Aviseringar
Rensa alla

Hur svår är matten på Gymnasiet om man går tekniklinjen?


Ämnesstartare

SVARA, plz


   
Citera

Omöjligt att säga då det varierar från person till person. Inom teknikprogrammet ingår 1c till 3c som obligatoriska kurser, det vill säga samma tre kurser som för naturvetenskapsprogrammet.

Personligen tyckte jag inte att de kurserna var svåra, och jag känner andra som håller med mig. Samtidigt känner jag flera andra som hade en del problem med de kurserna, och då framförallt 3c.

Räkna dock med att det blir svårare än högstadiets matte, blir en hel del nya saker som introduceras.


   
SvaraCitera

I matte 2c och 3c blir det svårt, massa derivata och enhetscirkeln och bla bla. 


   
SvaraCitera

1c var bara repetition. Sedan var 2c lite svårare, men det går om man har fokus från början. 3c har jag inte gjort än så det kan jag inte säga något om.

De tre är de obligatoriska kurserna och är samma mattekurser som natur har.


   
SvaraCitera

Matte 1c är svår om du tyckt matte är svårt i grundskolan, 2c är svårare om du har en dålig lärare, 3c klarade jag bättre och höjde mig men har hört att det var 2 klasser nu där majoriteten av klassen fick F som går tekniklinjen.
Så... För att besvara din fråga så skulle jag ge matten en svårighetsgrad på 9/10.

(Upplevelsen på hur svårt matten är kommer ju variera från person till person beroende på vad de haft för lärare, vilka förhållanden till matte som de haft innan och hur mycket du jobbar, osv. Men det är bara att kämpa. Om det är svårt så går det juTumme upp).


   
SvaraCitera