Aviseringar
Rensa alla

hur psyksjuk måste man vara


Ämnesstartare

för att genomgå elchocksbehandling ? försökte google men fick inge vettigt svar


   
Citera
Ämnesstartare

vet att ni kan allt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Katatoni


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur kom katoliker in ibilden


   
SvaraCitera
Lounge

bara hört om elchocksbehandling vid depression och det är ju verkligen inte det första man tar till.. det har haft väldigt goda resultat på depressioner men har allvarliga biverkningar såsom permanenta minnesstörningar

kan tänka mig i d läget att man varit självmordsbenäget deprimerad i en längre period.. typ inlagda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anton96xo:

hur kom katoliker in ibilden

Nej nej.. Katatoni kan liknas vid schizofreni.

Om du klickar på länken så kan du se att det står detta: "Katatoni är ett allvarligt psykiatriskt och medicinskt syndrom, som karakteriseras av förändrad muskelspänning och störd motorik."
och mer information!


   
SvaraCitera
Exner

Minnesförlusten är kopplad till själv behandlingstillfället. Det krävs ganska mycket innan de ska sätta in sådant, och man måste propsa själv. Mus-kvinnan kan det här ganska bra, om jag inte minns fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

och man måste propsa själv.

nej inte direkt, har hört om fall där de fick det utan att anhöriga propsade (kvinnan var så sjuk att hon inte ansågs kapabel att tala för sig själv.)

Ont: Om jag förstått det rätt så används det nästan enbart som sista utväg. Finns säkert andra fall men det är fortfarande ganska outforskat.


   
SvaraCitera
Zsasz

Uppdrag granskning har väll tagit upp ECT ett par gånger tror jag, har för mig att det (i sverige) används nästan exklusivt mot extrema fall av depression, dock så säger många att det gör mer negativt än positivt..

Som Dan_the_ironman säger, det används nästan bara som en sista utväg..

Du kan ju googla "ECT sverige" så får du nog bättre svar än om du söker på "elchocksbehandling"..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

och man måste propsa själv

Dan_the_ironman:

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smsa/ring 118 800. Men förvänta dig inte allt för mycket. När jag och flera vänner satt på stranden och ville veta kortspelreglerna till "neger och president" så svarade hon att inget sådant spel exciterar. [zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Katatoni kan liknas vid schizofreni.

hur i helvete då? även om katatoni kan vara ett symptom på schizofreni har de ju helt skilda symptombilder.


   
SvaraCitera
Exner

isola:

Dan_the_ironman: nej

Blev du hjälpt av det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

och man måste propsa själv.

mja har hört att folk tvångsvårdats med det :e


   
SvaraCitera

Exner:

Blev du hjälpt av det?

lol

ont verkar va typ vidrigaste behandlingen man kan få[sad]


   
SvaraCitera