Aviseringar
Rensa alla

Hur ser ditt CV ut?


Ämnesstartare

Jag håller på att bättra på mitt CV rent utseendemässigt just nu. Det vore kul att veta vad andra har för utseende på sitt CV.

Själv har jag alltid kört med ett vanligt word dokument med text, helt utan design. Det har gett ett par napp men det kanske ger fler napp om man verkligen lägger ned lite tid på att göra något snyggt och uppseendeväckande.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Marmoth:

Designad bakgrund och text (pimpat cv)

Eller ja, det är snarare stilrent och sticker ut lite från de vanliga mallarna, vilket jag inbillar mig är uppskattat hos arbetsgivaren. Inget neongrönt som skiftar i 14 fonter direkt, utan snarare mer subtila saker som markerade marginaler och mer genomtänkt layout. Bild känns överflödigt, det får nog bli senare.

Bra att du gjorde denna tråd för de påminde mig om att jag hade tänkt ge dig ​det här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Vanligt vitt dokument med text och bild (Du röstade på detta alternativ)

Orka vara pretentiös. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Vanligt vitt dokument med text (Du röstade på detta alternativ)

då det ser bäst ut och väcker mindre misstankar hos en potentiell arbetsgivare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Inget neongrönt som skiftar i 14 fonter direkt, utan snarare mer subtila saker som markerade marginaler och mer genomtänkt layout. Bild känns överflödigt, det får nog bli senare.

Jag som hade tänkt göra ett á la 1980. Nejdå[wink] Jag hade tänkt något sjyst med ett mörkblått mönster/layout. Tycker du att det är för mycket med bild? Jag ser det iaf inte som något negativt och självklart ska man välja en ganska neutral bild.

Pickaboo:

Bra att du gjorde denna tråd för de påminde mig om att jag hade tänkt ge dig ​det här.

Tack! Själv kan jag bara tipsa om den här om du i framtiden ska söka ett bankjobb. Jag kommer nog få användning av den i höst hoppas jag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Vanligt vitt dokument med text (Du röstade på detta alternativ)

Ska nog lägga till en bild, vet bara inte vilken då jag aldrig kan se seriös ut på bilder 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Vanligt vitt dokument med text och bild (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Åtta

Marmoth:

Vanligt vitt dokument med text (Du röstade på detta alternativ)

Har dock egentligen något mellanting mellan dina alternativ. Såhär ser det ut:

Borde uppdatera. Har inte rört vid det på jättelänge, känns det som.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

uppseendeväckande

Pickaboo:

sticker ut

Hur informationen presenteras är viktigare än pimpade blad med fina färger.

Jag har rekryterat kanske 200 personer, och läst tusentals CV.

Tro mig, när man sitter och skall rekrytera vill man INTE ha elaborata presentationer på 10 sidor.

Bild, kort personlig beskrivning och kortfattad CV. Underskatta inte bilden, utseende och personlig stil är viktigt vid rekrytering, man skall inte bara ha rätt kunskap, man skall även passa in på arbetsplatsen Detta kan i många sammanhang väga lika tungt som meriterna. Sen kan man bifoga ett längre personligt brev också om man vill. Jag personligen tycker det är belastande med personer som skall krångla till det så man inte snabbt kan få en överblick över informationen och vad personen kan och har gjort innan.

Skall du jobba på en reklambyrå kanske det kan vara en kul grej att göra ditt CV som en snygg folder eller annons, eftersom det blir lite av ett arbetsprov, men men alla andra bör hålla sig till "less is more" regeln.

Dessutom läser man oftast ganska många ansökningar på en dag och vill därför ha lättöverskådlig information på få sidor.

Ett annat tips är att undvika klyschiga ord som "positiv", "framåt", "stresstålig" etc. Alla jävlar som skriver en ansökan är positiva och stresståliga, det är totalt intetsägande och tillför ingenting mer än att jag ser att dem läst nån "hur man skriver CV" guide i Aftonbladet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pheadrus:

Hur informationen presenteras är viktigare än pimpade blad med fina färger.

Jag har rekryterat kanske 200 personer, och läst tusentals CV.

Texten jag har är redan klar. Kort sammanfattad och innehåller inga klyschor. Det är väl i det personliga brevet som klyschor har lätt att slinka fram.

Nu vill jag helt enkelt bara att ett snyggt utseende och layout på mitt CV också. Svart Times New Roman, storlek 12, på ett vitt dokument känns som en i mängden.


   
SvaraCitera

Pheadrus:

Hur informationen presenteras är viktigare än pimpade blad med fina färger.

Beror på vad för slags jobb man söker.

Jag har två olika versioner av mitt CV. Ett vanligt vitt textdokument, även om jag har en centrerad layout och tydligt indelade områden. Detta använder jag när jag sökt extrajobb eller sommarjobb. Detta är också det enda jag har utskrivet och skickar fysiskt.

Det andra är lite pimpat med ett tema liknande det jag har på min hemsida med vit text på lite mörkare bakgrund och annorlunda layout. Detta finns enbart i pdf-format och jag använder det när jag söker mer artistiska eller grafiska jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Jag hade tänkt något sjyst med ett mörkblått mönster/layout. Tycker du att det är för mycket med bild? Jag ser det iaf inte som något negativt och självklart ska man välja en ganska neutral bild.

Skulle definitivt vara kul att prova! Så länge man håller layouten stilren och enkel utan en massa krusiduller som förstör helhetsintrycket, har man nog bara att vinna på det. Får vibbar av att om 10 år sitter vi på kontoret och försöker knäcka varandra med snyggast visitkort [wink]

Bild beror ju på. Är du skitsnygg och söker ett bankjobb eller inom marketing ska du givetvis ha bild. Ser du ut som Shrek är det kanske mer taktiskt att undvika det. Ser du helt vanlig ut där du tror att bilden gör ett gott intryck ändå, så varför inte liksom.

Marmoth:

Tack! Själv kan jag bara tipsa om den här om du i framtiden ska söka ett bankjobb. Jag kommer nog få användning av den i höst hoppas jag!

Oj, tack! Verkar grymt. [smile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pheadrus:

Hur informationen presenteras är viktigare än pimpade blad med fina färger.

Jag har rekryterat kanske 200 personer, och läst tusentals CV.

Tro mig, när man sitter och skall rekrytera vill man INTE ha elaborata presentationer på 10 sidor.

Tack för tipsen. Och ja, givetvis går innehållet före designen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Så länge man håller layouten stilren och enkel utan en massa krusiduller som förstör helhetsintrycket, har man nog bara att vinna på det. Får vibbar av att om 10 år sitter vi på kontoret och försöker knäcka varandra med snyggast visitkort

Haha, den scenen är så klockrent bra! Om du vill kan vi ju korrekturläsa varandras CV och personligt brev någon gång och ge lite objektiv feedback 😉 För jag antar att vi kommer vara ute efter liknande jobb i framtiden.

Pickaboo:

Oj, tack! Verkar grymt.

Din länk var bra. Ska läsa igenom den nu. Ser ju onekligen ut som ganska användbart.

Sidan jag länkade dig är för övrigt skitbra att söka info om amerikanska universitet som är s.k "target schools" för rekryterande väldigt attraktiva arbetsgivare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pheadrus:

Hur

Kom på en fråga du kanske kan svara på. Hur mycket skulle du säga att man bör beskriva sina tidigare arbetsuppgifter? Ett par meningar? Några rader? Under sommaren har jag ett rätt attraktivt och ansvarsfullt jobb jag gärna vill lyfta fram så mycket jag kan till senare arbetssökningar.

Marmoth:

Haha, den scenen är så klockrent bra! Om du vill kan vi ju korrekturläsa varandras CV och personligt brev någon gång och ge lite objektiv feedback 😉 För jag antar att vi kommer vara ute efter liknande jobb i framtiden.

Ja, helt underbar scen. Det kan vi absolut göra. [wink]

Marmoth:

Din länk var bra. Ska läsa igenom den nu. Ser ju onekligen ut som ganska användbart.

Sidan jag länkade dig är för övrigt skitbra att söka info om amerikanska universitet som är s.k "target schools" för rekryterande väldigt attraktiva arbetsgivare.

Finns nog ett och annat man kan använda sig av, kul att det uppskattas.

Fett! Ska iväg en sväng nu men ska definitivt kolla igenom det ikväll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Vanligt vitt dokument med text (Du röstade på detta alternativ)

Hade fått ångest över det patetiska i att designa ett dokument som inte innehåller några bedrifter överhuvudtaget.


   
SvaraCitera