Aviseringar
Rensa alla

Hur ska man förbereda sig inför Fjällvandring?


Ämnesstartare

Hej!

Ska nämligen till Fjällen om några månader, jag behöver tips om hur jag ska förbereda mig. Speciellt angående muskel träning, vad behöver jag träna på och hur länge? Hur många gånger i veckan, hur många timmar/minuter? Tack för tips 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

Mitt i vintern?

Bra humör och god kondition brukar man annars komma rätt långt på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:
Mitt i vintern?

Bra humör och god kondition brukar man annars komma rätt långt på.

Tror det. 

Har hört att det är viktigt med uppbyggnad av muskler, vet dock inte vilka muskler jag bör bygga upp inför vandringen. Tumme ned


   
SvaraCitera

Du kan ju alltid träna på att gå med packning - för det lär ju vara precis det du kommer göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kondition är viktigt. Även om du har muskler så ska du kunna orka vandra med.


   
SvaraCitera

Ha inte så värst mycket kläder på dig, blir segt då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vanligtjej: Tror det. 

Har hört att det är viktigt med uppbyggnad av muskler, vet dock inte vilka muskler jag bör bygga upp inför vandringen.

Asså det är väl mest benen det handlar om, knäböj och marklyft som gäller. Men det viktigaste är vanan att vandra. Ge dig ut i skogen med en ryggsäck och gå nån mil eller två så du vet hur det känns. Se till att testa all utrustning innan du sticker iväg upp i fjällen. 

Antar att det inte är någon jättevända ni har planerat med tanke på att du aldrig varit iväg tidigare så det är nog ingen fara. 


   
SvaraCitera
frukt

Tänker kondition, bål och ben. Funderar på att köpa en kettlebell eller två och det slår mig att kettlebell-swings tränar precis det. 😮

Annars så är kondition, gott humör och förmåga att ändå bita ihop när det är jobbigt viktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

att jogga långa sträckor hade nog inte skadat, och att gå upp för höga berg/trappor med något tungt i ryggsäcken


   
SvaraCitera

Vitsigast förutom träningen  är bra skor och underställ   samt en jacka som andas och ventilerar kroppen bra! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vanligtjej:

Tror det. 

Har hört att det är viktigt med uppbyggnad av muskler, vet dock inte vilka muskler jag bör bygga upp inför vandringen. Tumme ned

benen o ryggen skulle jag sagt


   
SvaraCitera