Aviseringar
Rensa alla

Hur reagerar du på självskadebeteenden?


*med


   
SvaraCitera

Fast det är viktigt att en får personen att inse att en bryr sig om huruvida hen gör sig illa eller inte, också,  att det är viktigt och spelar roll. 


   
SvaraCitera

Faronthestream:

Finns ingen jag känner som har självskadeproblem, vilket betyder att ingen annan har det heller i hela världen. Ni försöker bara skapa ett problem som inte finns i brist på ett liv. Har jag rätt eller har jag rätt? 

Jaså? Så bara för att ingen du känner har självskadeproblem så har ingen annan i världen det heller? Så låt mig fråga.. Hur stor del av populationen känner du för att kunna dra en sådan tragisk slutsats? Visst, man inser ju att personer kan göra det för olika anledningar. Vissa kanske gör det för att få uppmärksamhet, vissa kanske är är så dumma i huvudet att dem skadar sig själva för att de tycker att det är coolt. Men det finns även vissa som skadar sig sjäva för att dem mår så pass dåligt i sitt psyke att dem måste skada sig ytligt bara för att i några minuter kunna glömma bort allt. Så nej, du har inte rätt.


   
SvaraCitera

Det är obehagligt. Jag blir ledsen och illa till mods.


   
SvaraCitera

LadyinRed: Så nej, du har inte rätt.

Delvis rätt?


   
SvaraCitera

Tyvärr är jag helt oförstående när det kommer till självskadebeteenden. Blir bara irriterad och ganska sned.


   
SvaraCitera

Jag är inte riktigt säker på om jag förstår frågan rätt, men om du syftar på hur jag skulle reagera om jag fick reda på att någon jag står nära utövar självskadebeteende så skulle jag förmodligen hjälpa personen ifråga att få hjälp för sitt beteende och prata med personen ifråga, fråga varför hen gör det och vad som triggar igång det o.s.v. Om personen inte frivilligt gick med på det hade jag förmodligen sagt till en vuxen om att denne mår dåligt, t.ex. skolkuratorn.

Jag har självskadat i snart två år och har (av mina närstående irl-vänner) en vän som regelbundet skadar sig och ytterligare en som gjort det några få gånger men som nu inte gjort det på ett antal månader, så jag förmodar att hon slutat helt.


   
SvaraCitera

När det gäller mig: Skam, uppgivenhet

Andra: Medlidande, sorg


   
SvaraCitera

Om du menar mer generellt så tycker jag att det är sorgligt att människor mår så dåligt, det krävs mycket för att en person ska utöva ett sådant extremt beteende och jag tycker att det är hemskt att någon ska behöva nå den gränsen i sitt mående.


   
SvaraCitera

Faronthestream:
Delvis rätt?

Lite rätt har du, men du är långt ifrån att inse hur pass många människor som verkligen självskadar sig själva för att dem mår så otroligt dåligt.


   
SvaraCitera

tycker synd om, finner det ledsamt och undrar varför och hur ens psykiskt dåliga mående kan gå såpass långt att man skadar sig själv på olika sätt


   
SvaraCitera

LadyinRed:
Lite rätt har du, men du är långt ifrån att inse hur pass många människor som verkligen självskadar sig själva för att dem mår så otroligt dåligt.

Hon på min profilbild hamnar i " självskadningskategorin" också eller hur? Hur definerar du?


   
SvaraCitera

Faronthestream:

Finns ingen jag känner som har självskadeproblem, vilket betyder att ingen annan har det heller i hela världen. Ni försöker bara skapa ett problem som inte finns i brist på ett liv. Har jag rätt eller har jag rätt? 

Nej, rätt har du inte. Bara för att jag inte känner någon som från Australien så betyder det inte att det inte bor människor där, eller hur?

Visst skapar man ett problem, men det är ju inte det som man är ute efter. Du försöker få tag på, hitta något, och du upptäcker att det finns ett enkelt sätt att "uppnå önskat resultat" på (jag förstår att det inte är så, men det är vad det ser ut som). Varför då låta bli? Människor runtomkring dig påstår att det är dåligt (ja, jag vet att det är det), men din kropp säger något annat. Och om du själv hade sett något som gav starkt intryck på dig, och folk runtomkring dig sedan skulle försöka övertala dig om att det inte alls finns, skulle du då vilja eller ens med enkelhet kunna tro dem?

Man skapar sitt egna problem, ja. Men det är i många fall verkligen inte vad man är ute efter; oftast söker man snarare motsatsen.


   
SvaraCitera

Faronthestream:
Hon på min profilbild hamnar i " självskadningskategorin" också eller hur? Hur definerar du?

Bra fråga, har faktiskt aldrig tänkt på det xd Men enligt min åsikt så beror det på. Om hon tex äter för att må bättre så ser jag det som ett självskadebeteende eftersom övervikt gör en sjuk och kan tillslut döda en. Men vissa tycker tex att det är sexigt, ungefär som vissa tycker att spinkigt är sexigt så om det är fallet så är det bara en personlig smak över hur man tycker att kroppen ska se ut.


   
SvaraCitera

LadyinRed:

Bra fråga, har faktiskt aldrig tänkt på det xd Men enligt min åsikt så beror det på. Om hon tex äter för att må bättre så ser jag det som ett självskadebeteende eftersom övervikt gör en sjuk och kan tillslut döda en. Men vissa tycker tex att det är sexigt, ungefär som vissa tycker att spinkigt är sexigt så om det är fallet så är det bara en personlig smak över hur man tycker att kroppen ska se ut.

Hon på min bild vägde " 345kg" när det var som värst, tror väldigt få människor finner det sexigt med sådan extrem vikt.  Hon har mått dåligt enligt henne och äter för att finna tröst i livet så hon kvalificerar in.


   
SvaraCitera