Aviseringar
Rensa alla

Hur ska man vara?


Ämnesstartare

Hej, 
i mitt inlägg ”gymnasium” så skrev jag att ja hatar min klass av olika anledningar. Jag har bestämt mig för byta skola, har dock inte valt vilket gymnasium jag ska gå på. Idag slog det en tanke, tänk om det är mig det är fel på? Tänk om den nya skola blir exakt samma som det ör i min nuvarande skola, att det ör mitt personlighet spm är det tråkiga och det gör att jag hamnar med tråkiga människor? Hur är man rolig? Hur är din personlighet? Brukar du umgås med de flesta i klassen? Skriv gärna inte ”men de du hellre vill vara med, hur är detas personlighet?” Jag vill höra vad bi tycker utifrån eran perspektiv. Hur ör en person rolig? Vilka hänger ni med? Hur är eran personlighet? Kan ni prata med mer än hälften i eran klass?


   
Citera

Det är absolut inte dig det är fel på, det ska du aldrig tro. Det är inte något fel på din klass heller, men som du säger kanske du inte har hamnat i en klass där du trivs så bra. Då är det klart att du ska byta skola om ingenting kan göras åt saken, har inte läst ditt inlägg och vet inte vad exakt det är du stör dig på hos dina klasskamrater. Vill därför börja med att fråga vilken linje du går, och om du trivs med valet du gjort? Jag ska själv byta klass eftersom jag ska byta linje, och är rätt säker på att jag kommer ha lättare att hitta vänner jag klickar med när vi delar samma intresse för den linjen och kurserna vi läser. Så det kanske kan ha något med saken att göra? Om det från början inte är linjen som det är fel på kan det vara så att du helt enkelt har hamnat i en klass med människor som inte är lika långt utvecklade och mogna som dig (för jag upplever att du är det). Känn aldrig att du behöver ändra dig efter din omgivning, byt då istället omgivning, i detta fallet klass och skola. Finns det fler klasser i din årskurs inom den linjen du går? Kanske är det lite bättre stämning där? 

Lycka till, hoppas att allt går väl för dig!


   
SvaraCitera

Jag har inga vänner


   
SvaraCitera

Jag har typ inga klasskamrater. Jag sitter ensam i ett rum hela skoldagen. Jag umgås med bokstavligen ingen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cyendres:
Det är absolut inte dig det är fel på, det ska du aldrig tro. Det är inte något fel på din klass heller, men som du säger kanske du inte har hamnat i en klass där du trivs så bra. Då är det klart att du ska byta skola om ingenting kan göras åt saken, har inte läst ditt inlägg och vet inte vad exakt det är du stör dig på hos dina klasskamrater. Vill därför börja med att fråga vilken linje du går, och om du trivs med valet du gjort? Jag ska själv byta klass eftersom jag ska byta linje, och är rätt säker på att jag kommer ha lättare att hitta vänner jag klickar med när vi delar samma intresse för den linjen och kurserna vi läser. Så det kanske kan ha något med saken att göra? Om det från början inte är linjen som det är fel på kan det vara så att du helt enkelt har hamnat i en klass med människor som inte är lika långt utvecklade och mogna som dig (för jag upplever att du är det). Känn aldrig att du behöver ändra dig efter din omgivning, byt då istället omgivning, i detta fallet klass och skola. Finns det fler klasser i din årskurs inom den linjen du går? Kanske är det lite bättre stämning där? 

Lycka till, hoppas att allt går väl för dig!

Blir så glad när du skriver så långt och utförligt<33, jag vet om att det inte är klassens fel men det jag uppfattade som du uppfattade att jag tyckte att jag hamnade i en klass dör jag kände att jag inte passar in, vilket stämmer. Jag går u naturvetenskap och tycket om det jättemycket, jag har en pararellklass men dem är inte heller så roliga. Mest ”nördar” om man kan säga det. Vilken linje går du på? Vilken öinje bytte du från? Hur ör det nu?


   
SvaraCitera

Hejj1234:

Blir så glad när du skriver så långt och utförligt<33, jag vet om att det inte är klassens fel men det jag uppfattade som du uppfattade att jag tyckte att jag hamnade i en klass dör jag kände att jag inte passar in, vilket stämmer. Jag går u naturvetenskap och tycket om det jättemycket, jag har en pararellklass men dem är inte heller så roliga. Mest ”nördar” om man kan säga det. Vilken linje går du på? Vilken öinje bytte du från? Hur ör det nu?

Roligt att du uppskattar mitt svar, det glädjer mig 😀
Jag ska byta från Naturbruk till Naturvetenskap i höst, kan låta rätt likt man jag tycker det skiljer sig rätt mycket både vad gäller kurser och ambition hos elever. Yrkesförberedande linjer måste tvunget vis inte vara lågpresterande, det säger jag inte. Men där jag har hamnat upplever jag att folk inte riktigt är intresserade av vad de läser eller av att gå i skolan, och det gäller inte bara min linje. Ser därför fram emot när jag hamnar i en på en skola och i en klass där jag förmodligen kan umgås med folk som jag verkligen trivs med och ser mycket likheter med mig själv i. Nu har jag liksom inget val, har en kompis i min nuvarande klass som jag faktiskt trivs rätt så bra med, och det är jag väldigt glad för. Är dock vissa dagar då vi inte har samma lektioner och då är jag hellre för mig själv än att umgås med folk som har dåligt inflytande på mig, som röker, skolkar eller vars personlighet stör mig. Dessa personer hade jag kunnat umgås med om det inte vore för deras dåliga ovanor och inställning till saker och ting, för resten av klassen är rätt så omogna. 
På min skola finns förutom Naturbruksprogrammet Fordon, Frisör, Stylist och Hotell- och turism. Skulle chansa på att hälften av eleverna på min skola röker. Finns få lärare som verkligen undervisar bra, där engelskläraren som jag har nog är det enda exemplet. Resten är långt under. Matteläraren exempelvis, påstår att jag inte presterar så bra och när jag frågar vad jag kan förbättra så säger han bara att det "inte är omöjligt". Det är inte svaret på min fråga utan jag vill veta vad jag ska göra annorlunda, speciellt eftersom jag ju måste klara A-matten väl om jag ska klara C-matten. Jag har svårt att tro att det går så dåligt för mig som han påstår eftersom jag gick ut 9an med ett mattebetyg på gränsen till C, och det var ju enbart för att jag på grund av frånvaro i 7an och 8an missade mycket i skolan. Då tog jag under 9an igen en hel del och höjde mig ett snäpp per termin i varje ämne, lärarna höjer inte mer än så. Jag har alltid tyckt om skolan och började efter min svacka under de två första åren av högstadiet älska skolan och att lära mig. Så känns otroligt synd när jag har gjort det klart för honom att jag vill nå det högsta betyget att han inte säger vad jag ska träna mer på för att nå det. Gör att min motivation för matte, som jag annars älskar, sjunker och får mig att känna att starten på Natur kommer gå åt skogen. Men jag vet att jag kommer klara det fint med min målmedvetenhet, och vet dessutom att jag kommer få mycket bättre lärare i de kursspecifika ämnena. 
Så för att sammanfatta så är det rätt surt just nu, men jag vet att det blir bättre. Det kan alltid bli bättre, och det hoppas jag att det blir för dig också <3 Är det något annat du undrar över går det alltid bra att skriva, även om jag oftast bara kikar in på helgerna. 


   
SvaraCitera

Det kan inte vara nått fel på dig. Jag tror nog att anledningen till att du inte passar med dina kompisar är för att du kanske verkar vara någon som du inte är. Vad prioriterar du och uppskattar i ditt liv? Utgå alltid från det och ”utstråla” den energin <3


   
SvaraCitera