Aviseringar
Rensa alla

Hur tänker ni?


Ämnesstartare

Hej igen! det här är min andra inlägg(eller vad man nu kallar det). Jag ska snart välja inriktning på gymnasiet. 
Jag tänker gå på den linjen jag är bra på, men många an mina kompisar väljer linjer som de gillar. Och det fick mig att tänka hur tänker ni när ni väljer/valde gymnasielinje. Ska man gå på den linjen man tycker om eller den linjen som man är bra på eller på den linjen man är intresserad av. 


   
Citera
Ämnesstartare

Jag valde den linjen som jag tror passar mig bäst ute i arbetslivet eller vad man nu ska säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väldigt svårt vad som blir bäst för en i slutändan.
Utgår jag ifrån mig själv så gick jag Samhäll för att jag ville bli SO-lärare.
Innan jag ens var färdig insåg jag att jag inte alls vill bli det.
Samtidigt ville jag söka in till Fordon fast jag inte alls kunde någonting om det men då jag har lätt för att lära mig så tänkte jag att det kunde gå.

Då jag idag kör buss och pluggar till trafiklärare så känns det såhär i efterhand som om Fordon hade varit det bästa valet för mig på gymnasiet. Samtidigt så tror jag att jag fått med mig många bra erfarenheter via Samhäll och andra utbildningar efter det som kommer att bli till stor nytta för mig som trafiklärare sedan. 

Dina intressen, vad du vill bli m.m kommer förmodligen att ändras. Gå det som det känns som att du har nytta av. Är det något du gillar extra mycket och det finns ett program för det: go for it!

Skulle du senare inse att du inte trivs med det så är det inte försent ens efter gymnasiet att skola om sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Well kunde bara välja mellan typ tre grejer så tog ba de roligaste


   
SvaraCitera
Algot

Jag kommer också att välja gymnasieprogram snart, jag är väldigt intresserad i matte och fysik, främst astronomi. Så jag kommer att gå natur. 
Jag tycker att du ska välja det du tycker är roligt eller det du är intresserad av, gå för det du brinner för! 

Lycka till! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Algot:
Jag kommer också att välja gymnasieprogram snart, jag är väldigt intresserad i matte och fysik, främst astronomi. Så jag kommer att gå natur. 
Jag tycker att du ska välja det du tycker är roligt eller det du är intresserad av, gå för det du brinner för! 

Lycka till! Glad

Tack☺


   
SvaraCitera

Ja va inte ett dugg intresserad av skolan så tog ba nått ja kom in på men d va inte alls min grej så ska byta linje nästa termin.. så mitt tips e att ta nått du tkr verkar va intressantTumme upp


   
SvaraCitera

Jag vet inte vad jag tycker om. Jag valde naturvetenskapliga programmet. Jag tror att jag är intresserad av vissa delar av biologi, och jag skulle definitivt vilja äga naturvetenskaplig kunskap, problemet är att jag inte är säker på att jag är intresserad av att förvärva kunskapen


   
SvaraCitera

Jag har valt naturprogrammet. Detta valde jag för att jag är intresserad av no-ämnena och jag gillar matte. Jag tror det viktigaste är att välja det du gillar. Är du intresserad av att lära dig ämnet så kommer det gå bättre för dig i det ämnet. Du måste inte vara bra i de ämnena, för du kommer att lära dig.


   
SvaraCitera

ja just det ja, jag gillar matematik. men jag kanske inte orkar efter ett tag.


   
SvaraCitera
Berit

Jag valde transport för att det verkade kul och tänkte att det skulle funka som extrajobb medans jag plugga till barnpsykolog. Läste psykologi som inviduellt val och kände nä fyfan. Älskar mitt jobb som lastbilschaufför nu och funderar på att plugga till yrkeslärare om några åf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berit: Älskar mitt jobb som lastbilschaufför nu och funderar på att plugga till yrkeslärare om några åf

Gött!
Jag håller på och utbildar mig till trafiklärare just nu. Få se om några år om jag är sugen på att lära ut att köra buss också. har man den pedagogiska biten och är bra på att hantera folk, och faktiskt gillar psykologi då det är en hel del sådant inom yrket, så kan det nog bli bra för dig!


   
SvaraCitera

med hjernan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar typ att köra bil och grejer så jag gick transport Party


   
SvaraCitera

Estetik och media då det verkade ganska lattjo med filmkonst och omslagsdesign i nian, men nu har har jag nästan gått färdigt första terminen i ettan och inget mer än kamerainställningar och "sudda bort djuren på savannen med Photoshop"-uppgifter blev det inte... Allt angående gymnasiet har i allmänhet givit mig ganska mycket ångest och jag snacka med SYV snart och se om knaset går att reda ut. Gratis McBooks ges ut iallafall! 😉


   
SvaraCitera