Aviseringar
Rensa alla

Hur pluggar du?


Ämnesstartare

Alla har vi någon gång gått i skola som krävt att vi lärt oss något. Min fråga till er är hur ni har lärt er bäst. Hur har ni pluggat för att förstå och komma ihåg vad ni ska kunna? Tar ni anteckningar? Läser ni böckerna? Skrivner ni ner texterna? Dela med er av era erfarenheter och tips!


   
Citera
mynona

Bra fråga. Jag hade andra saker att tänka på i grundskolan, så jag fick aldrig mer än godkänt. Sedan läste jag upp betyge och då var jag motiverad och det gick lätt. Jag diskuterade mycket med läraren, talade om ämnet snarare än att läsa om det. Nu när jag studerar går jag till lokal avsedd för inläsning (kan vara vad som helst bara man bestämmer sig för att lokalen är avsedd för det och ser till att man saknar distraktioner), och tycker jag ämnet är särskilt svårt skriver jag ned stödord för det jag läser och behöver kunna samtidigt som jag läser det. Det fungerar mycket bra för mig: jag tror konstant att jag kan för lite, men det visar sig alltid att jag inte behöver kunna ens en tredjedel av vad jag lärt mig 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hänger med på lektionerna.


   
SvaraCitera
reben

hetsläser böcker samtidigt som jag skriver tenta på inlämningsdagen :--)

ALLTID varit sån som gör allt  sista minuten även i grundskolan o gymnasiet & alltid lyckats ändå. under gymnasiet med mkt bra resultat

tar alltid anteckningar på föreläsningar men det är mest för att jag ska lyssna bättre. brukar typ aldrig läsa dom. kanske ibland inför salstentor men knappt då helr. gör alltid instuderingsfrågor inför salstentor så kollar dom ist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tar ut det viktiga i texterna och skriver ned det på papper och så pluggar jag på de pappren som jag skrivit. Fungerar väldigt bra.


   
SvaraCitera
mynona

Just det, om det gäller att göra uppgifter och inte enbart att läsa in saker, så brukar jag göra mina föreberedelser omedelbart när jag får dem: om jag tex ska göra en uppsats, upprättar jag dispositionen så snart som möjligt. Sedan brukar jag göra klart allt strax innan deadline. Jag skjuter på det enormt länge, men när jag väl börjar, går allt snabbt. Jag utgår alltid från att det är otillräkligt, men det brukar visa sig att det är bättre än det behöver vara

vet iofsg inte till hur stor hjälp detta är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lyssnar aktivt på lektionstid och antecknar. Sällan jag läst anteckningarna efteråt men det är för att det är så jag får in saker i skallen.

En viss del kan jag få in i skallen genom att läsa sida in och sida ut men jag är mer praktiskt lagd för att lära mig saker.


   
SvaraCitera

Lär mig de begrepp som är nödvändiga och sätter sedan ihop dem till logiska sammanhang som sammanställer teorin hollistiskt. Sen försöker jag tänka deduktivt genom den teoretiska förklaringmodellen för att "se" hur den modellerar verkligheten så det blir mer än bara ord i en bok. Försöker göra detta någolunda kontinuerligt genom studieprocessen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag går på alla föreläsningar, lyssnar på allt föreläsaren säger, skriver ner allt föreläsaren skriver på tavlan och skriver ner sådana saker som föreläsaren formulerar bra muntligt. Jag lär mig mest genom att lyssna och förstå. Jag resonerar som så att om jag förstår behöver jag inte komma ihåg.

Jag köper också alltid den studentlitteratur som är rekommenderad, men jag läser den aldrig.  Jag har främst kursböckerna för att jag lätt, någon gång i framtiden, ska kunna kolla upp saker och få en utförlig beskrivning utan att behöva leta i tre timmar på internet för en sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scenic World: Jag köper också alltid den studentlitteratur som är rekommenderad, men jag läser den aldrig.  Jag har främst kursböckerna för att jag lätt, någon gång i framtiden, ska kunna kolla upp saker och få en utförlig beskrivning utan att behöva leta i tre timmar på internet för en sak.

så du läser aldrig de rekommenderade sidorna i litteratur böckerna? Hur löser du instuderingsfrågorna och tentorna? Föreläsningsanteckningar, ger väl inte den kompletta materialet?


   
SvaraCitera

Går/titta på föreläsningar och tar anteckningar, läser kapitel i böckerna och svarar på frågorna om det finns några i boken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

föreläsningar, antecknar aldrig för läser ändå inte mina anteckningar. går ibland igenom föreläsningarna i efterhand om de ligger uppe. annars har jag haft stor användning för anki.


   
SvaraCitera
time
 time

Tar anteckningar under föreläsningarna, men gör nog ganska mycket som reben: hetsläser dagen före eller samma dag som inlämningen, om det är en hemtenta.

När jag gick i gymnasiet behövde jag aldrig anstränga mig, bara följa med på lektionerna och för att hjälpa mitt minne ritade jag små teckningar i marginalerna bredvid mina anteckningar, då kom jag ihåg att jag ritat en kanin när läraren pratade om Grisbukten osv osv osv. Fördelen med halvfotografiskt minne, tror jag.

Inför salstentor så går jag genom materialet flera gånger, gör quiz i huvudet på mig själv. Har också börjat spela in när jag läser anteckningarna högt så jag kan lyssna på det när jag tar en cigg på balkongen eller promenerar eller åker buss och så! 


   
SvaraCitera

tar tjack och är vaken i 3-4 dagar och plöjer igenom allt, skriver osv... utan mat pauser, endast vatten och pissbrejks. alkohol ifall hjärtat börjar slå för hårt. sen läser jag igenom allt en sista gång nyktert. sedan en gång full.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen. Aning.


   
SvaraCitera