Aviseringar
Rensa alla

Hur skaffar jag ett extrajobb?


Ämnesstartare

Hallåhej, jag känner ett behov till att få ett extrajobb efter sommaren. Jag är 16 år och ska sommarjobba under sommarlovet inom barnomsorgen i en månad.

Min frågor lyder: 

  •  Hur många arbeten bör jag söka?
  • Bör jag skicka iväg mitt CV+personliga brev eller borde jag går fram och presentera mig och lämna in mitt CV?
  • Ifall jag skickade iväg mitt CV via mejl, bör jag isåfall ringa upp de några dagar efteråt och påminna de och fråga ifall de har sätt mitt CV?
  • Ska jag kolla upp ifall de söker extra personal innan jag söker arbetet eller går det bra ifall jag bara skickar in mitt CV+personligt brev, ev. går fram och presenterar mig, och sedan väntar på att någon ska ringa upp?

   
Citera

haha "barnomsorgen" kej.

kan tipsa på nannynu om du bor i sthlm och gillar barn.


   
SvaraCitera

  •  Hur många arbeten bör jag söka? Finns inget antal, sök allt du kan tänka dig att jobba med och sluta inte förrän någon nappar.
  • Bör jag skicka iväg mitt CV+personliga brev eller borde jag går fram och presentera mig och lämna in mitt CV? Det allra bästa är väl att göra ett besök på stället du tänkt söka till.
  • Ifall jag skickade iväg mitt CV via mejl, bör jag isåfall ringa upp
    de några dagar efteråt och påminna de och fråga ifall de har sätt mitt
    CV? Om du inte fått svar är det en bra sak att göra, ja.
  • Ska jag kolla upp ifall de söker extra personal innan jag söker
    arbetet eller går det bra ifall jag bara skickar in mitt CV+personligt
    brev, ev. går fram och presenterar mig, och sedan väntar på att någon
    ska ringa upp? Många arbetsgivare annonserar inte efter arbetskraft, sök alla jobb du kan tänka dig både om dom annonserar eller ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Danke schön! 🙂

Ju fler svar desto bättre.


   
SvaraCitera
  1. 2-3 per vecka är lagom tycker jag men det viktigaste av allt är att man lägger ner krut och verkligen inte bara slänger iväg standardmail.
  2. Ordningen brukar vara besöka, telefon, mail. Där första ger störst sannolikhet till att man får jobbet. Ett mail däremot kan det de avfärda mycket lättare.
  3.  Ja det visar att du är engagerad och vill ha de jobb du söker.
  4.  Att ha bakgrundskoll och lite mer kött på bena är alltid bra och visar återigen att du är engagerad och villig att få  jobbet. 

   
SvaraCitera

Finns ingen som anställer en 16-åring med undantag från möjligtvis donken.


   
SvaraCitera

varför blir jag nerröstad för 🙁 kav ju en specifik plats som ts med stor chans kan få jobb på!


   
SvaraCitera

HAHAH varför röstade ni ner hans inlägg ^ 


   
SvaraCitera
Beagle

Har du funderat på att kika på siter som Jappa.jobs eller taskrunner? Kan ju vara smidiga sätt att komma ut och testa på lite olika extrajobb och komma i kontakt med folk som kanske vill anställa dig.


   
SvaraCitera
Quirdo

gå runt och fråga på massa ställen om dom har jobb som du skulle kunna göra. Gör det tills du får ett jobb, inte så supersvårt.


   
SvaraCitera
Quirdo

Gå runt och fråga tills du får ett jobb, så "tjata" typ.


   
SvaraCitera