Aviseringar
Rensa alla

Hur ska man svara?


Ämnesstartare

Om någon ger komplimanger till ens kläder, ska man säga tack då? Liksom det är ju inte personen som äger tröjan som har gjort den eller så...


   
Citera

Ja. Vederbörande har väl allraminst valt plagget.


   
SvaraCitera

hahaha.. ja att säga tack är nog artigt, ta åt dig beröm för att du har bra smak som valt plagget.


   
SvaraCitera

Nej var tyst och se ut såhär: [smile]


   
SvaraCitera

säg att den var jobbig att sticka


   
SvaraCitera

kan tycka att man har för lite att oroa sig för om detta ens är en fråga


   
SvaraCitera

ja


   
SvaraCitera

Man kan göra som man vill. Men man får säga "tack" med anledning av andra saker än bara att folk komplimenterar någonting man personligen "skapat".

Du kan se det som att du tackar för att de uppgav den informationen till dig om det gladde dig. Ett "Tack" som i "Tack för att du gladde mig genom att berätta för mig att du tycker att min tröja är fin", dårå.

Och alla andra grejer du kanske skulle tycka det vara legitimt att säga "tack" för, till exempel om du gjorde en snäll handling. Du kan ju se det som att det inte är din förtjänst att du är snäll heller - att du lärt dig att vara snäll/att du har en värdering att det är bra att vara snäll/whatever är ju sannolikt inte heller något du har arbetat dig till eller valt att ha.

Det är helt okej att säga "tack" som i "tack för att du gladde mig nu" eller whatever. Men du måste dock inte säga "tack" bara för att det är social praxis, säg något annat om du vill.


   
SvaraCitera

Om någon säger "snygg tröja" svarar jag bara, aa jag tycker också det!!


   
SvaraCitera

"tack"

"aa jag köpte den igår"

"trodde ej du skulle gilla den"

osv

orka övertänka saker


   
SvaraCitera

Jag brukar ibland säga andra grejer än tack när jag tycker att det känns jävligt lame eller bara konstigt att säga tack. Men jag säger dem med ett extra snällt tonfall och brasklappar med mimik osv om jag skulle tangera att verka oönskat dryg annars.

Typ när någon säger att jag är snygg känns det så konstigt ibland att säga typ
~ ' * ' ~ TACK ~ ' * ' ~ för att de dryftat den recensionen av mitt utseende hehe.

Någon: Fan vad snygg -tröja-/whatever klädesplagg!
jaba: "Den kostade 20 spänn!", "Det tycker jag med!"

Någon: Fan vad snygg -du är-!
Svar: "Jag duger bra i krig!", "Gött att du tycker det!", "ja, what can i say?", "Så kan det va."

Åh de tre senaste "komplimangerna" jag minns att jag fått och svaren på dem btw:

Någon: Alltså sjukt snygga jeans!
Jag: Hundra spänn på Ellos!

Någon: "[...] du ser så snäll ut!"
Jag: "Haha! Folk brukar inte säga att jag ser snäll ut! [crazy]"

Någon: "Alltså du klär himla bra i den hårfärgen!"
Jag: "Ja den växer ju ur min skalle så illa vore det annars. :D"

Själv förväntar jag mig inte att folk ska langa mig ett "tack" som svar på en komplimang. Känns så konstigt, som om jag delgav min åsikt för att folk skulle tacka mig för den, bara för att ~jag~ bestämt mig för att de måste bli glada över informationen eller något, fan vet jag.

Tycker också att det är uppfriskande när folk svarar något annat än vad det sociala manuset föreskriver, (kanske för att jag själv tycker att sociala manus är så jävla jobbigt + fy fan vad jag jobbade röven av mig för att fatta och lära mig sådana när jag var liten).

Typ i januari när jag träffade en gravid vän jag inte kommer träffa innan födseln och sade att jag verkligen hoppas att allt går asbra, så sade hon "det hoppas jag med" istället för att langa ett tack. "Jävligt illa vore det annars, så det är jag glad att du gör!" svarade jag.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Jag brukar ibland säga andra grejer än tack när jag tycker att det känns jävligt lame eller bara konstigt att säga tack. Men jag säger dem med ett extra snällt tonfall och brasklappar med mimik osv om jag skulle tangera att verka oönskat dryg annars.Typ när någon säger att jag är snygg känns det så konstigt ibland att säga typ ~ ' * ' ~ TACK ~ ' * ' ~ för att de dryftat den recensionen av mitt utseende hehe.Någon: Fan vad snygg -tröja-/whatever klädesplagg!jaba: "Den kostade 20 spänn!", "Det tycker jag med!"Någon: Fan vad snygg -du är-!Svar: "Jag duger bra i krig!", "Gött att du tycker det!", "ja, what can i say?", "Så kan det va."Åh de tre senaste "komplimangerna" jag minns att jag fått och svaren på dem btw:Någon: Alltså sjukt snygga jeans!Jag: Hundra spänn på Ellos!Någon: "[...] du ser så snäll ut!"Jag: "Haha! Folk brukar säga att jag ser snäll ut! "Någon: "Alltså du klär himla bra i den hårfärgen!"Jag: "Ja den växer ju ur min skalle så illa vore det annars. :D"Själv förväntar jag mig inte att folk ska langa mig ett "tack" som svar på en komplimang. Känns så konstigt, som om jag delgav min åsikt för att folk skulle tacka mig för den, bara för att ~jag~ bestämt mig för att de måste bli glada över informationen eller något, fan vet jag.Tycker också att det är uppfriskande när folk svarar något annat än vad det sociala manuset föreskriver, (kanske för att jag själv tycker att sociala manus är så jävla jobbigt + fy fan vad jag jobbade röven av mig för att fatta och lära mig sådana när jag var liten). Typ i januari när jag träffade en gravid vän jag inte kommer träffa innan födseln och sade att jag verkligen hoppas att allt går asbra, så sade hon "det hoppas jag med" istället för att langa ett tack. "Jävligt illa vore det annars, så det är jag glad att du gör!" svarade jag.

Fan vad bra sociala färdigheter du verkar ha


   
SvaraCitera

själv måste man anstränga sig för att säga nåt mer än "tack" [crazy]


   
SvaraCitera

BurrePurre:

Fan vad bra sociala färdigheter du verkar ha

Hahaha jag vet inte om du är sarkastisk eller inte, men antar att det är "inte". Jag tror inte att jag är så jävla bra, jag tror att jag ganska ofta framstår som lite konstig och inte helt socialt normativ.

Sedan är jag ju långt från hela tiden så uppsluppen, glad och ångestfri att jag säger liknande grejer som svar på allt.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Hahaha jag vet inte om du är sarkastisk eller inte, men antar att det är "inte".

Nej jag var inte sarkastisk.


   
SvaraCitera