Aviseringar
Rensa alla

hur rycker man upp sig?


elverpigen:

mhm oki
har tydligen varit deprimerad sedan 08 såatte heh ja, ibland mer ibland mindre men rätt generellt hela tidne sen dess, hade det varit en förkylning eller annan liknande sjukdom hade det ju gått över vid det här laget Galen

länge

vad jag kommer på som kan orsaka en så lång depression är 1. depressiv läggning 2. näringsbrist/ oförmåga att ta upp ett visst näringsämne eller nått annat rent fysiskt  3.  yttre faktorer miljö, livstil, umgänge  4. jobbiga/hemska saker som hänt  

kan ju va nått utav det 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:
länge

vad jag kommer på som kan orsaka en så lång depression är 1. depressiv läggning 2. näringsbrist/ oförmåga att ta upp ett visst näringsämne eller nått annat rent fysiskt  3.  yttre faktorer miljö, livstil, umgänge  4. jobbiga/hemska saker som hänt  

kan ju va nått utav det 

det är typ 3 och 4, inget jag kan ändra på en dag. 


   
SvaraCitera

man måste gilla läget, gillalalala läget


   
SvaraCitera

Brukar sluta tänka


   
SvaraCitera

Burg: Brukar sluta tänka

Brukar det fungera för dig?


   
SvaraCitera

elverpigen:

det är typ 3 och 4, inget jag kan ändra på en dag. 

ne, det är inte lätt, men nog möjligt över tid ja.  3:an kräver resurser till förändring o 4:an terapi nog. Säger väl självklarheter nu, men aa.. 


   
SvaraCitera

Johansson:
Brukar det fungera för dig?

ja


   
SvaraCitera

Burg:

ja

Då ska du vara nöjd!!


   
SvaraCitera
mynona

När man inser att det inte finns någonting man kan göra åt saken - och givetvis är det bara man själv som kan hjälpa sig själv - så inser man också att man inte har något annat val än att hålla kroppen rak och stänga av känslor och tankar och utföra de rörelser och uttala de ord som behövs för att ta sig igenom vardagen. Längre fram kanske det kommer något som stimulerar en, och då får man energi nog att kunna göra mer än att bara fungera. Glädje ger energi, men tyvärr är glädje oftast tillfällig. 


   
SvaraCitera

Jadu, bra fråga. Påminn dig att du har klarat dig ur detta hittills och kommer göra det även denna gång. Det gäller bara att uthärda perioden. I det långa loppet behöver du kanske terapi.

Du har rätt i att det är meningslöst att själv gräva i det om det sitter djupt, för då snurrar man bort sig själv ner i fördärvet. Man behöver någon fast punkt att relatera mot så att man inte tappar fotfästet helt. Det kan vara en person, en filosofi, ett högre mål man har eller liknande.

Ett tips kan vara att skriva ner tankarna för sig själv. Låt bli att analysera för då kan du snurra bort dig ganska rejält. Skriv bara ner tankarna så ärligt som du kan, låt orden bara flöda fram utan redigering. Ibland kan det räcka att man bara är helt ärlig med sig själv och erkänner sina riktiga tankar och känslor utan att döma de för att man ska börja må bättre.    


   
SvaraCitera