Aviseringar
Rensa alla

Hur rationella är UMare? Vad väljer du?


Ämnesstartare

Skulle vara fint att få pengarna i handen och sen sy in dem i madrassen [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sterd:

Kan vi ta det en gång på svenska? Ekonomi är ju som bekant det mest ointressanta som den mänskliga rasen har hittat på, och innehåller ord man helt enkelt aldrig lär sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sterd:

Ekonomi är ju som bekant det mest ointressanta som den mänskliga rasen har hittat på

du kan va ointressant[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sterd:

Kan vi ta det en gång på svenska? Ekonomi är ju som bekant det mest ointressanta som den mänskliga rasen har hittat på, och innehåller ord man helt enkelt aldrig lär sig.

Väljer du att idag få ett värdepapper värt 6 000 000kr som har en årlig ränteavkastning på 12,75% men som är låst i minst 5 år (dvs du kan inte få ut pengarna förrän om 5 år)?

Eller väljer du hellre att få 32 000 000 kr om 15 år?

Kan nog tyvärr inte förenkla det speciellt mycket mer.


   
SvaraCitera

Statslös:

Kan nog tyvärr inte förenkla det speciellt mycket mer.

Jo, du använder fortfarande svåra ord. [sad]


   
SvaraCitera

Statslös:

Väljer du att idag få ett värdepapper värt 6 000 000kr som har en årlig ränteavkastning på 12,75% men som är låst i minst 5 år (dvs du kan inte få ut pengarna förrän om 5 år)?

Eller väljer du hellre att få 32 000 000 kr om 15 år?

Beror väl på hur säkert det hela är, vem garanterar mig 32 mille om 15 år?

Hur säker är avkastningen? 12% med 6 mille och 12 % kan man ju leva gott på räntan, men att sikta på 12% avkastning resten av livet är lite för osäkert.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Statslös:

Obligationen ! (Du röstade på detta alternativ)

Det andra känns som ett arv som man får av någon rik och elak släkting som alla egentligen bara väntar på ska dö. Ingen kommer ändå att sakna denne.

Pengar spridda är roligare. Om femton år ska jag i vilket fall tjäna en miljon i månaden, SÅ DET SÅ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Beror väl på hur säkert det hela är, vem garanterar mig 32 mille om 15 år?

Hela frågeställningen är ju hypotetisk och teoretisk.[crazy]

Du får GARANTERAT 32 000 000.

Horrorshow:

Hur säker är avkastningen?

På obligationer utgivna av staten är det 110% säkert.

Horrorshow:

men att sikta på 12% avkastning resten av livet är lite för osäkert.

Hur tänker du när du anser att det skulle vara för osäkert?

kort_visit:

det brukar låta så. återkom när du bevisat din lojalitet

internet:

jodå är en ganska förstående individ meddela mig i pm om det är känsligt mvh din kompis internet

Använd PM-funktionen, tack.


   
SvaraCitera
KoerV

HandN!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OT rensat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

OT rensat

grattis, du är dagens hjälte


   
SvaraCitera

Statslös:

Hur tänker du när du anser att det skulle vara för osäkert?

När du skrev värdepapper tänkte jag någon form av aktier där beräknad avkastning var 12%. Att förutsätta att det kommer hålla i sig i 15 år är naivt.

Men om allt är garanterat så vad är då frågeställningen? Ja, 6*1,12^15 är mer än 32, det kan alla räkna ut om dom har lust. Är det bara en poll som mäter hur mycket folk orkar räkna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kort_visit:

grattis, du är dagens hjälte

Sluta dryga dig [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

OT rensat

Tack så mycket![smile]

Horrorshow:

När du skrev värdepapper tänkte jag någon form av aktier där beräknad avkastning var 12%. Att förutsätta att det kommer hålla i sig i 15 år är naivt.

En obligation är en obligation, således ett värdepapper. Aktier är självklart också värdepapper. Men nu skrev jag ju obligation.

Horrorshow:

Är det bara en poll som mäter hur mycket folk orkar räkna?

Nä, snarare hur folk tänker.[smile] Om de tänker rationellt och är medvetna om räntornas roll. Jag ville se hur vanligt det är att folk väljer det "ofantligt mycket större" beloppet om 15 år.

Ett annat exempel är om man börjar prata varor man köper på avbetalning. Många fascineras av att räntan exempelvis bara är 4% i månaden och fullständigt glömmer bort den årliga effektiva räntan.


   
SvaraCitera

Statslös:

Nä, snarare hur folk tänker.[smile] Om de tänker rationellt och är medvetna om räntornas roll. Jag ville se hur vanligt det är att folk väljer det "ofantligt mycket större" beloppet om 15 år.

Just huruvida folk är "rationella" är inte helt enkelt att avgöra skulle jag säga. Frågan blir snarare filosofisk men i just det här exemplet är skillnaden rent pengamässigt så pass liten att jag skulle vilja påstå att det finns flera tillfällen där det är mer rationellt att välja klumpsumman.

Säg att det faktiskt är om just 15 år du ska använda pengarna, ge dom till dina barn/köpa hus just då eller något liknande, varför du vill använda dom om 15 år är oviktigt. Men du vet samtidigt att du har väldigt svårt att hålla i pengar och kommer därför kanske inte klara att ha tillgång till de 6 miljonerna plus räntan. Därför är det säkrast att inte få tillgång till summan för än om 15 år och på så sätt också mest rationellt. [smile]


   
SvaraCitera