Aviseringar
Rensa alla

Hur reagerar du på avvikande ätmönster?


Ämnesstartare

Du upptäcker att din partner eller vän äter väldigt märkligt och/eller lite. Hur bemöter du detta? Låter du personen ha sina knäppa idéer kring mat för sig själv eller frågar du varför hen äter knäppt?


   
Citera

Kan inte sätta mig in i det riktigt, men skulle förmodligen fråga lite casual


   
SvaraCitera
mynona

det beror helt och hållet på vilket samspel vi har. vare sig man känner någon eller inte uppför man sig olika beroende på beteendemönstret. med vissa vänner skulle jag irriterat tillrättavisa dem, men andra skulle jag ställa dem neutralt sokratiska frågor och sedan släppa det, med vissa skulle jag utgå från att de vet vad de gör och inte säga något alls

men jag lägger nog inte märke till sådant


   
SvaraCitera

frågar och kritiserar och föreslår alternativ om personen är mottaglig

ofta betyder mottaglig tyvärr också nonchalant 


   
SvaraCitera

Jag som (fd) ätstörd skulle reagera, jag tar jämt upp sådant där för att det är viktigt

Däremot har jag vart med om folk som reagerat negativt eller inte gjort något åt det, kanske för att de inte vet vad de ska göra..?

vissa är VÄLDIGt elaka eller skämtar om det, som om det är kul... Konstig humor


   
SvaraCitera

om typ syrran: prata om hur viktigt det är att äta ordentligt pga är superorolig.

om d var en vän så hade jag nog mest irriterat mig att dom visar det framför mig typ. om dom hade börjat prata om de så hade jag väl typ "har sagt 19999ggr att jag ej pratar kost" samt typ: tänk lite.

svårt att se att ngn av mina vänner skulle göra detta dock då de alla har hälsosam syn samt mkt kunskaper om kost.


   
SvaraCitera

brukar bara fråga om det är någon jag känner eller så, varför de äter som det gör.

stör mig på att folk alltid har kommenterat mitt ätbeteende, så jag lägger mig inte i om jag är säker på att personen bara gillar att vara konstig.


   
SvaraCitera

Jag skulle fråga hen 


   
SvaraCitera

Tänker aldrig på sådant

Jag var typ den enda som visste att en kompis hade äs, typ ett år efter satt vi i lunchen och hon åt mycket, blev chockad och sa skämtsamt att hon var manly as fuck som orkade allt. Hade såklart glömt bort hennes problem temporärt.

Så jävla dumt att jag vill dö lite, typ ett år efter blev hon inlagd. Tror väl inte det var mitt fel men ändå.


   
SvaraCitera
KoerV

Har en polare som har haft ätstörning.
Sagt till honom att att han skulle skärpa till sig. Miljoner människor saknar mat dagligen och han sitter där med dukat bort och vägrar äta.

Förstår ej problemet med ÄS, det är en mänsklig instinkt att äta och dricka så varför i helvete vägra.

Lite okänlsig kanske, men get some real för fan...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KoeLite okänlsig kanske, men get some real för fan... 

ja. Du är okänslig, är knappast så att personer med äs medvetet ba IDAG SKA JAG BÖRJA FUCKA MED MATEN, WÖÖÖ 


   
SvaraCitera

blir orolig och frågar vad den gör. bra att veta var man har varandra.


   
SvaraCitera

jag vet inte, stör mig mer på när personer äter ""vanligt"


   
SvaraCitera

Har halvt kastat ett äpple på en tjej som inte åt lunch förut, så... tvångsmatning antar jag. Inget liberalt jävla sossetrams.


   
SvaraCitera

det är bra dazed pårom bara.


   
SvaraCitera