Aviseringar
Rensa alla

Hur skall man som invandrare få jobb i Sverige?


Ämnesstartare

När man som utländsk vill söka jobb här i Sverige trots att man har gymnasiekompetens och är flytande i Svenska så får man inte jobbet.

Det är för att man inte har ett "svenskt namn". Varför denna diskriminering? Sedan klagar alla på att invandrare inte jobbar, med tanke på diskrimineringen i arbetsmarknaden. Vad vill ni att vi ska göra, byta våra namn?


   
Citera
Ämnesstartare

jag får inte heller jobb trots att jag kan flytande svenska och har gymnasiekompetens


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jag får inte heller jobb trots att jag kan flytande svenska och har gymnasiekompetens

Är du invandrare och har utländskt namn?


   
SvaraCitera

Det får man inte.

ps sluta försöka göra dig till offer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Är du invandrare och har utländskt namn?

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

ps sluta försöka göra dig till offer

Det gör jag inte. Jag har sökt otroligt många jobb och fått noppen på. Detta var även vad min kompis sa att det beror på, diskriminering dem vill inte ha svarta på arbetet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad som än händer, glöm aldrig Las Palmas budskap:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Just med tanke på hur arbetssituationen ser ut för väldigt många ungdomar idag så tycker jag att denna frågan är lite onödig. Handlar knappt om man är "svensk" eller "icke-svensk" längre för ungdomar utan handlar mer om hur det ser ut på arbetsmarknaden just nu.
Såklart blir folk mer än säkert bortsållade p.g.a olika anledningar som inte är ok men så länge man inte kan bevisa det så blir det svårt att kämpa emot just den arbetsgivaren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Just med tanke på hur arbetssituationen ser ut för väldigt många ungdomar idag så tycker jag att denna frågan är lite onödig. Handlar knappt om man är "svensk" eller "icke-svensk" längre för ungdomar utan handlar mer om hur det ser ut på arbetsmarknaden just nu.

Men det pågår ju trots detta väldigt mycket diskriminering i arbetsmarknaden vilket jag tvivlar att någon kan undgå? Min kompis berätta att detta var anledningen till varför jag inte fick jobb, för att jag är svart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är invandrare och har inte ett svenskt namn och ändå har jag ett bra jobb. :S

Tror att anledningen till att du inte har fått ett jobb är en annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilket trams. Det är svårt för alla att få jobb, tror att det är rätt få ställen som diskriminerar invandrare som kan bra svenska och är kvalificerade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Min kompis berätta att detta var anledningen till varför jag inte fick jobb, för att jag är svart.

anmäl arbetsgivaren då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

+ så skriver du alltid "min kompis sa" så tycker att du ska sluta lyssna på dina vänner. Dom verkar inte ha alla hästar i stallet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man kan ju alltid intala sig att man inte får jobb eller liknande pga etnicitet om det känns bättre men sen kan man ju också fortsätta söka.. som det ser ut nu går det ju inte att få jobb vilket namn, hudfärg, hårlängd eller vad man än har. Särskilt inte som ung.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Vilket trams. Det är svårt för alla att få jobb, tror att det är rätt få ställen som diskriminerar invandrare som kan bra svenska och är kvalificerade.

Inte ställen med väldigt många äldre svenskar? Överklass svenskar med andra ord?


   
SvaraCitera