Aviseringar
Rensa alla

Hur ser du på sexualundervisningen i Sverige idag?


timeisrunningout: Den bör utvecklas/ändras

Eller jag vet inte, men den verkar ha utvecklats från mina dagar.


   
SvaraCitera

Vi sexualundervisningen uppdelad i två grupper: en tjejgrupp och en killgrupp.
Bara där felar det tycker jag.
Vi i tjejgruppen fick lära oss att inte ha på oss för urringade tröjor eller för korta kjolar och så fick vi se en film om hur en rape-axe fungerar (en sån där kondomliknande sak som tjejer stoppar in och som hakar fast i en ev. våltäktsmans förmodade penis vid penetration). 
Sedan fick vi även veta lite om preventivmedel, hur man sätter på en kondom och rita fittor. 
Tillsammans med killarna hade vi en värderingsövning om vad som var sexigt och vilka attribut som var sexiga resp. osexiga samt det där vanliga om könssjukdomar. 

Vet inte vad killarna gjorde men tvivlar på att största delen av deras undervisning fokuserade på hur man undviker att bli våldtagen ://///

Reagerade inte nämnvärt på det då men det är fan sjukt att VUXNA, UTBILDADE MÄNNISKOR tycker att detta är rätt sätt bedriva sexualundervisning. 


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Jag hade typ exakt samma som du. KP, misstag och Dan Höjers böcker (Lilla snippaboken och Lilla snoppboken, för att vara mer exakt). Vi skulle ha EN timme sexualundervisning, som i princip gick ut på att vår klasslärare ritade två streckgubbar, sedan lade han till ett extra streck mellan benen på en av dem (strecket pekade naturligtvis uppåt!) och när vi skrattade sprang han generat ut.

I sexan fick alla tjejer undervisning om mens och PMS. Det var det enda. Men det här var förvisso i Finland och inte Sverige.

Gud vad jag önskat att vi hade haft mer menskunskap!
mens är typ världens coolaste grej och det finns så himla mycket man kan göra för att underlätta den, dra nytta av var i cykeln man är osv. jag önskar också mer prat om transexualism, fler kön än hona/hane och hbtqhistoria!


   
SvaraCitera

bättre info om könssjukdomar! Berätta mer om "effekter" av olika sjukdomar så man tänker mer på att använda kondom


   
SvaraCitera
theout

inte ett ord om att vara gay eller fetischist.
helt värdelöst... det enda som framkom var i princip att man ska ha kondom Trött


   
SvaraCitera

koalan: Tillsammans med killarna hade vi en värderingsövning om vad som var sexigt och vilka attribut som var sexiga resp. osexiga

åh vad arg jag blir, till vilken nytta var det här liksom???


   
SvaraCitera

Jag tycker att Grundskolorna borde få rätt och typ hyra in en erfaren porrstjärna som kan lära ungdomar allt sex och att porren är fejkad verklighets bild 😛 


   
SvaraCitera

ska tydligen ha sexualkunskap nu i 3an på gymnasiet. trodde det skulle vara den klassiska trä kondom över banan ännu en gång, men kanske är lite mer uppdaterat då! Det vore mer förståeligt i så fall. Får återkomma om vad som händer helt enkelt.


   
SvaraCitera

stereo total:

åh vad arg jag blir, till vilken nytta var det här liksom???

tror poängen var att vi skulle inse att alla killar gillar "lite att ta i" och säkert något åt andra hållet också (dvs "tjejer gillar killar som...") som jag inte direkt reagerade på.
minns bara att det var förvirrad stämning bland tjejerna efteråt pga att vi försökte så gott vi kunde att leva upp till vad majoriteten hade sagt att de föredrog.
kan tänka mig att det var likadant för killarna. funderar på att gå tillbaka till min skola och höra hur de tänkte. uppriktigt intresserad.


   
SvaraCitera
mynona

stereo total: hbtqhistoria!

Ja, detta har jag själv tänkt tidigare. Sexualhistoria över huvud taget, särskilt den sociala bakgrunden till detta med dåligt rykte, så att det kan avskaffas med kunskap


   
SvaraCitera
Etanol

Tycker det är alldeles för mycket inriktning på just 'homoagendan'. Alldeles för mycket HBTQ, för lite vanligt sex och vanliga relations frågor som nästan rör alla. Hedersvåld har också tagit över en stor del av ämnet sex och samlevnad. Tycker Sveriges sexualundervisning är dålig i nuläget.


   
SvaraCitera

den kan säkert bli mkt bättre, men bra att det finns iaf


   
SvaraCitera

mynona:

Ja, detta har jag själv tänkt tidigare. Sexualhistoria över huvud taget, särskilt den sociala bakgrunden till detta med dåligt rykte, så att det kan avskaffas med kunskap

ja:)


   
SvaraCitera

amsi: vår lärare sa att män inte kunde bli våldtagna, och uppmuntrade till att vara stereotyp, ja

det låter riktigt sjukt.. var det ingen i din klass som reagerade på det?

amsi: och det är för lite info om homosex

Vadå för lite infor om homosex??? jag antar att du enbart säger det här för att provocera mig??


   
SvaraCitera

Patrick:

det låter riktigt sjukt.. var det ingen i din klass som reagerade på det?

Vadå för lite infor om homosex??? jag antar att du enbart säger det här för att provocera mig??

nej, och folk skrattade när jag sa ifrån.

njag säger inte saker för att provocera dig. för lite info om homosex, skydd, sex mellan två eller flera av samma kön.


   
SvaraCitera