Aviseringar
Rensa alla

Hur tar man hand om ett barn när man bor hemma?


Ämnesstartare

hejhej jag är gravid och har inte bestämt mig för att göra abrot ellr inte och så, undrar om någon här har ett barn? 


   
Citera
Paseo

att ta hand om ett barn när man bor hemma är väl samma som om man inte bor hemma förutom att man kanske får mer hjälp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja men hur tar man hand om ett barn jobbiga saker man måste göra osv


   
SvaraCitera

Man ser till att barnets behov tillgodoses och inte hamnar längst bak i kön. Det innebär rent praktiskt, amning,, byta blöjor, sömnen osv.


   
SvaraCitera

du ger den till pappan


   
SvaraCitera

Den grund som behöver finnas är att du har möjlighet att bry dig om och se efter ditt barn i princip hela tiden. Du ska kunna bidra med kärlek, värme, trygghet och en (ekonomiskt) stabil tillvaro den barnet kan växa upp och utvecklas i en positiv riktning. Du skulle behöva ta ansvar i mycket högre grad än nu, då dina handlingar skulle påverka andra än dig själv. Det blir ett heltidsjobb där barnet i princip alltid kommer att komma först. Laga mat, städa efter den, ta med den ut och leka (när det blir aktuellt), hämta och lämna på dagis, ge den uppmärksamhet när det behövs, byta blöjor och framför allt uppfostra den. 

Just uppfostran är en viktig del i att ha barn. Den delen påverkar i hög grad vem ditt barn kommer att bli; vilken person den kommer att bli, grunden för dens värderingar, dess syn på världen etc. Det är viktigt att tänka igenom vilka principer du tycker det är vettigt att ha som grund för uppfostran. 

Även när det inte är roligt kommer man att behöva ta hand om henne/honom. Därför är det viktigt att man känner sig säker på att det är något man är villig att ge sig in på.


   
SvaraCitera

hon är ju 13 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fjorton när jag föder om jag föder


   
SvaraCitera

du är ett barn. vet du vad de innebär att uppfostra ett barn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej det är därför jag frågar


   
SvaraCitera
Kudhos

Om du inte vet innebörden av att ha ett barn. Varför tror du att du är redo att ha barnet då?


   
SvaraCitera

betterthanyou: fjorton när jag föder om jag föder

Vill inte uppmana dig till abort men att få barn i det här samhället vid en sådan ung ålder är inte något att rekommendera om du bland annat inte har världens bästa resurser.
Har en nära vän som nyss fyllt 20 och hon föder i april... Bara det tycker jag är för tidigt, med tanke på att hon knappt hunnit avsluta sina gymnasiestudier.


   
SvaraCitera

Kudhos: Varför tror du att du är redo att ha barnet då?

Var skrev hon att hon tror det?


   
SvaraCitera
Kudhos

debepe: vet du vad de innebär att uppfostra ett barn?

Jag är inte gravid.


   
SvaraCitera

Kudhos: Jag är inte gravid.

Va? Förstår inte, är väldigt trött... Förklara gärna


   
SvaraCitera