Aviseringar
Rensa alla

Hur olaglig är min pepparspray egentligen?


Ämnesstartare

I julklapp fick jag en sån här pepparspray/(tårgas läste jag också någon stans?) (se bild) av min moster som bor i Sydafrika som vi är och hälsar på just nu.
Här i Sydafrika är den ju laglig, men hur laglig är den egentligen i sverige?
Och om det nu är så, vad för sorts straff kan jag få om jag har den i sverige eller använder den?

(googla "Lipstick pepper spray" om ni vill hitta den)
Hittade:
You are in control of the situation and can stop things from escalating. He will be unable to see for quite some time, he will be in excruciating pain and his breathing capacity reduced. He will be unable to mount or continue any sort of attack.

The 10% concentration of 2MM SHU pepper spray will have him forget about attacking you and trying to find some relief for his pain.
Includes vegetable identifying dye.
Contains about 5 one-second sprays with a range of 6 to 8 feet.
Best pepper spray idea to come along in a long time.

peppar.jpg


   
Citera

Finns att köpa pepparsprej i Sverige. Så det borde vara lugnt.


   
SvaraCitera

vill också ha


   
SvaraCitera

Från wiki:
"I Sverige kräver innehav av pepparsprej att man har en vapenlicens."
Och det verkar stämma eftersom kustbevakningen nyligen fick tillstånd att använda pepparspray.


   
SvaraCitera

pepparsprej är helt olagligt för alla som inte innehar vapenlicens och eller ett utfärdat tillstånd för att bära det.


   
SvaraCitera

Det finns olika typer av peppar spray, en som kräver licens, som poliserna har. Och en svagare som inte kräver licens


   
SvaraCitera

Men verkar finnas betydligt svagare medel som är licensfria. De innehåller dessutom stark färg som skrämmer och gör förövaren lätt att identifiera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Det finns olika typer av peppar spray, en som kräver licens, som poliserna har. Och en svagare som inte kräver licens

Jo. Men frågan är ju hur laglig min är?


   
SvaraCitera

Myrel:

Jo. Men frågan är ju hur laglig min är?

Använd google


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Använd google

För det är ju inte precis det första jag alltid gör när jag undrar något.


   
SvaraCitera

Myrel:

För det är ju inte precis det första jag alltid gör när jag undrar något.

Och du misslyckades endå?
Efter ca en minuts googlande och läsande på the internetz så hittar jag:
1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor och trummor till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för.

Vilket betyder att pepparspray är olagligt (jämförlig till tårgas).
Däremot finns en massa lagliga alternativ, sk. självförsvarssprayer. Dessa använder oftast olika typer av alkohol och liknande istället för pepparextrakt, vilket gör dem lagliga i sverige.

Dvs din burk är olaglig, hittas den så döms du för vapenbrott till böter eller fängelse upp till 6år beroende på hur allvarligt man anser att brottet är.


   
SvaraCitera

Vilka söta flaskor [cute][smile]

Men du kan väl ha hårspray i Sverige ist?

Jag lovar, det gör ont att få det i ögonen!

För det måste ju vara mer lagligt med hårspray[cute][confused][crazy]


   
SvaraCitera

Funkar sjukt bra med chilisåser.


   
SvaraCitera

FLTH:

För det måste ju vara mer lagligt med hårspray

Är hårsprayen ämnad att användas som vapen är den faktiskt olaglig enligt lag(1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, aka. Knivlagen.


   
SvaraCitera