Aviseringar
Rensa alla

Hur ser den typiska sossen, vänsterpartisen, moderaten etc ut enligt dig?


Ämnesstartare

Vänsterpartist

Ganska random människor, men oftast åtminstone lite "alternativ" klädstil. Skulle dock inte påstå att det stämmer att alla är hippies med palestinasjal även om sådana finns, tror ärligt talat det är vanligare inom Miljöpartiet. Tror dock många kulturvänster-muppar finns inom partiet även om de inte klär sig asmuppigt. Ung Vänster är ju dock proppfullt med muppar.

Väljarna brukar däremot vara random folk. Oftast från den lägre avlönade delen av samhället. Men skulle inte direkt säga att det finns en viss klädstil för att vara vänster, utom att de kanske oftast inte har dyraste märkeskläderna.

Socialdemokrat

Oftast en gubbe, sällan under 40. Ganska lik vänsterpartister fast lite mer nationalistiskt lagd. Oftast ingen som helst klassanalys utöver "alla ska ha det bra". Kompromissvänlig.

Väljarna är vem som helst, trots allt vårt största parti liksom.

Miljöpartist

Flummiga hippies eller kostymnissar. Sällan något mellanting. Oftast från medelklassen, ibland en och annan borgare som kommit på att det där med miljön är lite viktigt. Ingen som helst klassanalys eller verklighetsförankring, har oftast riktigt dålig koll på miljöproblemen och vad som skapat dessa trots att de frontar sig som det gröna partiet. Grön Ungdom är ännu värre. Hippies och brat-wannabes som tror att rättvisemärkt och ekologiskt är det som kommer rädda världen. Ofta ännu liberalare än moderpartiet. En hel del har bara blivit politiska för att de fått nån slags panikångest över hur "syndigt" de själva lever, ofta är de dessutom väldigt självömkande och självcentrerade. Grymt individualistiska.

Väljarna är också lite vem som helst som har fått miljöpanik, alternativt nån borgare som läst i Dagens Industri att MP och "miljövänligt företagande" är nya feta grejen om man vill vara "hipp" bland dagens ungdomar.

Centerpartiet

Den äldre generationen är typ sossar fast gillar jordbruket mer. Den yngre är nyliberala idioter som tror på illusionen om grön kapitalism. Det mest liberala partiet i Sverige. CUF har jag ingen koll på överhuvudtaget, tror aldrig jag träffat nån som är med där.

Väljare är oftast bönder eller småföretagare.

Folkpartiet

Socialliberaler och nationalister i någon obehaglig röra. Äganderättsfanatiker som vill rusta upp försvaret och jaga pirater. Oftast smygrasister (jag är inte rasist, men det här med kulturkrockar....) trots att de frontar sig som toleranta liberaler, älskar religionsfrihet samtidigt som de hatar muslimer, vill ha mer diciplin och kontroll i skolan, osv. Nog det mest hycklande partiet (utom Sverigedemokrater som påstår sig vara antirasister då alltså) eftersom man kallar sig liberaler samtidigt som man uppenbarligen hatar frihet mer än nån annan. LUF är oftast liberalare än sitt parti.

Den typiska väljaren är borgare av olika slag.

Moderaterna

Vanligtvis folk från medel- eller borgarklassen även om arbetare går att finna. Dessa vill dock oftast "jobba upp sig" och skulle nog hellre tillhöra borgerskapet om de fick välja. Snabba att anklaga folk för lathet, särskilt folk som är fattiga, och ser ofta sig själva som lite finare än andra. Måste alltid ha det senaste av allting. Moralister som tycker att "man ska göra rätt för sig" (konstigt nog gäller det alla utom de själva, inte direkt många av dem som arbetat ihop sina förmögenheter själva). Ofta extremt rasistiska åsikter när man lärt känna dem bättre. MUFare är väldigt lika fast oftast ännu vidrigare åsikter. Ungdomsförbundet överflödar av brats som aldrig hört talas om att arbeta men tycker att folk som går på bidrag är "parasiter". Ännu mer rasistiska än sitt moderparti (många skulle passa bättre i SDU, de har ofta en hel del kompisar som är med där). De är den typen av människor som mobbar dig för att du inte har den senaste mobilen eller rätt märke på kläderna.

Väljarna är oftast slående lika partimedlemmarna här, väldigt få avvikelser.

KD och SD orkar jag inte skriva om för tillfället, möjligtvis att jag gör det nån annan gång.


   
SvaraCitera

Märkligt att ingen ser den typiske centerpartisten som bonde då de en gång i tiden hette bondeförbundet.
För övrigt är det bara korkat att generalisera hur folk ser ut efter hur de röstar. Behöver inte finnas ngn sån kopling alls.


   
SvaraCitera

Socialdemokrat: en människa som inte är insatt och röstar på sossarna bara för att "de verkar ju så bra och solidariska och mina föräldrar har röstat på dem i 150 år"
vänsterpartist: alternativ tjej med palestinasjal, använder converse och jobbar extra på röda korset el liknande.
miljöpartist: vegan, dålig verklighetsuppfattning, vill rädda världen.
centerpartist: bonde från landsbygden
kristdemokrat: inskränkt bakåtsträvande gubbe som tycker att kärnfamiljen och gud är det viktigaste som finns.
moderat: man med jobb, har minst en medelårslön. hatar bidragsfuskare.
folkpartist: en sån som jag[blush] som vill ha ordning och reda i skolan och en friare invandringspolitik.

sverigedemokrat: naiv/fördumsfull man i 20-årsåldern som är dåligt insatt och aldrig pratat med någon utlänning i hela sitt liv och brukar fira semester i sverige.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Märkligt att ingen ser den typiske centerpartisten som bonde då de en gång i tiden hette bondeförbundet.

jo jag gör, kommer från en kommun där centern har makten..[zzz]


   
SvaraCitera

McLuver:

Moderat: Äldre herre á la Monopol-gubben, bor i ett slott och skrattar åt fattiga.

Jag känner ett gäng moderater, de flesta av dem är antingen:
lärare, sjuksköterskor, systemvetare eller arbetslösa. Så för mig är den typiska moderaten en mix av detta. [crazy]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

jo jag gör, kommer från en kommun där centern har makten..

Orsa möjligtvis?


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Orsa möjligtvis?

[no-no] årjäng[party]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

årjäng

Vet jag inte ens vart dte ligger [crazy]


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Vet jag inte ens vart dte ligger [crazy]

det är du inte ensam om![party]

Dold text: det ligger i västra värmland


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Jag känner ett gäng moderater, de flesta av dem är antingen:
lärare, sjuksköterskor, systemvetare eller arbetslösa. Så för mig är den typiska moderaten en mix av detta.

Men om du vänder på det å tittar på grupperna Lärare, Sjuksköterskor, arbetslösa och systemvetare får du annan bild tror jag. Lärare för mig är en majoritet Folkpartister och systemvetare moderater. Men sjuksköterska å arbetslösa vill ja säga V och S


   
SvaraCitera

Vänsterpartisten
Som ung: Alternativ till klädseln, engagerad i politik och ger sig inte förrän alla småproblem är lösta. Är med i skolans elevråd.
Som vuxen: Bor i lägenhet, två barn och kör en volvo denne person vägrar skrota och istället meckar jättegärna med den själv. Låginkomsttagare inom hantverk, medelinkomst i offentlig sektor eller arbetslös.

Socialdemokraten
Som ung: Politiksneutral men förlitar sig på historien att politiken löst tidigare extrema fattigdom och att partiet är störst och får då största förtrogenheten.
Som vuxen: Medelkomstintagare som lever med medelstor familj, två barn antingen i stor lägenhet eller liten villa. Har det bra och vill att det ska fortsätta så, låta familjerutinen gå som vanligt med trygghet på jobbet och att barnen får bra skola.

brb fortsätter strax


   
SvaraCitera

Miljöpartisten
Som ung: Gymnasieelev som kandiderar till elevrådetsordförande och är en person som slår hårt för att påverka och förändra. Alternativt en ung högskolestuderande som har varit med i elevrådets styrelse. Engagerar sig gärna i att hjälpa folk i olika ungdomsförbund. Äter gärna vegetariskt och veganskt.
Som vuxen: Jadu... kanske en miljöingenjör eller nåt sånt.

Moderaten
Som ung: Rika föräldrar som gnäller över höga skatter som den unge får höra. Inskränkt i att folk som inte jobbar är lata och det är det enda problemet, om inte finanskris. Bortskämd och fredagen måste bestå av lyxmat. Dyr köttbit, pommes och bearnaisesås. Inte riktigt insatta i politiken och undviker politiska diskussioner som inte rör inkomstskattefrågan. Studerar ekonomi, juridik eller ingenjörsprogram.
Som vuxen: En tidigare socialdemokrat som nu lyckats bra i arbetet och har en bra position i ett företag. Chef eller dyl. Är väl medveten om att socialdemokrati inte är en dålig politik men röstar för sitt eget gynnande skull.
Som ung vuxen: Precis nyexaminerad ekonom, jurist eller ingenjör.

Folkpartisten
Som ung: Ungdom som är insatt i politik och tror på liberalism och individens egna kraft. Gör allt för att folk ska tycka som dem. Duktig i vokabuläret och tror starkt på sin sak.
Som Vuxen: Egen företagande eller 50+ jobbat länge som ekonom, jurist eller ingenjör och förlitar sig på sitt förtroende inom företaget att det lönar sig att pensionspara på egen hand utan en försäkring eftersom lönen är hög.
En lärare vid 50+ som vill ha det som förr i skolan som så fort vid pensionsåldern kommer rösta rött.

Centerpartisten
Som ung: Socialliberal med lite höger i sig. En tidigare LUF eller ung Liberal som debatterat mot många röda politiker och hittat en kompromiss och tror att lite plock från olika håll är den bästa 'lagom' vi kan få. Högt utbildad men försiktig med att välja sin karriärsväg. Det får inte vara för många som står och konkurrerar mot mig.
Som Vuxen: Bonde som har många kontakter med stadsbor för sin optimala produktion.

Kristdemokraten
Som ung: Har inte en enda bild framför mig där.... Någon som vill förändra skolan till det 'bättre' som visar sig vara mot vad lärarna vill. ÄNDRA ÄNDRA ÄNDRA utan demokrati.
Som vuxen: Återskaffa och ändra. Demokrati går inte före mina smarta åsikter. Jag har faktiskt en akademisk utbildning.

Kommunister:
Smarta personer som går bra för i alla ämnen i skolan. Duktig på att debattera och kan sin sak. Ser vad som skulle kunna gå med realistisk politik för att alla ska få det bättre, men filar fortfarande hur man ska komma fram till den. Skräddarsyr sin egen politik och tror hårt på den. Röstar ändå på vänsterpartiet i nuläget för att kunna påverka på något sätt.

Sverigedemokrater:
Förlitar sig på vad de tycker de själva ser och vad som beror på deras egna misslyckanden. Jo men det måste vara invandringen.
Kan också vara en gammal moderat som misslyckats och märkte att sin politik inte gick som de hade tänkt sig. Då återstår bara en lösning. Stoppa massinvandringen. Enda problemet som finns kvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moderat:
Image

Vänsterpartist:
Image​​

Sosse:
Image

Folkpartist:
Image

Centerpartist:
Image

Sverigedemokrat:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klassikt liberal: [af/Von/-dt/-namn]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ISTHATSO:

Vänsterpartist:

Kryss [blush]


   
SvaraCitera