Aviseringar
Rensa alla

hur ska man äta när man tränar


Lounge
Ämnesstartare

samtidigt som man vill gå ner i vikt?

har väldigt lätt för blodtrycksfall när jag tränar osv så kan inte vara hungrig

ska man äta proteiner innan/efter? habbla

vvet hur man ska äta för att gå ner i vikt men inte hur man ska äta när man också tränar


   
Citera
Ämnesetiketter

Du ska äta en blandad kost..innan träning mer kolhydrater och kolhydrater direkt efter så kroppen kan börja arbeta med muskelbyggandet osv. Viktigt är att få i sig protein vid varje mål mat. En stund innan du ska sova kan du ta en proteindryck för att underlätta återhämtningen för kroppen och uppbyggandet. Tänk på att det finns även kolhydrater i sallad så det är lätt att äta för mycket potatis/ris/pasta osv.

Dricka vatten regelbundet och ät ofta och regelbundet, då behöver du inte äta lika mycket.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

davvelito:
Du ska äta en blandad kost..innan träning mer kolhydrater och kolhydrater direkt efter så kroppen kan börja arbeta med muskelbyggandet osv. Viktigt är att få i sig protein vid varje mål mat. En stund innan du ska sova kan du ta en proteindryck för att underlätta återhämtningen för kroppen och uppbyggandet. Tänk på att det finns även kolhydrater i sallad så det är lätt att äta för mycket potatis/ris/pasta osv.

Dricka vatten regelbundet och ät ofta och regelbundet, då behöver du inte äta lika mycket.

Tack!!! Expertnn.. hade ingen aning om att man skulel satsa på kolhydrater främst innan och efter träning


   
SvaraCitera

davvelito: innan träning mer kolhydrater

Fast jag har hört att man inte ska inta kolhydrater innan träning eftersom kroppen då bränner dessa istället för fettdepåerna.


   
SvaraCitera

Lounge:

Tack!!! Expertnn.. hade ingen aning om att man skulel satsa på kolhydrater främst innan och efter träning

Är ingen expert men jag klarar mig så. : )
Tänk att du ska äta ca var 3e timma eller något som passar..ett mellanmål kan va ett glas mjölk/vatten och en frukt (vatten..inte direkt protein i men det gäller främst vid huvudmålen)
Tyck träningen är kul och kör max 2-3 pass i veckan till en början så kroppen vänjer sig och inte blir övertränad osv (lätt att bli sjuk då..) Ifall du får svårt att sitta still kan du ju alltid ta en lugn promenad.


   
SvaraCitera

Razor:

Fast jag har hört att man inte ska inta kolhydrater innan träning eftersom kroppen då bränner dessa istället för fettdepåerna.

En grundregel är att man ska ha alla delar i kosten. Om du inte har det går man efter en diet och då måste man anpassa träningen till den dieten. Bäst är att minska vikten sakta men säkert och inte för snabbt.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

davvelito:

Är ingen expert men jag klarar mig så. : )
Tänk att du ska äta ca var 3e timma eller något som passar..ett mellanmål kan va ett glas mjölk/vatten och en frukt (vatten..inte direkt protein i men det gäller främst vid huvudmålen)
Tyck träningen är kul och kör max 2-3 pass i veckan till en början så kroppen vänjer sig och inte blir övertränad osv (lätt att bli sjuk då..) Ifall du får svårt att sitta still kan du ju alltid ta en lugn promenad.

Du är ju proffs på detta! Äta var 3e timme gör jag redan iaf. Men då äre ba att jag hör med dig om det är ngt jag undrar 🙂


   
SvaraCitera

Det svåra för mig att hålla vikten är att om träningen minskar är att minska matintaget och inte äta godis :$$


   
SvaraCitera

davvelito: En grundregel är att man ska ha alla delar i kosten. Om du inte har det går man efter en diet och då måste man anpassa träningen till den dieten. Bäst är att minska vikten sakta men säkert och inte för snabbt.

Jag tänkte mest på vad som ska intas direkt innan träning. Jag läste någonstans att man inte ska äta kolhydrater (främst snabba kolhydrater) innan träning eftersom kroppen då bränner de i första hand istället för fettdepåerna, att det då skulle bli svårare att gå ner i vikt med träning.


   
SvaraCitera

Lounge:

Du är ju proffs på detta! Äta var 3e timme gör jag redan iaf. Men då äre ba att jag hör med dig om det är ngt jag undrar 🙂

Ska man bara bygga muskler osv så finns det andra sätt att göra det på..man måste hitta sin egen grej. Men jag äter kanske tex bara en potatis istället för 3-4 som förut..lite mer sallad och kött. Sysslar ju mest med kondition osv


   
SvaraCitera

Här är en av källorna jag hittade:
http://viktklubb.aftonbladet.se/v4/hem/openarticle/7816240/

"En vanlig myt är att man ska äta kolhydrater före träningen för att orka mer – men vill du gå ner i vikt är det ingen bra idé.

Vill man bränna fett förlorar man på att äta kolhydrater precis före, eller under, träning. Dricker man en energidryck upphör fettförbränningen direkt, då bränner kroppen nästan bara kolhydrater istället, säger Stefan Branth, läkare, nutritionsforskare och rådgivare åt flera idrottsstjärnor och topplag."


   
SvaraCitera

Razor:

Jag tänkte mest på vad som ska intas direkt innan träning. Jag läste någonstans att man inte ska äta kolhydrater (främst snabba kolhydrater) innan träning eftersom kroppen då bränner de i första hand istället för fettdepåerna, att det då skulle bli svårare att gå ner i vikt med träning.

Innan träning ser jag de närmaste frukost och fram till träning.  Snabba kolhydrater är ju alltid värdelöst och ska man undvika ifall man inte är inne i ett långpass och behöver fylla på.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Razor:
Här är en av källorna jag hittade:
http://viktklubb.aftonbladet.se/v4/hem/openarticle/7816240/
"En vanlig myt är att man ska äta kolhydrater före träningen för att orka mer – men vill du gå ner i vikt är det ingen bra idé.

– Vill man bränna fett förlorar man på att äta kolhydrater precis före, eller under, träning. Dricker man en energidryck upphör fettförbränningen direkt, då bränner kroppen nästan bara kolhydrater istället, säger Stefan Branth, läkare, nutritionsforskare och rådgivare åt flera idrottsstjärnor och topplag."

Kanske är så. Vad ska man då äta innan träning?


   
SvaraCitera

Äter mycket sallad och kött. Sallad pga mycket vitaminer, kött pga proteiner. Inte så mycket ris pasta osv. Tycker det räcker för att täcka mitt kolhydratsbehov. Tränar varje dag och tycker det funkar perfekt.


   
SvaraCitera

Razor: Här är en av källorna jag hittade:

Men om du planerar träningen så kan du ju
07.00 Frukost
10.00 Mellanmål
13.00 Lunch
16.00 Mellanmål
18.00 Träning
19.00 Kvällsmat 😉


   
SvaraCitera