Aviseringar
Rensa alla

Hur snabbt går man upp i vikt igen?


ickus

soelas:

Hon jag träffar nu är utbildad skjuksköterska, men jobbar på liknande sätt 🙂 Jag träffar henne ca 1 gång i veckan också, då är den enda gången jag ska väga mig.

Ah men det är bra. Jag väger mig bara också då. Men ta kontak med dietist!


   
SvaraCitera

soelas:

Åh, det är sånt jag vill höra ^^ Hur många näringsdrycker drack du per dag?

När jag väl åt fulla portioner behövde jag bara en näringsdryck per dag, vilket räckte för att ge en viktuppgång på 0,5-1 kg/vecka (som var det man skulle gå upp på beh.hemmet jag var på).

Jag hade en väldigt jämn viktuppgång under större delen av min behandling, men så är det absolut inte för alla. Om du skulle uppleva att du plötsligt går upp 1-1,5 kg på en vecka ska du inte få panik över det - det är helt normalt att det går lite snabbare i perioder. På samma sätt kan man ibland stå still eller bara gå upp nåt hekto, och då är det lika viktigt att inte ge upp och tänka att det är för svårt, att man lika gärna kan välja anorexins väg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

När jag väl åt fulla portioner behövde jag bara en näringsdryck per dag, vilket räckte för att ge en viktuppgång på 0,5-1 kg/vecka

Tror du att man kan gå upp i vikt av att bara äta fulla portioner? Hade du i början gått upp om du gjort det, utan näringsdryckerna? Hur mycket hade du gått upp när du väl åt fulla? Vad tror du? 🙂
(många frågor)


   
SvaraCitera

soelas:

Tror du att man kan gå upp i vikt av att bara äta fulla portioner?

Hmm, jag har väldigt svårt att tro det. Om du med din undervikt bara äter fulla portioner, räcker den energin endast till att hindra kroppen från att ta mer skada. Det räcker inte till för att reparera dina organ och ge viktuppgång.

soelas:

Hade du i början gått upp om du gjort det, utan näringsdryckerna?

Första veckan(/veckorna) åt jag bara halva portioner + n-dryck för att inte chocka kroppen, och då gick jag inte upp i vikt. Personalen fick mig att börja äta fulla portioner så fort som möjligt för att inte dra ut processen i onödan, och efter det gick jag som sagt upp ca 0,5-1 kg i veckan.

Som jag ser det finns det två risker med att dra ut på viktuppgången genom att skippa näringsdryckerna.
- Dels tar det mycket mycket längre tid, vilket försämrar dina chanser att bli frisk. Ju längre kroppen är i svält, desto starkare blir den anorektiska identiteten och desto sämre blir prognosen.
- Dels ökar risken för att du utvecklar hetsätningsbeteende. Samma där: ju längre kroppen är i svält, desto starkare blir signalerna att fylla på energiförråden. Börjar man jävlas med kroppen och ge den liiite mer, men fortfarande inte tillräckligt, kan man räkna med ett uppror.


   
SvaraCitera

Fascinationen för näringsdrycker bland anorektiker tycks vara lite som den för proteinshakes bland nybörjare i gymmet.

Finner detta intressant.


   
SvaraCitera

Panda:

Fascinationen för näringsdrycker bland anorektiker tycks vara lite som den för proteinshakes bland nybörjare i gymmet.

[rolleyes] Ligger nånting i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Som jag ser det finns det två risker med att dra ut på viktuppgången genom att skippa näringsdryckerna.

Mina behandlare säger också att det är bättre att gå med näringsdrycker än med mat. För det är lättare att plocka bort, än att återigen försöka minska maten. Men engång ska jag prova äta fulla måltider och se vad som händer.

annoyed:

ju längre kroppen är i svält, desto starkare blir signalerna att fylla på energiförråden

Precis som jag känner! Jag blir nästan inte mätt nu. Och hungrig snabbt igen. Känns som att magen är ihålig och allt jag stoppar i mig dunstar bort x)


   
SvaraCitera

soelas:

Precis som jag känner! Jag blir nästan inte mätt nu. Och hungrig snabbt igen. Känns som att magen är ihålig och allt jag stoppar i mig dunstar bort x)

Så var det för mig också!

Lycka till hördu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har hållit på och kämpat i 7 månader med att försöka gå upp totalt 7 kg i vikt, men det är inte så lätt som det verkar. Jag har inte rört på mig alls och ätit 6 mål om dagen. ca 2700 kcal om dagen. Kroppen höjer sitt energibehov ju mer man äter. Det kan ta ett tag, men efter någon månad så kommer din kropp behöva mer energi för att gå upp i vikt. Tjejer i tonåren behöver ca 2300 kcal/dag om de inte tränar. Kan säga att det är så värt det att börja äta mer, har ca 1.3 kg kvar dit jag ska vara men jag kämpar på uppåt [wink] Om du börjar äta ca 2000 kcal/dag så kanske det funkar att gå upp med från början, men förr eller senare så kommer du behöva öka energiintaget för att fortsätta gå upp i vikt. Den första kilona går snabbast och det beror på att vattennivån ökar i kroppen. Snälla, sluta träna och börja gå på matschema, du blir så mycket lyckligare när du en dag slipper tänka på mat, vikt och kcal [love] Du är inte ensam om att ha känt dig som "den större tjejen". jag har alltid gjort det eftersom jag går i en skola där det bara finns en tjej i varje klass som inte bantar. När du kommer ut i arbetslivet så kommer du se att du är normal och inte större än andra. I vissa skolor så finns det många smala och i andra många överviktiga. När du nått normalvikt kommer du vara mittimellan, och det är det som kommer vara idealet som vuxen [y]


   
SvaraCitera

soelas:

Hur är det egentligen att gå upp i vikt efter självsvält? Går det snabbt? Krävs det mer mat än 2000kcal? Jag tycker inte att min matlista är så himla mycket ändå, har hört folk som säger att det krävs ofantligt mycket mat för att gå upp i vikt.Någon som upplevt det?

Under sommaren utvecklade jag Anorexia och min mamma blev så rädd att jag skulle dö i sömnen att hon tvingade mig att börja äta. Så jag började äta..Men inte rätt.. Jag började äta godis och mer godis och det slutade med att jag gick upp fort i vikt men också att jag nu blev sockerberoende. När man väl gått upp i vikt sjönk iallafall mitt självförtroende till botten . Eftersom hjärnan fortfarande har kvar det där med att man är tjock. Så jag tipsar om att äta vanlig mat till en början och sedan kanske äta lite godis på någon lördag eller nått för du vill inte känna det som jag känner just nu.

Ps. Tränar du? isånafall Vad tränar du?


   
SvaraCitera

Har inga ätstörningar, är 177 och väger mellan 48-53 där jag klassar 53 som idealvikt. som någon sa tidigare tar det längre tid än man tror att gå upp, jag har som sagt inte ens någon "sjukdom" och har ändå svårt att ta mig upp.
Jag äter frukost, stor middag och två mellanmål (dock ej lunch vardagar pga äcklig skola) utan återhållsamhet [rolleyes] och tränar och motionerar på rätt mild nivå regelbundet (promenerar, simmar och bestiger berg). Relativt jämn i vikten, varken höjs eller sänks, sen poff blir jag förkyld ett par dagar, missar någon måltid eller något, och så har 3 kilo försvunnit.
Då tar det en månad att få tillbaka dem, sen stannar jag på samma medelvikt, en vecka trillar de bort, och en månad att få tillbaka dem. Det är väl så min kropp går till, men det är väldigt enerverande och jag vet inte ännu hur jag ska göra för att få behålla mina kilon [confused] man märker direkt att tuttarna försvinner och benen smalnar till, just nu har jag en smalare period som jag försöker radera med extra måltider.

men vissa har väl den sortens förbränning osv. jag håller mig stabil men på en låg nivå, liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

overdose delusion:

Jag äter frukost, stor middag och två mellanmål (dock ej lunch vardagar pga äcklig skola)

Då äter ju du i och för sig ett mål för lite varje dag. Vilket gör att du måste äta mycket större portioner de övriga målen för att ha rätt energiintag.

Sen tror jag att när man ligger närmare normalvikt så krävs det ju mycket att gå upp.. men när man ligger på undervikt så bör det gå snabbare för att kroppen inte förbränner lika mycket?


   
SvaraCitera

soelas:

Då äter ju du i och för sig ett mål för lite varje dag. Vilket gör att du måste äta mycket större portioner de övriga målen för att ha rätt energiintag.

Jo, precis, och det försöker jag säga att jag gör. Jag är dock ingen kaloriräknare, utan gör stora portioner och äter tills jag är mätt och lite till.

soelas:

Sen tror jag att när man ligger närmare normalvikt så krävs det ju mycket att gå upp.. men när man ligger på undervikt så bör det gå snabbare för att kroppen inte förbränner lika mycket?

Jag har levt med undermålig energi så länge att jag inte ser något konstigt i det, van vid att vara yr och trött men jag har levt så mycket länge. Framför allt i skolan, där jag ju går rätt länge utan mat, som sagt. Vet alltså inte hur mycket som förbränns när eller vad normalvikt skulle vara. Jag är rätt spinkig även när jag ligger på 53, menar jag. Alltså borde jag inte förbränna särskilt mycket alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är waaay mycket svårare att gå upp än du tror. Du bör satsa på 4000 kalorier om dagen i början 😀 Tro mig jag om någon vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

overdose delusion:

Jag har levt med undermålig energi så länge att jag inte ser något konstigt i det, van vid att vara yr och trött men jag har levt så mycket länge. Framför allt i skolan, där jag ju går rätt länge utan mat,

Det låter inte som att du är särskilt snäll mot din kropp då ^^ Något som jag har lärt mig är att det inte ska gå mer än 3h mellan målen, dels för att hålla en jämn förbränning men också för att hålla blodsockret uppe. Det blir betydligt svårare att koncentrera sig om man inte ätit.

människan:

Det är waaay mycket svårare att gå upp än du tror. Du bör satsa på 4000 kalorier om dagen i början 😀 Tro mig jag om någon vet

Tack för kommentaren 🙂 Har du själv varit med om det ?


   
SvaraCitera