Aviseringar
Rensa alla

Hur räkna kalorier?


Ämnesstartare

[tard]Jag har aldrig fattat hur man gör. (kanske ska säga att jag inte har äs, men visste inte vart jag skulle lägga tråden)

Alltså om det är t ex 300 kalorier i en ost säger vi. ska man räkna ut hur mycket i procent man tar av osten och sedan räkna samma procent på 300? Förvirrad 🙁


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Och hur många kalorier ska man normalt äta varje dag som tjej? (om man itne vill gå ner, utan bara chilla på biffennnnn)

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ajuste, förlåt att jag lägger till en massa, hur vet man hur många kalorier en middag innehåller om man bara lagar mat och slänger i en massa saker? det är ju omöjligt. eller om man bakar, hur vet man hur mycket en kladdkakebit har liksom? :O


   
SvaraCitera
Åtta

Troligtvis så står det per 100g. T.ex. så tittade jag just på en 2dl förpackning grädde. Där stod det att 100g innehöll 120kcal. Om 1ml = 1g (vet inte om det är så, men vi förutsätter det för stunden) så är det ju bara att se hur mycket man använt. Har man t.ex. använt halva förpackningen så är ju det (400/2)*1.2 kcal. Alltså 240kcal.

När det gäller kaloriintag så beror det givetvis på hur mycket man arbetar, men vid stillasittande arbete så är rekommenderat intag för en fullvuxen kvinna någonstans mellan 1800-2000kcal.

Postlapsaria:

hur vet man hur många kalorier en middag innehåller om man bara lagar mat och slänger i en massa saker?

Man tar väl varje ingrediens för sig, antar jag.


   
SvaraCitera

Hur kan ni ge tips om hur man räknar kalorier i ett ätstörningsforum?! :S


   
SvaraCitera

Finns matforumsdel.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Ätstörningar


   
SvaraCitera

Och du ska vara 18 år? Herregud.


   
SvaraCitera
Åtta

Mårran:

Hur kan ni ge tips om hur man räknar kalorier i ett ätstörningsforum?! :S

Lol. Hur svårt kan det vara att lista ut alldeles själv? "Hurr durr. 'Näringsvärde per 100g, 260kcal'... uuuhhh... 260 > 0...?"


   
SvaraCitera

IceFalk:

Tror du inte att alla som kollar runt bland dessa trådar kan få fram denna informationen någon annanstans?

Av ren princip


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Troligtvis så står det per 100g.

tack

IceFalk:

Eh, ska försöka förklara.

tack 🙂

Mårran:

Hur kan ni ge tips om hur man räknar kalorier i ett ätstörningsforum?! :S

visste inte var jag skulle lägga den. att räkna kalorier behöver inte betyda gå ner i vikt heller [rolleyes]

Angelize:

Finns matforumsdel.

tänkte inte på det, nästa gång! (lär ju inte bli men a)

Visioner:

Och du ska vara 18 år? Herregud.

So? Visst man kan tycka att det är en självklarhet att alla unga tjejer idag lär sig att räkna kalorier redan från barnsben. Det tycker inte jag. Sedan när är det något man "ska" kunna?


   
SvaraCitera

Äsch bara jobbigt att räkna [tired]


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

So? Visst man kan tycka att det är en självklarhet att alla unga tjejer idag lär sig att räkna kalorier redan från barnsben. Det tycker inte jag. Sedan när är det något man "ska" kunna?

Nej, men att man skall kunna lista ut något så simpelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emulbitt:

Äsch bara jobbigt att räkna [tired]

ja. men jag var nyfiken på hur 🙂

Visioner:

Nej, men att man skall kunna lista ut något så simpelt.

[tired]


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

ja. men jag var nyfiken på hur 🙂

Räkna 10 kalorier per måltid, oavsett mängd. Så känns det nog bättre 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emulbitt:

Räkna 10 kalorier per måltid, oavsett mängd. Så känns det nog bättre 🙂

nej det är ju bara dumt

jag vill inte gå ner i vikt heller för den delen


   
SvaraCitera