Aviseringar
Rensa alla

Hur startar man om hela datorn?


Ämnesstartare

Jag vill starta om hela min dator. Då menar jag inte att bara stänga av den och sen sätta på den igen utan att radera allt och starta om den på nytt. Men jag vet inte hur man gör, någon som ve hur? Btw så har jag en bärbar dator med Microsoft.


   
Citera

Formatera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedon:
Formatera.

Hur gör jag det?


   
SvaraCitera

Har du Windows 8/8.1?


   
SvaraCitera

Chocolatemustache : Hur gör jag det?

barafordig.jpg


   
SvaraCitera
Töntt

Chocolatemustache :
Jag vill starta om hela min dator. Då menar jag inte att bara stänga av den och sen sätta på den igen utan att radera allt och starta om den på nytt. Men jag vet inte hur man gör, någon som ve hur? Btw så har jag en bärbar dator med Microsoft.

Google it?


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Chocolatemustache :
Jag vill starta om hela min dator. Då menar jag inte att bara stänga av den och sen sätta på den igen utan att radera allt och starta om den på nytt. Men jag vet inte hur man gör, någon som ve hur? Btw så har jag en bärbar dator med Microsoft.

Antar att du menar att du vill återställa datorn? Vill du ha fabriksinställningarna, dvs så som den var när den köptes? (Gjorde själv det för några månader sedan)

  1. Klicka på startknappen 
  2. Gå in på kontrollpanelen 
  3. Skriv "återställning" i sökrutan
  4. Klicka på återställning
  5. Klicka på "avancerade återställningsmetoder"

Tänk dock på att den troligen kommer vilja göra massvis med uppdateringar, så datorn kan stå ett bra tag.


   
SvaraCitera

Jag FÖRUTSÄTTER att du har operativsystemet på en DVD skiva! 

Gå in på en här datorn och välj C > högerklicka och välj formatera. Då får du upp ett varningsmeddelande som säger att du kommer att RADERA ALL INFORMATION på hårddisken.

Om du verkligen har säkrhetskopierat allt av värde typ bilder, video, brev, mail osv så klickar du OK.

Sedan stoppar du DVD-skivan i DVD-läsaren och ominstallerar operativsystemet på nytt.

Vad har du för operatisystem? MS Windows 8/8.1, Windows 7 Sp1 . Windows Vista eller Windows XP?

MEN DETTA KRÄVER ATT DU HAR ETT KOMPLETT OPERATIVSYSTEM PÅ DVD ANNARS FÅR DU INTE IGÅNG DATORN IGEN!!!  <<< VIKTIGT!!!!!!!!!!


   
SvaraCitera

Armagedon: Formatera.

Är att initiera ett filsystem och har egentligen inget med installationen av ett operativsystem att göra mer än att man brukar få som alternativ att också utföra en formatering på samma gång.Glad


   
SvaraCitera

Stoppa in ett flashminne/skiva med os på, starta upp skiten o trycl delete lr  afan det är så du kommer in i bios/uefi. Byt sedan boot order så den enhet du har installationsfilerna på hamnar först. Exit & save, formatera den hdd/ssd du jar os på idag och installera på den.. in i bios sedan och ändra tbx boot till hddn/sddn chop chop


   
SvaraCitera

aristoteles: Är att initiera ett filsystem och har egentligen inget med installationen av ett operativsystem att göra mer än att man brukar få som alternativ att också utföra en formatering på samma gång.

Det brukar inte vara någon större hit att bara ominstallera operativsystemet... om det ens går... utan att omformatera hårddisken. Förutsatt att nuvanrande OS är up to date ex Win 8.1 så skulle alltså TS försöka lägga Win 8 över Win 8.1 och det vet jag inte ens om det är möjligt.

Vore intressant att höra från TS varför h*n vill ominstallera OS.


   
SvaraCitera

Vilken dator har du? Dom flesta datorer kan du dunka f12 eller liknande knapp när du startar den för att få upp en återställningsmeny.


   
SvaraCitera

godismannen: Det brukar inte vara någon större hit att bara ominstallera operativsystemet... om det ens går... utan att omformatera hårddisken.

Det går och det beror helt på omständigheterna. Men ja, det är vanligt att man väljer att formatera då man installerar om sitt OS. Det är dock inte ekvivalent med att installera ett OS.

godismannen: Förutsatt att nuvanrande OS är up to date ex Win 8.1 så skulle alltså TS försöka lägga Win 8 över Win 8.1 och det vet jag inte ens om det är möjligt.

Jag har inte uppmuntrat trådskaparen att inte formatera. Men att bara formatera skulle endast ge honom en dator som inte kan starta.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

godismannen:
Jag FÖRUTSÄTTER att du har operativsystemet på en DVD skiva! 

MEN DETTA KRÄVER ATT DU HAR ETT KOMPLETT OPERATIVSYSTEM PÅ DVD ANNARS FÅR DU INTE IGÅNG DATORN IGEN!!!  <<< VIKTIGT!!!!!!!!!!

Vi vet ju inte vad ts har för märke/modell på datorn. Många laptops har inte DVD, då blir det via extern DVD eller USB om den inte har "inbyggd" återställning eller vill byta OS.
Dom flesta laptops har en återställningsprocess, enklast att komma in där är att starta om datorn och trycka på koden (olika beroende vad det är för märke/modell) när logotypen visas då kommer in i återställningsfunktionen.


   
SvaraCitera

Villket operativsystem kör du?


   
SvaraCitera