Aviseringar
Rensa alla

Hur pluggar du?


Ämnesstartare

Anura:

så du läser aldrig de rekommenderade sidorna i litteratur böckerna? Hur löser du instuderingsfrågorna och tentorna? Föreläsningsanteckningar, ger väl inte den kompletta materialet?

Nej, det gör jag inte. Det beror mer på att amerikaner, inom teknik, fysik och matematik, inte kan skriva bra kurslitteratur och generellt är de väldigt glada för att sammanfatta en princip på minst tio olika sätt med så mycket text som möjligt så att böckerna väger så mycket möjligt.

Föreläsningsanteckningar ger, för mig, en bra överblick. Sedan gör jag obligatoriska inlämningsuppgifter som täcker de väsentliga delarna bra.

Jag gör endast principiella räkneuppgifter och jag börjar med de som är mest omfattade för att sedan, om jag inte klarar dem, gå ner till lättare och mindre ansträngande uppgifter. Om jag klarar den mer ansträngande uppgiften räknar jag inte de lättare. Det finns ingen anledning att göra jättemånga uppgifter, förutom det att man skulle få räknevana, men det är generellt mycket viktigare att kunna en eller två uppgifter bra istället för 20 stycken halvbra. Sedan har man mer tid över för de andra kurser man läser parallellt, vilket gör att man kan behandla de kurserna likadant och därmed få struktur på allt man läser.

Gamla tentor tycker jag är onödigt att räkna på, man bör ju ha lärt sig sakerna under kursens gång. De är dock naturligtvis bra, men jag får inte ut så mycket utav dem om inte föreläsaren har varit dålig. När tentaskrivningen kommer är det ganska många uppgifter som jag först lär mig lösa där och då. Min poäng är alltså att man ska förstå principer istället för att kunna lösa väldigt specifika räkneuppgifter som inte ens kommer på examinationen.

Jag har för mig du läser tekniskt, jag skulle nog fungera annorlunda om jag studerat humaniora.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scenic World: Nej, det gör jag inte. Det beror mer på att amerikaner, inom teknik, fysik och matematik, inte kan skriva bra kurslitteratur och generellt är de väldigt glada för att sammanfatta en princip på minst tio olika sätt med så mycket text som möjligt så att böckerna väger så mycket möjligt.

Precis. Jag har en bok som vi nu läser i strömningsmekanik a brief introduction to fluid mechanics och där vi skall läsa nästan 30 sidor på en vecka för att sedan göra ett x antal uppgifter på samma vecka och så fortsätter det tills vi har läst nästan 300 sidor vid kursens slut och gjort en hel del uppgifter och litteraturen är ju på engelska så det är inte så kul. Jag har försökt med youtube dock istället för att läsa allt. 

Scenic World: Gamla tentor tycker jag är onödigt att räkna på, man bör ju ha lärt sig sakerna under kursens gång. De är dock naturligtvis bra, men jag får inte ut så mycket utav dem om inte föreläsaren har varit dålig. När tentaskrivningen kommer är det ganska många uppgifter som jag först lär mig lösa där och då. Min poäng är alltså att man ska förstå principer istället för att kunna lösa väldigt specifika räkneuppgifter som inte ens kommer på examinationen

Jag antar att jag fungerar mycket mer annorlunda här då. Jag finner att om jag inte gör tentauppgifter så är jag inte lika förberedd på tentan, då tentan är ju rätt lika och principen med.


   
SvaraCitera
torg1

Vad är anki

subhuman girl:
föreläsningar, antecknar aldrig för läser ändå inte mina anteckningar. går ibland igenom föreläsningarna i efterhand om de ligger uppe. annars har jag haft stor användning för anki.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

torg1:
Vad är anki

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Anki_%28software%29

kan rekommendera till alla som behöver memorera en massa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så lite som möjligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läser den rekommenderade kurslitteraturen, gärna utomhus (på sommaren). Antecknar och stryker under saker.

Har svårt för att lära så jag försöker läsa så noggrant som möjligt, en fullständigt värdelös teknik eftersom jag ständigt hamnar efter massa och tvingas tjackplugga utan tjack tätt inpå inlämning/provtillfälle.

Jag måste dricka, sova och äta ordentligt, annars går det inte.


   
SvaraCitera

Om det är till exempel inför ett prov är anteckningar från lektionerna bra, skriva sammanfattningar på det man ska kunna och återberätta/förklara det för andra. Det är viktigt att sätta ord för sina tankar så vet man redan innan hur man ska formulera sig på provet 🙂


   
SvaraCitera
alien

Vara hyfsat vaken och alert på lektionerna och anteckna allt som är viktigt kommer man långt med. Läser på universitetet och försöker komma i säng runt kl 22 alla dagar jag har lektioner nästa morgon. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara läst gymnastiet (+ div. intern utbildningar) men brukade läsa böckerna några gånger och skriva korta sammanfattningar ned för hand och sedan läsa dessa och memorera. 

Anteckningarna ser/såg helt knack ut, ord utspridda med bilder o grejer, men fungerade att splitta upp så enkelt - på gymnasienivå åtminstone. 
Slängt de mesta, men hittade ett block för ett tag sedan och såg knappt vad det handlade om, men när jag väl "pluggade" på det så gick det bra. 


   
SvaraCitera

Skriver ner (stödord eller omformuleringar) och/eller läser högt. Repeterar.  För mig har det aldrig funkat att bara läsa.


   
SvaraCitera

Läsa i boken, för att sedan nöta gamla tentor. Allt annat leder till att jag lär mig jättemycket om fel saker.


   
SvaraCitera