Aviseringar
Rensa alla

Hur ska jag bygga muskler?


Ämnesstartare

Hej!

Är en kille på 16 år.
Är 185 cm lång och väger drygt 65 KG.
Jag är väldigt smal och vill ha mer muskler.

Jag har lirat fotboll hela livet och har gymmat sedan i vintras men jag blir inte större..

Min pappa är även väldigt smal så om det har med generna att göra och så vidare.

Vad ska jag göra?


   
Citera

Försök vara nöjd kanske? Du verkar ju motionera och träna en hel del så du är nog i god hälsa.
Annars är det nog bara att äta en jäkla massa hela tiden.


   
SvaraCitera

Myksa:

Försök vara nöjd kanske?

Så han ska nöja sig och lägga sig på den nivån han redan är på för att han har en "god hälsa"... Bra resonemang.

Jag har ett jobb med medelmåttig lön, har det inte dåligt ekonomiskt ställt men inte pengar i överflöd heller. Alltså en hyffsat god ekonomi får man väl ändå säga. Ska jag då nöja mig med det hela livet istället för att sträva efter en bättre lön?

Nu var det ett väldigt avlägset exempel men du fattar kanske principen.


   
SvaraCitera

Ät och träna. Ät och träna lite mer - och lite mer.


   
SvaraCitera

KnightInShiny:

Så han ska nöja sig och lägga sig på den nivån han redan är på för att han har en "god hälsa"... Bra resonemang.

Ja varför inte? Han är antagligen stark även om han inte har stora muskler.
Finns ju så många brunutansolgymbögar med stora muskler men utan både kondition och styrka.
Bättre att vara vältränad på riktigt.

KnightInShiny:

Alltså en hyffsat god ekonomi får man väl ändå säga. Ska jag då nöja mig med det hela livet istället för att sträva efter en bättre lön?

Beror på hur mycket man anstränger sig för att höja lönen. Enda sättet att vara lycklig är att vara nöjd.
Finns de med hundratals miljarder och allt därtill men ändå inte är nöjda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Ät och träna. Ät och träna lite mer - och lite mer.

Kan ju säga att jag äter väldigt mycket redan nu, rätt mycket grönsaker och sådant ``Nyttigt´´ oxå.

Fast får väl inte i mig tillräckligt mycket mat efter jag tränar varje gång..


   
SvaraCitera

Imforty:

Kan ju säga att jag äter väldigt mycket redan nu, rätt mycket grönsaker och sådant ``Nyttigt´´ oxå.

Fast får väl inte i mig tillräckligt mycket mat efter jag tränar varje gång..

Vad äter du? När äter du? Hur tränar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frukosten består oftast utav flingor/ musli, fil/mjölk några Mackor och ett glas juice. Äter frukost mellan 9-11 nu när jag inte jobbar.

Vid Middagen äter jag oftast fisk/kött med potatis/ris/pasta.
Grönsaker till brukar vara morot och brokili. Äter runt 1-2

Sedan brukar vi äta något lite på eftermiddagen, fika eller en banan eller liknande.

Vid kvällsmaten är det väldigt olika, ibland är kvällsmsten som frukosten och ibland ungefär som middagen.. äter runt 6-8

Hur menar du på hur tränar jag?


   
SvaraCitera

Du behöver ändra lite på din kost.

Tränar du efter något speciellt program? Tränar du olika muskelgrupper vid olika dagar? Helkroppsövningar? Hur ofta tränar du?


   
SvaraCitera

Myksa:

Ja varför inte? Han är antagligen stark även om han inte har stora muskler.

Men vem är du att säga till honom på vilken nivå han bör lägga sig på. Han har redan klargjort att han vill ha större muskler. Hans kropp, hans val.

Myksa:

Finns ju så många brunutansolgymbögar med stora muskler men utan både kondition och styrka.
Bättre att vara vältränad på riktigt.

Och vad skulle du ge honom för råd förutom att äta mycket då för att bli starkare, i.o.m. att du verkar påstå att gymmande (korrekt utfört) inte bidrar till att man blir starkare / får en bättre kondition. Tänk på att det är samma muskler du tränar på gym och utomhus, gym är enbart en plats där du har tillgång till fler redskap / maskiner. Du verkar ha en väldigt skev bild av gymträning, har du ens varit på ett gym i ditt liv?

Myksa:

Beror på hur mycket man anstränger sig för att höja lönen. Enda sättet att vara lycklig är att vara nöjd.
Finns de med hundratals miljarder och allt därtill men ändå inte är nöjda.

Kan måhända stämma, men igen... vem är du att tala om för honom när han är / ska nöja sig? Han är uppenbarligen inte helt nöjd i.o.m. att han ber om hjälp här.


   
SvaraCitera

KnightInShiny:

Och vad skulle du ge honom för råd förutom att äta mycket då för att bli starkare, i.o.m. att du verkar påstå att gymmande (korrekt utfört) inte bidrar till att man blir starkare / får en bättre kondition.

Man behöver inte slänga i sig massvis med mat för att bli starkare(i kombination med träning men det är väl underförstått); tänker man på vad för typ av mat man äter så behöver man inte slänga i sig mängder med mat.

Han har rätt i att många som är uppumpade saknar rätt mycket styrka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Du behöver ändra lite på din kost. Tränar du efter något speciellt program? Tränar du olika muskelgrupper vid olika dagar? Helkroppsövningar? Hur ofta tränar du?

Vad ska jag ändra på då?

Har tyvärr inget speciellt program, försöker variera så gott jag kan, så ena gången tränar jag armar (biceps,triceps), ena gången bröst,rygg och mage och en gång, ben, vader, lår och axlar typ..

Skulle behöva ett riktigt program, men hittar inget jätte bra, fast blir inte så ofta jag tränar benen, kör oftast överkroppen mest.

Det sista nu så har det inte blivit så mycket nu när det är sommarlov, jobbar och så vidare och så har moppen varit trasig så jag inte kunnat tatt mig till gymmet och så vidare. Men minst 1 gång i veckan.

Innan var det 2-3 gånger i veckan.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Lyft tungt, ät mycket och undvik isolationsövningar som pesten [bigsmile]


   
SvaraCitera

Imforty:

Vad ska jag ändra på då?

Släng i lite mer protein.

Angående träningen så kan jag rekommendera dig Stronglifts träningsprogram; http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ - fungerar på så vis att du tränar hela kroppen på ett pass, tre pass i veckan. De övningar som man gör på ett pass är till exempel(pass A): knäböj, marklyft och militärpress.

Ett annat pass är (pass B): knäböj, bänkpress och stående rodd.

En veckas träning kan då tex bestå av: pass A(måndag), pass B(onsdag) och pass A igen(Fredag)

Nästa vecka börjar du med pass B osv...

Ett riktigt bra upplägg som fungerar för mig, kanske inte är något för dig; dock är det väl värt ett försök iaf. Testa en vecka och se hur det känns.

Upplägget:

Pass A
Knäböj 5x5
Marklyft 1x5
Militärpress 5x5

Pass B
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stående rodd 5x5

Som du ser så är knäböj stommen i programmet - det är en mycket bra och viktig övning; se till att utföra den korrekt.

Gå in på sidan jag länkade till och läs dig till hur programmet är upplagt, hur övningarna skall utföras etc - allt som du behöver veta finns där.

Har du några frågor så är det bara att fråga.

Lycka till.


   
SvaraCitera

Fokusera på compound movements, vafan heter det på svenska? [blush]

Övningar som tränar mer än en muskel på samma gång alltså.


   
SvaraCitera