Aviseringar
Rensa alla

Hur stort förtroende har du för polisen?


Ämnesstartare

Just nu genomförs en rekordstor utbildningsinsats inom polisen. Och det är mötet med ungdomar som ska bli bättre.

Image

Först får poliserna en teoretisk utbildningsdag med fokus på multikultur och hatbrott. Sedan är det dags att komma ut i skolorna. Då får elever och poliser mötas för att ställa frågor, svara på funderingar - och till sist prova på att byta roller.

-Vi får ju kontakt med ungdomar och ungdomar ser att poliser är människor och då gör ju det att förtroendet ökar och man vågar berätta saker som man är orolig för, säger länspolismästare Carin Götblad.

Läs hela artikeln, och se inslaget på SVT.se.


   
Citera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Mjorå, de gör väl ett bra jobb. (Du röstade på detta alternativ)

Men tveksam till att de får chansen.
Välutbildade och dyra - men får sitta och vända papper och ta hand om fulla ungdomar. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Hmm ... jag vet inte riktigt. (Du röstade på detta alternativ)

Man hör så mycket och ser så mycket, vilket gör att jag blir osäker på var man har dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Sisådär. (Du röstade på detta alternativ)

bor ju i gettot så five-oh är ju alltid ens nemesis liksom (..)
fast tror att individuella poliser är helt ok alltså vet att jag brukar kalla dem normalbegåvade och annat men har faktiskt sett såna ej vart sviniga.
De på uppdrag granskning tex, när de jagade fyllon, de verkade helt ok liksom. Men göteborgskravallspoliserna (åter igen, fick ta mycket skit pga deras efterblivna ledning) gillade jag ej så much. Poliser som tar fast folk för fortkörning ska avrättas direkt på plats i Mitt Sverige.

Men tror som sagt, byt chefer, de nuvarande är för gamla och dumma och korrupta, och värdelösa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Man hör så mycket och ser så mycket, vilket gör att jag blir osäker på var man har dom.

Hur många poliser hör du något om - och hur många poliser hör du inget om..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Inget alls! (Du röstade på detta alternativ)

Saknar även förtroende för våran psyk- och sjukvård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Jättestort! (Du röstade på detta alternativ)

åtminstone större än för de flesta andra tjänstemän som representerar vår suveränitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Mjorå, de gör väl ett bra jobb. (Du röstade på detta alternativ)

I guess
hör eller ser inte så mycket så jag vet egentligen inget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Hur många poliser hör du något om - och hur många poliser hör du inget om..?

Antagligen mer jag inte hör om.


   
SvaraCitera

André Vifot Haas:

Sisådär. (Du röstade på detta alternativ)

kommer inte ihåg den exakta siffran, men vill minnas att jag lärde mig på samhällskunskapen i gymnasiet att någonstans under hälften av alla brott reds ut (har för mig att det var kring 30%, men kan ha fel).

Till utredda brott hörde dessutom sådana där brottsundersökningen lagts ner vill jag minnas.

Troligen är det inte ens polisernas fel, utan snarare dåligt med resurser, men fortfarande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Mjorå, de gör väl ett bra jobb. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Sisådär. (Du röstade på detta alternativ)

Jag kan väl inte säga att det är så jättestort, många är fantastiska och många är tards, som samhället i stort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

många är fantastiska och många är tards

Vet inte ifall jag går med på den där ständiga klyschan om att "några rötägg saboterar ryktet för resten av poliskåren". Säger inte att det är det du menar, men enligt min uppfattning så är varje polis som inte motarbetar sina tjänstefelande kollegor lika dåliga själva.

OnT:
Har visst förtroende för poliser som rycker ut mot akuta våldsbrott etc, och har ett positivt minne av polisen när de hjälpte mig leta upp en vän som försökte ta livet av sig för några år sedan. Annars ganska uteslutande dåliga erfarenheter, framförallt kanske från innerstadspolisen och Romeo-enheten, Kilo och andra SPT-poliser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Mjorå, de gör väl ett bra jobb. (Du röstade på detta alternativ)

Vill svara "Jättestort" men då man hör om saker vissa poliser gör så sjunger förtroendet tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Mjorå, de gör väl ett bra jobb. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera