Aviseringar
Rensa alla

Hur plockar man ackord?


Ämnesstartare

Har spelat gitarr ett tag nu, och har spelat mycket ackord(och plockat en del också för den delen).
Nu är det såhär, att jag undrar hur man plockar ett ackord? Jag slår ju oftast an alla strängarna samtidigt, men jag har även fått höra att man kan plocka ackord.

T.ex., hur plockar man ett em? Om någon skulle vilja förklara så är jag djupt tacksam!


   
Citera
Ämnesetiketter

villevarasomdig:

x., hur plockar man ett em? Om någon skulle vilja förklara så är jag djupt tacksam!

Du spelar enskilda toner efter varann helt enkelt... ett väldigt enkelt exempel på gitarrplock är ju introt till nothing else matters av metallica


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SÅ i ett em, blir det först a-strängen och sedan d-strängen(med fingret på andra bandet på båda)? Eller hur blir det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

villevarasomdig:

SÅ i ett em, blir det först a-strängen och sedan d-strängen(med fingret på andra bandet på båda)? Eller hur blir det?

Det finns sjukt många sätt att spela ackord på, men inget sätt man "måste" använda sig av. Du kan ta strängarna i vilken ordning du vill...

Det är ju musik, inte matte eller något.


   
SvaraCitera

villevarasomdig:

SÅ i ett em, blir det först a-strängen och sedan d-strängen(med fingret på andra bandet på båda)? Eller hur blir det?

Det beror på. Ifall du lyssnar på låten Good Riddance (Time of Your Life) så kommer du höra att gitarr ackorden i låten är plockad. Dvs, att man har fingrarna i ett (t.ex.) G position, men att du istället för att slår på alla strängarna att du till exempel slår med tummen på bas noten (dvs på E strängen) och men dom andra fingrarna slår på dom andra strängarna.

Länken visar hur du spelar Good Riddance, om du följer instruktionerna och lär dig dom så kan du plocka ackord. [y]


   
SvaraCitera

Lira nån av Lasse Winnerbäcks låtar. Väldigt basic ackord och basic plock på många av dom! Bra att öva på om du vill lära dig lite plock, finns massa i olika tempo osv.

Du greppar ackorden och sedan spelar du strängarna var för sig (ibland 2 eller flera samtidigt) i lite olika ordning/tempo beroende på låt såklart, istället för att "strumma" dom (dra med plektrum upp o ner över alla strängar samtidigt) som man gör då man bara kompar/lirar ackorden som vanligt.


   
SvaraCitera

villevarasomdig:

T.ex., hur plockar man ett em? Om någon skulle vilja förklara så är jag djupt tacksam!

Det finns inga som hälst regler för hur ett Em SKA plockas. Det utförs olikt beroende på hur låten låter. Men att plocka ett ackord betyder ju som andra redan sagt att inte "dra" ackordet utan att spela på sträng för sträng i en viss ordning. Och den ordningen spelar ingen roll, men man kan ju bestämma sig för en eller lära sig en annan låt. Och då spelar det ju plötsligt roll hur man plockar. 🙂

Hoppas det var begripligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tornapart:

Hoppas det var begripligt

Ja, det var det, och det besvarade min fråga jättebra. Tack!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera