Aviseringar
Rensa alla

Hur slutar man bry sig om hur man ser ut?


Ämnesstartare

Det går inte! Är du ful så är du. Du kan inte göra nåt åt det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra bryr sig betydligt mer om mitt utseende än vad jag själv gör. Alltid blir det någon kommentar. Negativ eller positiv.

Men sanningen att säga är att jag bryr mig inte speciellt mycket, inte heller om vad andra tycker. Varken om det är positivt eller negativt. Framför allt inte om det är negativt.


   
SvaraCitera

Jag bryr mig inte hur andra ser ut, varför skulle jag själv vara ett undantag? Jag ser människokroppen som en tank gjort för att skydda hjärnan, vilket är ett faktum, hjärnan ligger där skyddad från våld- Mitt sätt att se på allt är episkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man nöjer sig med det lättköpta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burg:
Kanske man kan sluta bry sig om vad andrs tycker om ens utseende.

Detta, ungefär. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:
man nöjer sig med det lättköpta

va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidsro:

va?

man nöjer sig med det lilla och ger upp ambitioner, så kanske det blir oviktigt att vara i toppklass.


   
SvaraCitera

Börja med att ta bort/täcka över alla speglar i ditt hem. 


   
SvaraCitera
seasaw

ganska skön känsla, vad det än må gälla, att ba skita i vad andra tycker och tänker.... lättare sagt än gjort


   
SvaraCitera

Varför ska du ens bry dig vad andra säger , som mig alla brukade snacka skit bakom min rygg , men jag fick de att sluta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror väl på varför man bryr sig om hur man ser ut.

Om man hela tiden kritiserar sig själv och sitt utseende så borde man nog jobba på sin självkänsla. Känslan att "jag duger oavsett".

Om man däremot bara oroar sig över vad andra tycker så är det la det man borde jobba med. Att inte bry sig om andras åsikter. Insåg nu att en lösning också här är att jobba på självkänslan.

Båda problemen kan grunda sig i för mycket självkritik också. Ett bra sätt att sluta kritisera sig själv är dels att helt enkelt göra sitt bästa föra att inte tänka såna tankar. Dels en lite KBT-variant, att göra sånt man är rädd för. Det kan hjälpa en att sluta tvivla på sig själv och inse att det finns väldigt lite att vara rädd för


   
SvaraCitera
Exner

Chibibbi:
Så länge  omgivningen har någon typ av makt relevant för ens liv, och denna omgivning anser en vara ful, kommer man bli begränsad utav deras värdeomdömen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidsro:
Jag menar nu På Riktigt.
Folk pratar men säger inget.
Kan någon säga något om detta?

Folk säger att de inte bryr sig
Men jag tror de bara använder sina sagda ord som taktik, och jag tror inte den fungerar.
Jag tror att de bryr sig.
Jag tror att om de en dag vaknade med ett fult ansikte, skulle de bli ledsna.
Så jag tror inte på dem.

Hur slutar man bry sig?

Kan man göra det, På Riktigt?

Man kan definitivt acceptera hur man ser ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kan man inte, i sådant fall lurar man endast sig själv! Här i världen är utseendet bland det allra viktigaste. 


   
SvaraCitera
goliat

Det handlar om att man kommer till den insikten att man accepterar hela sig själv och värdesätter sig själv utan att vara beroende av vad andra tänker/tycker/säger. Man skapar en god självkänsla som blir skölden mot tvivel och osäkerheten på sig själv. Man har en positiv inställning till sig själv och sina förmågor och vet att man är precis lika mycket värd som andra oavsett utseende. Har man den inställningen själv så kvittar det hur mycket andra blåser upp sig, för man har tryggheten i sig själv. Men det är ju inget som byggs på en dag, det tar en massa tid och övning - och tänkande. jag kan inte påstå att jag är där själv.


   
SvaraCitera