Aviseringar
Rensa alla

Hur släpper man in personer successivt/i rätt takt


Ämnesstartare

Jag tkr att hela relationsbyggarprocessen suger lite och hoppar gärna över ett par steg, kommer jag väl överens med någon, varför hålla mig på "min kant" i ett halvår liksom. Umgås och pratar gärna med personer jag tycker är trevliga och kommer väl överens med. 

Jag fattar att det finns människor som istället låter vänskap växa fram jättelångsamt och jag fattar inte hur det går till. Jag fattar även att det finns folk som blir skrämda av människor som verkar vara öppna fastän ma inte känt varandra i fem år, och delvis med tanke på dem undrar jag, vilken takt är "rätt" att släppa in folk i ens liv i?

Frågan kom upp iom "men du kanske skulle prova släppa in folk litegrann men inte helt för då kanske du lär dig att dom inte är 'farliga' utan du faktiskt kan må bra av dem" men hur fan gör man det.


   
Citera

Man gör det som känns rätt. I fall man känner halvvägs in i processen att det går för fort får man bromsa in lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:
Man gör det som känns rätt. I fall man känner halvvägs in i processen att det går för fort får man bromsa in lite.

jag tycker ju inte att det känns fort. tycker däremot att alla nya sociala situationer är jättejobbiga pga rester av social fobi, så därför har jag mest ytliga bekanskaper man hänger med på fester/småpratar med om man ses på stan typ. Tydligen så ska det vara "jättenyttigt" för mig att skaffa mig nära vänner eller nåt. :S


   
SvaraCitera

fattar inte varför man ska ha med andra människor att göra, känns som ett drogberoende mer än nåt annat

fast det uppmuntras

egentligen är det fel att man känner så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:
fattar inte varför man ska ha med andra människor att göra, känns som ett drogberoende mer än nåt annat

fast det uppmuntras

typ så
men mm. är tydligen inte "sunt" att inte vilja ha många personer "under skinnet" såatte :S


   
SvaraCitera

Jag slänger min personlighet och liv i ansiktet på alla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez:
Jag slänger min personlighet och liv i ansiktet på alla

tack för ditt bidrag


   
SvaraCitera

elverpigen:

tack för ditt bidrag

Orkade inte försöka begripa vad poängen med tråden var, så tolkade fritt


   
SvaraCitera

elverpigen:

typ så
men mm. är tydligen inte "sunt" att inte vilja ha många personer "under skinnet" såatte :S

människan är ett flockdjur men vi lever i en individualistisk fas som gör att vi skäms över detta

kanske


   
SvaraCitera

tror jag går lite för fort fram med folk. är lite för öppen om lite för mycket och det gör nog folk obekväma. men tänker att det är väl lika bra att de lär känna mitt "riktiga jag" nu än om ett halvår så vet de vad de har att göra med 


   
SvaraCitera

+ testar folk lite genom att vara öppen. om de blir obekväma av att jag till exempel berättar att jag gått i terapi så vet jag att vi inte kommer kunna vara särskilt bra vänner


   
SvaraCitera

Det där är ju från och till i alla fall för mig. Vissa människor kan det ta en låååång tid för mig att släppa in, och med andra funkar det dirr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:
tror jag går lite för fort fram med folk. är lite för öppen om lite för mycket och det gör nog folk obekväma. men tänker att det är väl lika bra att de lär känna mitt "riktiga jag" nu än om ett halvår så vet de vad de har att göra med 

typ så känner jag också lite
att varför sitta och anpassasig Bara För Att Skaffa Vänner, det är ju inte den sortens vänskap jag vill ha. Vad är egentligen skillnaden mellan att spela någon annan än sig själv för att få vänner, och att ha "murar" kring sitt inre. båda innebär ju att man inte är helt sig själv inför folk...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:
+ testar folk lite genom att vara öppen. om de blir obekväma av att jag till exempel berättar att jag gått i terapi så vet jag att vi inte kommer kunna vara särskilt bra vänner

går det ens att berätta sånt? brukar undvika psykisk ohälsa/tunga ämnen väldigt länge pga det är så tabu. berättade för en av mina närmaste att han behövde hålla lite koll på mig då jag börjat med antidepp och tänkte supa, han ba OMG och reagerade väldigt chockat. hur ska då nyare bekantskaper reagera, tänker jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll: Vissa människor kan det ta en låååång tid för mig att släppa in, och med andra funkar det dirr

hur umgs du med folk du inte släpper in? Är det ba "vi är i samma umgänge" eller kan du umgås på tu man hand med såna också?


   
SvaraCitera