Aviseringar
Rensa alla

Hur skulle du rösta om det vore val idag?


Ämnesstartare

Hur skulle du rösta om det vore val idag. Istället för att enbart skriva ex ''vänsterpartiet'' formulera era åsikter och varför ni just valt de parti ni valt och varför ni tror det är det bästa för Sverige. Allas åsikter respekteras. Kommentera era val och samt formuleringar nedan.

riksdagspartier.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Piratpartiet

Edit: För att de är de närmast de åsikter jag har. Är liberal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Moderaterna (M) (Du röstade på detta alternativ)

Jag hade dock inte gjort det men någon större entusiasm då jag är ganska besviken på partiet i stort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papperssoldat:

Jag hade dock inte gjort det men någon större entusiasm då jag är ganska besviken på partiet i stort.

Förstår. Vad är det som känns mest dåligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Annat parti (kommentera då vilket) (Du röstade på detta alternativ)

Liberala partiet. Alternativt inte alls.


   
SvaraCitera

robinl1997:

Socialdemokraterna (S) (Du röstade på detta alternativ)

För att jag är desperat efter att få bort den borgliga regeringen. Röstar först och främst efter vad partierna har för åsikter om djurrätt och djurskydd, och vänstern ligger mycket längre fram i utvecklingen än vad högern gör på den frontern. Sen kan jag bara inte förmå mig att rösta på MP trots att jag egentligen gillar dem mer än sossarna, för Fridolin är tydligen jägare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Förstår. Vad är det som känns mest dåligt?

Jag tycker att moderaterna plötsligt kan få för sig märkliga åsikter. Exempelvis att privata vårdkliniker ska subventioneras med statliga resurser, eller att förstöra elmarknaden genom subventioner av vindkraft och elcertifikat, vilket leder till ett höjt elpris.

Ytterligare kan jag hålla med djurättaren om att det borgliga blocket, och där med moderaterna, inte arbetar tillräckligt med djurrättsfrågor. Jag är inte vegetarian, eller liknande, men det är för mig viktigt att djuren lever bra och nyttiga liv den tid då de lever.


   
SvaraCitera

robinl1997:

Annat parti (kommentera då vilket) (Du röstade på detta alternativ)

Att rösta i denna typ av val är inte förenligt med mina åsikter; parlamentarismen, i sin natur, stärker och centraliserar makt, vilket står i stark kontrast till det samhälle jag vill leva i.

Riksdagen styr inte genom mitt samtycke, utan genom att kräva min underkastelse, vilket gör den omoralisk och olämplig för mig att ha att göra med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Vänsterpartiet (V) (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

robinl1997:

Vänsterpartiet (V) (Du röstade på detta alternativ)

* Vänsterpartiet är det enda riksdagsparti som klart och tydligt tar ställning för att skola och omsorg inte ska få drivas i vinstsyfte, samtidigt som man har ett konkret, vattentätt förslag för hur detta ska regleras som fortfarande tillåter alternativa ägarformer.

* Inget annat riksdagsparti vågar stå upp för kortare arbetsvecka längre (MP, I am disappoint). Danmark har 37 timmars arbetsvecka med avlönad lunchpaus och Frankrike har 35 timmar, så skrämselpropagandan från Löfvén och de andra borgarna om att det skulle demolera Sveriges konkurrenskraft ter sig aningen överdriven.

* Vänsterpartiet vill dessutom avskaffa RUT-avdraget och återställa restaurangmomsen, till skillnad från S, MP, M och de andra borgarna - det är inte rimligt att skattebetalarna ska subventionera restaurangbesök, städning, bartender och barnkalas åt dem som redan har råd, speciellt inte när kostnaden för kalaset landar runt 6 500 000 000 kronor och inga konkreta effekter på sysselsättningen kan presenteras.

* Vänsterpartiet vill, även detta som enda parti, investera konkreta pengar på att bygga bostäder och järnväg. De andra hoppas mest på att marknadens osynliga hand ska lösa problemet. Det har inte gått så bra hittills.

* Vänsterpartiet har en sund inställning till budgetpolitik; först tar vi en titt på vad som behöver göras, därefter kollar vi hur mycket pengar det kommer att kosta och ser till att hitta pengar till förslagen. Detta i kontrast till samtliga andra riksdagspartier, som först kollar hur många skatter de kan sänka och hur mycket pengar som blir kvar efter det, och därefter genomför nedskärningar på vård, skola, infrastruktur och mycket annat för att ha råd med det.

De andra riksdagspartierna driver allihop mer eller mindre samma nyliberala privatiseringspolitik. Socialdemokraterna ligger numera väldigt nära Moderaterna i de allra flesta frågor, och till och med MP har fullständigt övergett sin ideologi för att bli mer tilltalande för de borgerliga dagstidningarna, och har numera ungefär lika mycket med seriöst miljöarbete att göra som Centerpartiet.

---

Naturligtvis är inget parti perfekt. Precis som i alla andra riksdagspartier så är det tekniska kunnandet begränsat och även om Vänsterpartiet motsätter sig mjukvarupatent, IPRED och FRA-lagen, och förespråkar reformerad upphovsrätt, så driver man inte dessa frågor så hårt som man borde. En jättesatsning på snabbtåg och spetsforskning inom kärnfusion och andra lovande alternativa energislag hade också varit välkommet. De hade verkligen behövt en mer aktiv politik beträffande nätneutralitet och internetleverantörernas roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Socialdemokraterna (S) (Du röstade på detta alternativ)

Vill ha bort skiten som sitter nu, så egentligen är det hugget som stucket mellan S, V och MP. Men S känns bredast och det är väl det jag gillar.


   
SvaraCitera

robinl1997:

Folkpartiet (FP) (Du röstade på detta alternativ)

pga bäst
behöver jag säga ngt mer ens[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är utomparlamentarisk lagd, skulle inte rösta alls. Alt. Osynliga Partiet men de ställer inte ens upp längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visa mig ett parti som:

- Vill gå ur EU
- Vill legalisera cannabis
- Vill legalisera prostitution
- Vågar ta upp frågan om invandring.
- Tror på välfärd.
- Vill avskaffa monarkin.

Så lovar jag att rösta på det partiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

robinl1997:

Vänsterpartiet (V) (Du röstade på detta alternativ)

Parlamentarism är ett jävla horeri men det gäller att försvara dom framsteg som trots allt genomförts inom detta system eller iaf bromsa upp nedmonteringen av välfärd osv. Sedan försöker man iaf bromsa lite när övriga partier villigt suger Brysselkuk. Det gäller att försöka hålla båten Sverige någorlunda flytande även om dom allra flesta av oss bara blir andraklasspassegare på denna typ av fartyg. Då får man finns sig i att vara socialdemokrat.


   
SvaraCitera