativ)

OMG vad hungrig jag är


   
SvaraCitera

Aldrig, ungefärligen.


   
SvaraCitera

grodan89:

Normalt mycket, antar jag... (Du röstade på detta alternativ)

Har aldrig tagit tag i mitt liv och fört statistik över det där.

grodan89:

Troligen var gäspningar ett sätt för gruppmedlemmarna att signalera till varandra hur alerta de var, och det kan även ha hjälpt gruppen att gå och lägga sig samtidigt för att på så sätt öka dess effektivitet.

Det är också ett sätt att öppna upp örontrumpeten så att lufttrycket på båda sidor om trumhinnan utjämnas. [y]


   
SvaraCitera

grodan89:

Ganska mycket (Du röstade på detta alternativ)

jag gäspar ganka ofta, oftast när jag är fryser och efter jag har ätit.
har dock ingen aning om vad det beror på


   
SvaraCitera

jag brukar gäspa när jag sjunger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kanske andas fel? Det har jag funderat på faktiskt...
Imorgon ska jag faktiskt räkna hur många gånger jag gäspar på en dag. Det ska bli spännande att veta resultatet. Väldigt onödigt och speciellt töntigt kanske men jag har inget bättre för mig som jag vill göra iallafall...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Det är också ett sätt att öppna upp örontrumpeten så att lufttrycket på båda sidor om trumhinnan utjämnas.

Åh ja det har man ju känt ibland faktiskt bra att veta[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodan89:

Onormalt mycket (Du röstade på detta alternativ)

Fast jag gör det i och för sig medvetet, eftersom

Dhagor:

Det är också ett sätt att öppna upp örontrumpeten så att lufttrycket på båda sidor om trumhinnan utjämnas.

... och det är något fel på mina öron, men jag har aldrig orkat kolla upp det. Det känns dock skönt att gäspa, så jag gör det väldigt ofta. Folk i min närhet brukar klaga på att jag gäspar hela tiden... [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lockbete:

jag brukar gäspa när jag sjunger

Jag också, inte för att jag sjunger bra men...
Det beror nog på att man anstränger sig och inte har så mycket luft i lungorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jasså? Men då är det nog bra för dig verkar det som. Men du borde kolla upp det där med öronen tycker jag[smile]
Det är bara jag som är irriterad på mina gäspningar. Förr gillade jag att gäspa men nu blir det lite väl mycket. Men vad i! Jag måste vara på 20:de gäspningen nu eller mer!!![mad]


   
SvaraCitera

grodan89:

Normalt mycket, antar jag... (Du röstade på detta alternativ)

Nu blev jag tvungen att gäspa bara för det.
Nejmen.. jag gäspar inte så ofta, men när jag väl gör det blir det oftast ganska många i rad.
Nu gäspade jag igen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_mixor:

jag gäspar ganka ofta, oftast när jag är fryser

jag gäspar asmkt när jag fryser :s
och nu sitter jag och gäspar för jag är trött -_-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det blir skitmånga i rad för mig och det är irriterande så nu ska jag gå lägga mig för nu blir jag trött på det här! Imorgon börjar jag räkna! Hmm man kanske ska söka på hur många gäspningar om dagen som är normalt? Om det nu finns en sån siffra[confused]
Jahapp då gäspade jag igen! Jag gäspar ALLTID när jag ser en bild på någon gäspa eller när någon gör det. Godnatt. Nu gäspa jag igen *suck* Eller gäsp snarare...


   
SvaraCitera

hell yeah att jag räknar.[tard]


   
SvaraCitera