Aviseringar
Rensa alla

Hur ska vi få fler lärare?


Ämnesstartare

Under Världslärardagen i går genomförde Lärarförbundet Eskilstuna en manifestation där 650 tomma par skor ställdes ut för att representera lärarbristen som kan vara ett faktum om tio år. Och det är inte bara i Eskilstuna som det ser ut så ...

Enligt Lärarförbunden så måste lärarnas löner och status höjas för att de inte ska välja något annan arbetsort eller ett annat yrke.

Vad tror du? Räcker det att höja lönen och status för läraryrket, eller är det något annat som måste göras för att lösa problemet?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Nöjda elever = glada lärare, eller? Tror det är en utav de större faktorerna. Att anpassa skolan efter varje enskild elev vore ej så dumt. Förutom att det bidrar till lyckligare elever, leder det även till mindre stökigt arbete för lärarna och därmed blir yrket mer tilltalande, tror jag. 

   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lite mer disciplin i skolan och att inte anpassa skolan efter de sämre eleverna kanske vore en början. Om elever börjar ta skolan mer seriöst så kommer lärarna får det lättare. Elever behöver bli utmanade med saker de tycker är roliga. Om eleverna har det roligare så har nog lärarna det roligare med. Eller?


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

- som nämnt högre lön(ingen fjuttig höjning heller) och högre status

- ingen övertid utan ersättning(allt från arbete hemma, samtal till föräldrar, föräldramöten, utvecklingssamtal, planering av lektioner, rättning av prov m.m.)

- inget förvirrande betygssystem, då en del lärare inte ens kan skilja de olika betygsstegen åt.

- mer ömsesidig respekt mellan lärare och elever, men även föräldrar


   
SvaraCitera
time
 time

Jag tror att det till en början absolut räcker med att höja lönerna (rejält!!!) och statusen. Det är en enorm skillnad på lönen jag skulle få här och lönen om jag skulle jobba på Åland, och det är definitivt en avgörande sak för mig, även om jag skulle älska att bo kvar i Sverige och jobba, men jag har ju studielån och bostadslån att betala av. Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PMR:
 - ingen övertid utan ersättning(allt från arbete hemma, samtal till föräldrar, föräldramöten, utvecklingssamtal, planering av lektioner, rättning av prov m.m.)

Så är det väl även idag? 


   
SvaraCitera
time
 time

PMR:
- som nämnt högre lön(ingen fjuttig höjning heller) och högre status

- ingen övertid utan ersättning(allt från arbete hemma, samtal till föräldrar, föräldramöten, utvecklingssamtal, planering av lektioner, rättning av prov m.m.)

- inget förvirrande betygssystem, då en del lärare inte ens kan skilja de olika betygsstegen åt.

- mer ömsesidig respekt mellan lärare och elever, men även föräldrar

Kort sagt: gör svenska skolan till den finska! Såhär var det i min skola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höj lönerna


   
SvaraCitera

Det ska inte behövas ett stort antal lärare. Skolan behöver moderniseras och samt bli mer effektiv genom distanskurser online. Helt onödigt att gå på lektioner när teknik kan ersätta lärare och klassrum. Samtidigt kan elever lära sig på den takt de känner för utan att bli stressade för prov och betyg.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Tyvärr inte fullt ut, må se ut se på pappret. Ersätts till en viss gräns. Men det överstiger ofta de timmarna. 

rotorblad:

Så är det väl även idag? 


   
SvaraCitera
time
 time

bl: Skolan behöver moderniseras och samt bli mer effektiv genom distanskurser online. Helt onödigt att gå på lektioner när teknik kan ersätta lärare och klassrum.

Då ska man ha råd med tekniken också, vilket är oerhört naivt att utgå från att alla har/kommer att ha i framtiden. Förstås så kan man dela ut datorer/surfplattor men då måste skolan också stå för riskkostnaderna eftersom undervisning ska vara gratis i Sverige. 


   
SvaraCitera

time: Då ska man ha råd med tekniken också, vilket är oerhört naivt att utgå från att alla har/kommer att ha i framtiden. Förstås så kan man dela ut datorer/surfplattor men då måste skolan också stå för riskkostnaderna eftersom undervisning ska vara gratis i Sverige.

En laptop för 3000kr med enkla tillbehör räcker gott och väl plus 200kr internet.

Jämför det med hyreskostnaderna för skola, lärarlöner, matsal och övriga kostnader. Enligt statistik kostar en elev 4000kr per månad (kan variera mellan skolor).

Böcker, pennor och dylikt kan ersättas permanent av statligt skapade videokurser, övningar och liknande på nätet avsedd endast för svenska elever.


   
SvaraCitera

dinkompis: det är ju redan så på universitet. på grundskola och gymnasium behövs det fler lärare

I låg-och mellanstadiet bör det såklart finnas lärare för att hjälpa eleverna på traven men inte längre än så.


   
SvaraCitera

Som sagt, skolan utgör redan en ganska rejäl kostnad och att avveckla den skulle enbart sänka skatten som i sin tur uppmuntrar företag att anställa mer och därav minska arbetslösheten.

Samtidigt slipper man betygshetsen, proven och inte minst mobbning/utfrysning. Dessutom studerar eleven den takt den känner för utan stress.


   
SvaraCitera