Aviseringar
Rensa alla

Hur säker är man efter avslutad karta av p-piller?


Ämnesstartare

Hej!

Det är så att min flickvän ska avsluta sin sista karta av p-piller eftersom hon använde det bara av medicinska skäl och hon behöver tydligen inte ta det längre. Detta fick vi veta dagen efter vi hade oskyddat sex och när det bara fanns fyra piller kvar av kartan, dock kom jag aldrig i henne men försatsen kan nog kommit ut vilket jag är osäker på men sen dess har vi inte haft oskyddat sex längre, jag är väldigt orolig för att graviditet kan uppstå efter att hon slutat med sina p-piller för att jag har fått höra rykten om att spermierna kan vänta i flera veckor vid ägget, är det sant? Fast de sista pillrerna är sockerpiller som ska få henne att blöda under hennes mens, om hon får sin mens finns då risken att hon blir gravid efteråt? Ifall det finns risk är det en bra ideé att kanske ta en dagen efter piller just efter hon har avslutat sin karta för säkerhetsskull?

Vore tacksam för snabbt svar!

MVH


   
Citera

Utan p-pillerna finns ju ingen säkerhet alls


   
SvaraCitera
time
 time

Har hon avslutat kartan mitt i, eller tog hon de sista 4? För om hon gjorde det är det ingen fara, ni hade inte oskyddat sex. Dock borde hon ju verkligen inte sluta med p-piller om ni inte vill bli föräldrar. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Har hon avslutat kartan mitt i, eller tog hon de sista 4? För om hon gjorde det är det ingen fara, ni hade inte oskyddat sex. Dock borde hon ju verkligen inte sluta med p-piller om ni inte vill bli föräldrar.

Hon tänker avsluta hela kartan. Är det någon risk fortfarande då?


   
SvaraCitera
time
 time

FriedChicken:

Är det någon risk fortfarande då?

Nej, förutsatt att hon käkat pillrena som hon ska och inte missat ett under de senaste veckorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Nej, förutsatt att hon käkat pillrena som hon ska och inte missat ett under de senaste veckorna.

Okej, men hon blir oskyddad efter att ha avslutat kartan för hon ska inte fortsätta ta längre. Spelar det ingen roll längre? Det finns alltså inga spermier som väntar och "attackerar" ägget efter skyddet är borta eller nåt? Isåfall borde man inte ta någon andra dagen piller eller hur?

Förresten, de sista pillerna är under hennes mens. När hon väl fått sin mens, är det avgjort då att hon inte är gravid eller riskerar att bli det?


   
SvaraCitera
time
 time

FriedChicken:

När hon väl fått sin mens, är det avgjort då att hon inte är gravid

Ja.

FriedChicken:

eller riskerar att bli det?

Nej, det är klart att hon riskerar att bli gravid om ni har sex utan kondom och utan piller. Men tills vidare är hon skyddad, tills kartan är slut, sen måste ni börja köra med kondom om ni inte vill ha bäbisar.

FriedChicken:

Isåfall borde man inte ta någon andra dagen piller eller hur?

Förstår inte, har hon redan tagit ett dagen efter-piller? I så fall förstår varken du eller hon hur p-piller fungerar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Förstår inte, har hon redan tagit ett dagen efter-piller? I så fall förstår varken du eller hon hur p-piller fungerar...

Nej det har hon inte och tror inte hon ska behöva ta det heller, undrade bara om det senaste oskyddade sexet som var fyra dagar innan kartans slut kan riskera till någon graviditet EFTER att hon slutat med pillerna. Det är en löjlig fråga egentligen, men vill bara vara helt säker på den här delen.


   
SvaraCitera

man lär ju vara skyddad ett par dagar efter avslutad karta då man är skyddad under "mensuppehållet".

Däremot behöver ni en ny preventivmetod nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

man lär ju vara skyddad ett par dagar efter avslutad karta då man är skyddad under "mensuppehållet".

Däremot behöver ni en ny preventivmetod nu.

Ifall man har haft oskyddat sex några dagar innan kartans slut och när man avslutat sina piller helt och sen fortsätter med kondom är man skyddad då?


   
SvaraCitera

FriedChicken:

Ifall man har haft oskyddat sex några dagar innan kartans slut och när man avslutat sina piller helt och sen fortsätter med kondom är man skyddad då?

Du förklarar lummigt men sexa med kondom från och med nu och gör ett graviditetstest några veckor efter sista gågnen ni sexade oskyddat. Då vet ni helt säkert.


   
SvaraCitera
time
 time

FriedChicken:

senaste oskyddade sexet

Men det är just det jag inte förstår, du sa ju att hon inte missat ett piller under kartan och så? Hur hade ni då oskyddat sex?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han undrar ju om spermierna som kom vid (det skyddade) sexet kan ligga kvar och göra henne gravid vid ett senare tillfälle, efter att hon slutat ta p-pillrena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

Du förklarar lummigt men sexa med kondom från och med nu och gör ett graviditetstest några veckor efter sista gågnen ni sexade oskyddat. Då vet ni helt säkert.

Kanske det.. Men det blir nog bäst så. Tack för svaret!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Men det är just det jag inte förstår, du sa ju att hon inte missat ett piller under kartan och så? Hur hade ni då oskyddat sex?

När jag säger oskyddat syftar jag då på utan kondom..

Rådjuret:

Han undrar ju om spermierna som kom vid (det skyddade) sexet kan ligga kvar och göra henne gravid vid ett senare tillfälle, efter att hon slutat ta p-pillrena.

Tack! Äntligen förstår någon frågan. Men vill fortfarande ha svar på frågan för att verkligen få det bekräftat.


   
SvaraCitera