Aviseringar
Rensa alla

Hur ofta köper du ny dator?


Kudhos

Storchen84:

Bärbar dator: En kylarplatta är ovärderlig. Värmen gör mer än vad man tror och när jag köpte en kylarplatta för 300 kr till min bärbara så var det nästan som att ha en ny dator. Innan så var den seg och hackig vad man än gjorde, efter så... var det ett flyt som inte går att beskriva.

Favoriten eftersom det är tre flyttbara fläktar, vilket innebär att man kan placera dom där man vet värmebildningen är som högst (bara att känna på undersidan av datorn när den gått nån halvtimme eller timme):

http://www.komplett.se/cooler-master-notepal-u3-plus-nb-kylare/798475

Det går även att reglera farten på fläktarna, jag kör den dock alltid på max och hör den inte.

Stationär dator får man ibland öppna och blåsa ren med trycklust, och då dom flesta inte har en kompressor i hemmet så funkar tryckluft på burk lika bra. Jag vet inte frekvensen på detta, men man ska nog inte göra det mer sällan än vartannat år.

Hjärta

Har likadan platta. Mina hörs på max. 🙁 Men plattan är nice oavsett. Har datorn inkopplad till en 27 tums skärm.

OnT: Köpte min laptop 2011. Har inga planer på att byta ut den. Har lagt till RAM och ssd i den. Men den fungerar fint, ingen slitage öht. Funderar på att ta bort CD-rom och lägga in en till SSD. Men det är en dröm fortfarande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Du kan ju "stoppa i" datorn i kylplattan (alltså på baksidan, du slidar in den typ) när du ska ta med den. Jag gjorde aldrig detta, men det står att det ska gå, även om jag inte riktigt vet hur pga fläktarna. Dom får väl flyttas till andra sidan tillfälligt.

Hjärta

första meningarna lät som en porr novel 


   
SvaraCitera

mrman:
Hur ofta köper du ny dator?

Diskutera! 

Inte speciellt ofta. Den senaste datorn jag köpte har jag haft i snart ett år och datorn innan det hade jag i 3-4 år. Har inte känt något behov av att byta upp mig än så länge, men det kommer nog om jag känner mig själv rätt Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tips på en ny dator?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byter komponenter oftast. De brukar aldrig gå sönder totalt, så kan ha dom rätt länge.


   
SvaraCitera

S3ON:

vad haru för grafikkort nu då?

NV Ge Force Gt 530, skulle gärna vilja ha en 600+ 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPJ_WM96: Gt 530, skulle gärna vilja ha en 600+ 😉

Inte nåt GTX då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är faktiskt lite förvånad över att så många har kvar sina datorer så länge, för visst - å ena sidan har väl ungdomar inte direkt ekonomin att byta varje år - men å andra sidan så brukar väl dom flesta lyckas skrapa ihop på ett eller annat sätt - och unga människor brukar ju vara dom som vill ha - kanske inte det allra senaste alltid, men i alla fall byta teknikprylar (främst dator och mobil) vartannat år.

Btw så har jag förutom GeForce GTS-250 (ja S, inte X, har fått den frågan några gånger om det verkligen är SSkeptisk) Intel E7500 processorMycket glad

Har dock inget behov av att byta. 4 GB ram också, 64-bitars Windows 7... vill definitivt inte byta till Windows 8...

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är ganska fattig och snål, jag har pengar men de ska räcka länge och svårt att se när jag får in rejäl inkomst igen så datorköp med mera får vänta. Den jag har nu har jag haft sen -09 och börjar bli riktigt kass, batteriet slutade fungera och jag slarvade bort det, strömsladden håller på att gå sönder. Saknas någon tangent. Har inte ens installerat ett fungerande operativsystem på den sen förra gången den pajade. Sitter för det mesta på min partners bärbara Mac, hn har en annan stationär dator som hn spelar på så Mac'en är ofta ledig att användas. 


   
SvaraCitera

Stationära har väl en uppdateringscykel på ca 5 år. Dvs var femte år har jag bytt ut samtliga komponenter. Dock byter jag inte allt samtidigt. Vissa saker byts ut två gånger på dessa 5 år.

Bärbar: varje år 

Servern i garderoben kommer jag nog inte behöva byta ut på ett bra tag.


   
SvaraCitera
Paseo

jag stänger aldrig av min dator plus tar aldrig ur laddaren och reser med den slarvigt varje vardag. köper nog en ny varje år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har använt 2 olika laptops sedan 2005. Båda begagnade!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig hittills.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPJ_WM96: å kostar de jätte mycket för mig, ett spel gk såklart

Hur mycket kan du lägga ut på ett nytt grafikkort? Samt vad har du för processor just nu?
Och hur många W kör ditt nätagg på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aldrig, min farbror är datoringenjör så jag byter ca i gång per 5-20 år 
skrytskryt


   
SvaraCitera