Aviseringar
Rensa alla

Hur ska jag klara av att fortsätta hålla kosten?


Ämnesstartare

Jag är en tjej som alltid varit smal. Tills dess att jag började med preventivmedel. Gick upp från 47 kilo till 74 kilo. Nu under våren har jag kämpat för att gå ner dessa kilon i samband med att jag tog ut spiralen, och jag har lyckats gå ner till 55 kilo. Men har ännu ca. 5-7 kilo kvar beroende på vad jag trivs i. Men grejen är att jag mår psykiskt dåligt av att ständigt tänka på vad jag äter, till följd av det blir det det ENDA jag tänker på. Har ett kaloriunderskott på ca. 500 kcal och äter cirka 700 kcal per dag. Undviker även mat med mycket kolhydrater. Går 5-10 km per dag och springer varannan dag. Men denna eviga diet gör så att jag får så mycket hjärnspöken, börjar tänka på allt jag inte får äta och jag mår verkligen inte bra av det. Och dessa jävla kalorier stressar mig så otroligt mycket, snart vågar jag inte stoppa i mig någonting. När jag väl fuskar och t.ex äter en hamburgare med bröd eller makaroner mår jag så fruktansvärt efteråt, får så mycket hjärnspöken. Så min fråga är: hur ska jag orka följa denna diet och bli av med dessa tankar? För snart orkar jag inte mer, börjar bli så psykiskt tungt och det påverkar även mitt humör. Känner mig ofta väldigt ledsen på grund av detta. Det var lätt att ha motivation till att äta nyttigt och bra ju tyngre jag var, för då såg jag resultat på kort tid. Men nu tar det så otroligt lång tid att gå ner i vikt.


   
Citera

Allting är jobbigt i början , tänk inte att de är jobbigt , bara fortsätt i nån månad så ska du se att de blir bra !
Ät inte på kvällarna , de livs farligt .
frukt är gott och bra .


   
SvaraCitera

Jag känner igen mig exakt i din situation eftersom jag var i den för ca 3 år sedan. Jag får lite vibbar av att du har nån typ av ätstörning som ortorexi. Det är bra att du vill gå ned till en hälsosam vikt men att träna så mkt som du gör och äta 700kcal låter öå tok för lite, särskilt eftersom kroppen bränner upp minst hämften av att bara ligga still. Sluta räkna kalorier är mitt tips. Kolla på mä gden mat du äter just nu. Fortsätt äta i de portionerna så slipper du siffrorna. Om du int evill bygga muskler utan bara gå ner i vikt nu så ät mkt grönsaker. Överät inte protein och du måsteäta kolhydrater så du får nån energi till träningen!! Annars blir du bara svagare eftersom kroppen bryter ner massa muskler för att få energi


   
SvaraCitera